Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
A_Erven
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 Jul 2012, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor A_Erven » 22 Dec 2015, 20:37

Het is een X-tech, dus voorzien van airco. Heb nog nooit hitte problemen gehad, maar zal radiateur wel eens controleren. Kan nooit kwaad.
Inhouden was direct nadat ik de snelweg op reed en doortrok van 80 naar 120, waar hij begon in te houden. Hing geen last achter op dat moment.
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008

laroluuk
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 Jan 2009, 09:40

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor laroluuk » 28 Dec 2015, 11:35

Ik heb ook dergelijke problemen gehad met inhouden en dergelijke met langere ritten met belasting (aanhanger) en hogere snelheden op de snelweg. er is ongeveer door iedereen naar gekeken en alles is 10 keer uitgelezen. Het probleem bleek uiteindelijk heel simpel. De viscovan was niet meer goed waardoor er niet voldoende gekoeld werd. Met als gevolg... Even voelen aan de van, als de motor wel warm is maar ook uit. Als deze heel makkelijk rond te draaien is, dan zou daar de oplossing kunne liggen. Bij mij idd wel

Gebruikersavatar
A_Erven
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 Jul 2012, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor A_Erven » 21 Mar 2016, 22:27

Update.
Auto is inmiddels na rit naar de Noordkaap (10.000km) wederom bij de dealer geweest voor onderhoudsbeurt en het probleem van moter die inhoudt, omdat nog niet opgelost bleek te zijn.
Het Technisch Bulletin LTB 00393 (actuator arm variabele turbo) is door de dealer uitgevoerd, intercooler slang vervangen (ook door LR aangegeven als mogelijk probleem) en EGR klep controleprogramma uitgevoerd. Helaas heeft dit alles nog niet tot een oplossing geleid.

Het inhouden treedt met name op als er versneld wordt vanaf ca. 80 km/u en het gas stevig wordt ingetrapt. Motor houdt dan eerst even in en trekt dan toch wel weer door. Anders is het als gas stevig ingetrapt wordt en daarna losgelaten wordt en weer ingetrapt wordt. Dan trekt de motor nauwelijks nog en lukt het niet om echt boven de 80km/u te komen. Remedie is dan gas terugnemen en en met weinig gas enige tijd wachten tot het probleem geleidelijk minder wordt.

Foutcodes uitgelezen en lees het volgende uit:
1402-2F EGR signal erratic
0404-72 EGR actuator stuck open
0100-29 Mass or volume air flow A circuit. Signal invalid
0234-00 Turbocharger A overboost condition

Iemand nog een idee wat te controleren? Het lijkt beslist geen warmte probleem, want tijdens de recente rit in Noorwegen was het soms ver beneden vriespunt en trad het probleem dagelijks op nadat ik elke dag de foutcodes gewist gad.

Alle tips welkom!
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor Edward » 21 Mar 2016, 22:31

Het is geen warmteprobleem maar wordt wel zo gezien door de ecu. Heb er hier 4 gehad met hetzelfde probleem en met een betere (lees Allisport) radiateur waren ze allemaal van het probleem af. :roll: :roll:

Zal wel toeval zijn
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

gertjand
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 Jun 2011, 16:15

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor gertjand » 25 Mar 2016, 09:46

Las op Amerikaans forum omdat ik zelf ook 2 foutcodes heb dat het ook met een snorkel te maken kan hebben, heb je die?
Defender Puma 110, 2.4

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor Edward » 25 Mar 2016, 10:46

gertjand schreef:Las op Amerikaans forum omdat ik zelf ook 2 foutcodes heb dat het ook met een snorkel te maken kan hebben, heb je die?


Dat heb bij twee auto's uitgeprobeerd. Mijn eigen wagen had er al last voor er een Mantec opkwam en bleef dat houden in onveranderde vorm. Bij een 110 hebben we de snorkel 5 maanden in het schap gelegd en ook daar geen verschil.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor RobStewart » 25 Mar 2016, 10:47

A_Erven schreef:Iemand nog een idee wat te controleren?


... so taking each fault code in turn this is what the book says:

P0100-29 Circuit van luchtmassa of luchtdoorstroming 'A' - signaal ongeldig

Luchtinlaatpad is belemmerd
Voer een controle uit op lekkages tussen de sensor van de hoeveelheid doorgestroomde lucht (MAF) en de turbocharger
Storing in MAF-sensor
Turbocharger defect
Storing in de uitlaatgasrecirculatieklep (EGR)

Controleer het luchtinlaatsysteem op lekkage, verstoppingen enz. Controleer op verwante DTC's. Repareer zo nodig. Wis de DTC's en controleer of alles naar behoren werkt

P0234-00 Overdruk in turbocharger/supercharger A - geen subtype-informatie

N.B.: De sensor voor temperatuur en absolute druk in het inlaatspruitstuk (TMAP) heeft een te hoge vuldruk waargenomen

Storing met betrekking tot de inlaat- of vuldrukcircuits
Storing in circuit van combinatiesensor voor temperatuur en absolute luchtdruk in inlaatspruitstuk
Interne onderdeelstoring in de gecombineerde sensor voor temperatuur en absolute luchtdruk in inlaatspruitstuk
Mechanische storing van de arm van de actuatorschoepen van de turbocharger met variabele geometrie
Interne storing in actuatorschoepen van turbocharger met variabele geometrie

N.B.: Voer een periodieke test van de (turbo- en, uitlaatgasrecirculatie en een dynamische test van het luchtpad) uit met gebruikmaking van het door de fabrikant goedgekeurde diagnosesysteem

Controleer het inlaatluchtpad en het vuldrukpad op defecten, zoals lekkages, verstoppingen en storingen in de regelklepactuator
Controleer op diagnosefoutcodes met betrekking tot de motorregelmodule
Controleer of de arm van de actuatorschoepen van de turbocharger met variabele geometrie soepel beweegt
Zie voor meer informatie de procedure: Stang van de actuator van de turbocharger (303-04B Brandstoftoevoer en -regeling - turbocompressor - 2.4L ID4-dieselmotor, Verwijderen en aanbrengen).
Controleer op diagnosefoutcodes met betrekking tot de actuatorschoepen van de turbocharger met variabele geometrie

P0404-72 Bereik/werking van regelcircuit van uitlaatgasrecirculatie - actuator vast in geopende stand

N.B.: De uitlaatgasrecirculatieklep (EGR) is open en reageert niet op opdrachten om te sluiten

Storing in circuit van gasklep-EGR-inlaat
Interne storing in gasklep-EGR-inlaatonderdeel

OPMERKINGEN:

Controleer of het nieuwste niveau gasklep-EGR-inlaatklep is gemonteerd. Controleer met het door de fabrikant goedgekeurde diagnosesysteem de softwareversie van de motorregelmodule en installeer de nieuwste relevante versie.

Voer een periodieke test van de (turbo- en, uitlaatgasrecirculatie en een dynamische test van het luchtpad) uit met gebruikmaking van het door de fabrikant goedgekeurde diagnosesysteem

Controleer op diagnosefoutcodes met betrekking tot de gasklep-EGR-inlaat

P1402-2F Doseeropening van uitlaatgasrecirculatieklep (EGR) gedeeltelijk verstopt - onregelmatig signaal

N.B.: Het EVP-circuit bewaakt de stand van de uitlaatgasrecirculatieklep (EGR)

Terugkoppelingssignaal over stand van gasklep-EGR-inlaat onregelmatig
Met tussenpozen optredende storing in circuit van gasklep-EGR-inlaat
Kabelboom van (EVP)-circuit beschadigd
Interne storing in gasklep-EGR-inlaatonderdeel

N.B.: Voer een periodieke test van de (turbo- en, uitlaatgasrecirculatie en een dynamische test van het luchtpad) uit met gebruikmaking van het door de fabrikant goedgekeurde diagnosesysteem

Raadpleeg de bedradingsschema's en controleer het circuit voor gasklep-EGR-inlaat (EVP)
Voer een visuele inspectie uit van de circuitkabelboom van de gasklep-EGR-inlaat (EVP) op beschadigingen; voer de benodigde reparaties/vervangingen uit

... so for me it very much sounds like the EGR Klep has died, technical bulletin LTB00334v2 covers the EGR klep

LTB00334.pdf
(75.24 KiB) 311 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
A_Erven
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 Jul 2012, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor A_Erven » 30 Mar 2016, 20:43

@Rob,

Bedankt voor de informatie die ik met de dealer gedeeld heb. Ze hebben eea getest / gecontroleerd en zijn en zeggen dat het niet de EGR klep is. Ze denken nu dat het of de turbo is of de katalysator. Het wordt dan trial and error, want geen zekerheid natuurlijk dat dit ook de oplossing van het probleem is.

Zou het inderdaad de katalysator kunnen zijn? Of denk je eerder aan de turbo? Kat vervangen is natuurlijk goedkoper, maar ben benieuwd of jij dat zinvol acht?

Grt
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor Edward » 30 Mar 2016, 21:28

A_Erven schreef:@Rob,

Bedankt voor de informatie die ik met de dealer gedeeld heb. Ze hebben eea getest / gecontroleerd en zijn en zeggen dat het niet de EGR klep is. Ze denken nu dat het of de turbo is of de katalysator. Het wordt dan trial and error, want geen zekerheid natuurlijk dat dit ook de oplossing van het probleem is.

Zou het inderdaad de katalysator kunnen zijn? Of denk je eerder aan de turbo? Kat vervangen is natuurlijk goedkoper, maar ben benieuwd of jij dat zinvol acht?

Grt



De dealert is met de mijne ongeveer de hele garantieperiode bezig geweest en hebben het nooit op kunnen lossen met de kennis die JLR levert. :shock: :shock:

Als het op je eigen kosten moet zou ik terughoudend zijn met experimenteren want dan ben je zo duizenden euro's verder en heb je nog steeds dezelfde klacht die met een radiateur van 400 euri te verhelpen is. :roll:

Maar ieder z'n ding
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Def 110, 2008 Td4 foutcodes Nanocom

Berichtdoor RobStewart » 30 Mar 2016, 22:00

A_Erven schreef:Ze hebben eea getest / gecontroleerd en zijn en zeggen dat het niet de EGR klep is.


... so you have 3 fault codes that point towards the EGR klep and 1 that could be the turbo. The EGR klep was replaced 30,000kms ago and has a 1 or 2 year parts and labour warranty, so could be replaced for free and is not unknown to fail.

When they performed the EGR test what did the print out say ? there is a full diagnostic print at the end of the test which shows performance at both Idle and at a constant 3,500 rpm and you should have been supplied with that.

Now maybe I know nothing about dealers and customer service but I personally think yours is taking the piss

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten