Defender 2001 td5 110 turbo overboosting

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jankouwenberg

Defender 2001 td5 110 turbo overboosting

Berichtdoor Jankouwenberg » 20 Dec 2015, 14:39

Dames en Heren

Ik heb weer jullie hulp nodig :(

Mijn topsnelheid is niet al te hoog. En bij het vloeren van mijn gaspedaal wordt de motet bij 115 km/H op de teller onrustig en stopt de verdere acceleratie. Overigens rij ik in werkelijkheid dan 125 ( gemeten met nanocom via Socket en gps).

Van belang is:
Ik heb een roofrack
Ik heb standaard 7.5 r16 er onder zitten

Als ik de nanocom uit lees zie ik daar de melding: turbo overboosting
Als ik deze foutmelding resset dan is de auto feller tot ik het pedaal weer "vloer" dan houdt hij weer in en blijft hangen en loopt onrustig rond de 115kmh. Ik heb natuurlijk de turbodruk tijdens het rijden uitgelezen. Die loopt na het wissen van de foutcode op tot 1.45. Als het pedaal gevloerd is en de auto inhoud loopt de turbo druk niet verder op tot 1.20 en als ik volgas rijdt fluctueerd de turbo druk tussen 0 en 1.20 vandaar wellicht het schokkerige onrustige rijden. Iets gas los en hij loopt rustig.

Ik heb de wastegate stang losgemaakt (die zat muurvast) maar het enige effect van deze smeerbeurt is dat het borgmoertje tijdens het rijden omhoog trild.

Drukslang zit vast, luchtfilter is nieuw. Mijn Egr klep zit er nog in.

Ik vermoed dat ik in safe mode terecht kom na een overboost fout.

Wat is een normale turbodruk? En wanneer is er sprake van overboosting?
Wat is een normale maximum snelheid in safe modus? Moet ik mijn wastegate stangetje stapsgewijs verlengen met 1 mm per keer? Of is er een andere aanpak?

Ik kijk uit naar jullie kennis

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Roger B.

Re: Defender 2001 td5 110 turbo overboosting

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2015, 14:55

overboost bij de defender Td5 motoren (als er verder niet aan geprutst is) is meestal gevolg van een vastzittende wastegate (het drukdoosje kan dan de wastegate niet openen)

kun je met een tang het armpje verdraaien (tegen de veerdruk van het drukdoosje in) ?
ik bedoel dan het armpje dat op de turbo zit waar het stangetje uit het drukdoosje tegenaan drukt?

Als dat redelijk soepel (voor zover de veer soepel te noemen is) gaat
probeer dan eens of je met 1,25 bar op het drukdoosje de wastegate kunt openen

Als je motorecu van de MAP sensor de melding krijgt dat de druk hoger is dan- ik meen 1,13 bar- dan gaat de ECU inspuiting afkappen (voelt als motor die in toerenbegrenzing gaat, of misfires heeft) om zo je turbodruk te begrenzen, zodra je iets gas los laat komt de druk weer in het goede gebied en loopt ie weer goed.
gone

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 20 Dec 2015, 15:31

Dank Roger

Dat afkappen van de inspuiting lijkt inderdaad te gebeuren. Zal mijn wastegate eens goed nalopen en controleren hoeveel bar er nodig is voor het openen

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2015, 15:39

meen dat ie rond 1,12 zou moeten openen, maar dat is wat ik in mijn hoofd heb, niet uit manual..

nu dacht ik altijd dat een defender een wastegate had die direct vanaf de turbo bestuurd werd en een disco de wastegate elektronisch gestuurd via een wastegatemodulator.... maar bladerend in RAVE lees ik in de defender manual dat de wastegate via een modulator gestuurd wordt.....

in dat geval grote kans dat die modulator gewoon stuk is (komt bij D2 wel vaker voor, kost 3 tientjes bij de dealer)

volg het slangetje dat op je wastegate drukpotje zit en kijk of dat naar een klein zwart doosje loopt waar een stekker en nog 2 slangetjes op zitten zou ik zeggen
gone

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 20 Dec 2015, 16:50

Roger

Dat was dus een vluggertje :D :D :D

Ik had gisteren al wat wd in het drukbusje van de wastegate gespoten waardoor het van compleet vast net gaanbaar was geworden. Net nog eens gekeken en besloten een en ander even uit te bouwen. Tape om schroefdraad ter markering instellingen en drukbusje losgehaald. Die was soepel tenminste los van de tegendruk van de veer natuurlijk.

Toen nog eens goed naar het scharnier op de turbo zelf gekeken en gevoeld of het gangbaar was. Die zat dus ook behoorlijk vast. Eerst wat grafietpoeder en daarna nog wat keramische pasta voor de buitenkant loopt alles zeer soepel. In principe bestendig tot 1600 graden

Drukbusje er weer op en fietspomp op aansluitnippel voor de test :lol: en ja hoor bij 1 a 1.5 bar keurig in beweging.

Slangetje nog even doorgeblazen foutcode geresset en uit nieuwschierigheid toch maar even de snelweg op.

Dan heb je in 20 minuten dus een andere auto :D loopt rustiger pakt vlotter op en trekt langer door. Topsnelheid op de teller 125 over 3 km snelweg dus wellicht hoger. Had geen gps bij de hand dus werkelijke snelheid weet ik niet. En nog steeds een roofrack.

De turbodruk tijdens dit als is dus veel lager! Dan eerst. De turbodruk komt nauwelijks boven de 0.8 bar uit dan treed de wastegate al in werking. Kun je nagaan dat 1.4 bar turbodruk goed fout is!

Dat krijg je er dus als verrassing allemaal bij als je een auto van een handelaar koopt :( maar we blijven er :D mee

Op naar de volgende stap...... Olielekage tussen de versnellingsbak en tussenbak (zit niet in het onderplaatje van de tussenbak daar heb ik de pakking al van vervangen)

Jan en Barbara
2cv Citroën 1983 blauw

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 20 Dec 2015, 16:54

2001 defender td5 loopt het slangetje direct van drukbusje naar de Turboslangen (ijzeren tussenstuk) zonder modulator dus. Die heeft de defender niet voor de turbo. Wel voor de vacuüm van de Egr, en de rem.

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2015, 17:07

denk dat er in mijn "defender"rave manual een stukje TD5 uit de disco bij gestopt is waardoor er daar over de modulator gesproken wordt....

zoals ik het me herinner was de afwezigheid van de modulator (en de anders geprogrammeerde ECU) het grote verschil tussen de Td5 in de defender (122pk) en de D2 (139PK)
gone

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 20 Dec 2015, 17:08

Mooi zo...en dan eens voor de gein je EGR afkoppelen.......dan heb je wéér een hele andere auto :mrgreen:

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 20 Dec 2015, 17:17

Twijfel nog over de Egr, setje heb ik al wel. Maar volgens mij moet ik achter een D2 modulator aan :D

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2015, 18:38

en waar sluit je die modulator dan op aan? defender ECU is niet gelijk aan die van de disco, de kabelboom helemaal niet.....

en die EGR.... aangenomen dat je uitgaat van een werkende EGR, dan merk je er gewoon niks van...de EGR klep wordt alleen geopend in het deellast gebied, wanneer je vermogen vraagt (dus wanneer je verschil, als dat er zou zijn, zou kunnen merken) is de EGR gewoon gesloten
gone

Terug naar “Techniek”