Defender 2001 td5 110 turbo overboosting

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender 2001 td5 110 turbo overboosting

Berichtdoor Landmarcs » 20 Dec 2015, 19:09

trix G4 schreef:Mooi zo...en dan eens voor de gein je EGR afkoppelen.......dan heb je wéér een hele andere auto :mrgreen:

De EGR doet niks met de auto (of de motor).
Trap je het gas diep in dan zit ie gewoon dicht, vraag je (heel) weinig vermogen dat staat ie open (maar dan merk je niks omdat je weinig vermogen vraagt).

Ik heb nu een Puma met een luid klepperende EGR* en ... ik weet nu wanneer de EGR werkt, en dat is goedbeschouwd opvallend weinig (en dat terwijl ik niet per se van het woeste gasgeven ben).

* een nestje ooievaars is er niks bij

Groeten MarcS

PS Vanuit de hoek van Infrastructuur en Milieu was er vandaag het bericht dat men erover denkt om ook particulier "gesjoemel" met dieselmotoren niet alleen te verbieden (door een foutje is dat nu niet verboden) maar bovendien ook te gaan vervolgen (want tot nu toe is er ook nauwelijks opsporing)

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 20 Dec 2015, 19:17

@ Roger dat van die D2 modulator in een defender was een geintje :D

Die discussie over de EGR is precies waarom ik twijfel. Zolang hij het doet laat ik hem in ieder geval zitten. Las inderdaad vandaag op het nieuws dat de EGR, roetfilters en adblue er niet uit mag. Met name die adblue in mijn terug in mijn defender krijgen wordt nog lastig. :D

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Dec 2015, 20:56

Jankouwenberg schreef:Op naar de volgende stap...... Olielekage tussen de versnellingsbak en tussenbak (zit niet in het onderplaatje van de tussenbak daar heb ik de pakking al van vervangen)
Zou tussen de tussenbak en versnellingsbak weg kunnen komen (keerring uitgaande as versnellingsbak, dan wel ingaande as tussenbak, dan loopt de olie via een kanaaltje tussen versnellingsbak en tussenbak onderaan de versnellingsbak uit een rond gat). Of de o-ring om de as van de tussentandwielen in de tussenbak is versleten. Deze o-ring heb ik al eens vervangen bij mijn 300 Tdi uit 1998 (de tussenbak moet wel gedemonteerd worden, om de as eruit te krijgen).
Jankouwenberg schreef:Met name die adblue in mijn terug in mijn defender krijgen wordt nog lastig. :D
Nee hoor, heel simpel; gewoon een busje adblue kopen en achterin zetten......

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 20 Dec 2015, 22:04

Landmarcs schreef:
De EGR doet niks met de auto (of de motor).
Trap je het gas diep in dan zit ie gewoon dicht, vraag je (heel) weinig vermogen dat staat ie open (maar dan merk je niks omdat je weinig vermogen vraagt).

Ik heb de ervaring dat het wél wat met je auto doet...namelijk de boel lekker vervuilen van binnen :oops:
Laatst de kleppen laten reinigen........en nu reageert de auto véél feller op het gas.
Je wil niet weten wat er aangekoekt zat door dat de egr de vuile gassen weer de motor inblaast :roll:
Dus .....maar goed: dat is dus mijn ervaring ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Dec 2015, 22:34

ja...precies.... dus de vervuiling (die HEEL erg afhankelijk is van hoe er mee gereden wordt) en niet het wel of niet aanwezig zijn van een EGR maakt het verschil...

met andere woorden, alleen het verwijderen van een (vooropgesteld nog goed funktionerende) EGR zonder verdere reiniging van inlaatspruitstuk, kleppen en inlaatpoorten doet gewoon NIKS aan de prestatie van je motor
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Dec 2015, 22:38

Roger B. schreef:ja...precies.... dus de vervuiling (die HEEL erg afhankelijk is van hoe er mee gereden wordt) en niet het wel of niet aanwezig zijn van een EGR maakt het verschil...

met andere woorden, alleen het verwijderen van een (vooropgesteld nog goed funktionerende) EGR zonder verdere reiniging van inlaatspruitstuk, kleppen en inlaatpoorten doet gewoon NIKS aan de prestatie van je motor

De egr vervuild omdat iemand rijdt als een oud wijf. Rij je een beetje stevig met een Td5 (waar het blok voor ontworpen is, het is een hoogtoerige diesel) dan vervuild er helemaal niks. :shock: :shock:

Onze Td5 heeft meer dan 3 ton op de klok en is 100% standaard inclusief egr. Die heb ik bij 280 oid laten controleren toen we toch een nieuwe radiateur plaatsten (plek zat om te werken dan) en alles was brandschoon....... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Dec 2015, 00:11

Edward schreef:
Roger B. schreef:ja...precies.... dus de vervuiling (die HEEL erg afhankelijk is van hoe er mee gereden wordt) en niet het wel of niet aanwezig zijn van een EGR maakt het verschil...

De egr vervuild omdat iemand rijdt als een oud wijf. Rij je een beetje stevig met een Td5 (waar het blok voor ontworpen is, het is een hoogtoerige diesel) dan vervuild er helemaal niks. :shock: :shock:

Onze Td5 heeft meer dan 3 ton op de klok en is 100% standaard inclusief egr. Die heb ik bij 280 oid laten controleren toen we toch een nieuwe radiateur plaatsten (plek zat om te werken dan) en alles was brandschoon....... :roll: :roll:

DE EGR vervuilt met name als je de motor langdurig bijna wurgt, met weinig turbo en dan toch vooruit willen.
En verder ook wanneer je het gaspedaal als aan-uit knop gebruikt, want dan is er steeds weer zo'n roetwolkje dat nog net door de EGR wordt meegenomen.

Als je maar zo nu en dan goed doortrapt, en verder als een "oud wijf" rijdt ... maar dan wel een proper oud wijf ... dan ademt ie echt niet veel roet in.
En verder, wat is er mis met iedere 200.000 km het inlaattraject schoonmaken ?

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Dec 2015, 01:01

Landmarcs schreef:DE EGR vervuilt met name als je de motor langdurig bijna wurgt, met weinig turbo en dan toch vooruit willen.
En verder ook wanneer je het gaspedaal als aan-uit knop gebruikt, want dan is er steeds weer zo'n roetwolkje dat nog net door de EGR wordt meegenomen.
Groeten MarcS

Hmmm dat zou impliceren dat het inlaattraject bij mij flink vervuild zou zijn... maar behalve een zweempje olie noppes, niet bij de P38 en ook niet bij de D2 voorheen (en nee ik heb de EGR niet verwijderd noch onklaar gemaakt om gez@$k bij de tweejaarlijkse keuring bij tante TÜV te voorkomen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Dec 2015, 01:19

Euh, impliceert dat dat een gaspedaal meer is dan een schakelaar die aan of uit schakelt? :roll: :roll:

Weer wat geleerd. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 21 Dec 2015, 08:41

Beetje het verhaal dus van wa was er eerder....de kip of het ei ;)

Een vervuilde motor presteert gewoon slechter en is daardoor slechter voor het milieu.
En hoe raakt hij vervuild ? Juist...oa door de EGR
En of je nu als een oud of jong wijf rijdt, dat maakt niet uit.

Alleen jammer dat je pas na een hele tijd merkt dat er iets niet lekker meer is (bij mij na 250000 km)
Dan ga je pas de hele boel schoonmaken, terwijl de vervuiling er al een heeeeele tijd zit.
Dus dat is dan goed voor het milieu ??
Dan denk ik met mijn simpele ziel....zorgen dat die vervuiling zo snel mogelijk wegblijft

Maar gelukkig zijn de meningen daarover verdeeld :mrgreen:

Terug naar “Techniek”