freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Marry huijsman

Re: freelander 2000 1,8: druk op koelsysteem

Berichtdoor Marry huijsman » 26 Dec 2015, 09:38

hoi dit is precies wat er bij mij het geval is alle lekkage is verniewt slangen en waterpomp en noem maar op dus ook koppakking ,nou blijft hij dus druk op bouwen en gooit hij een klijn beetje koel vloeistof naar uitlaat kun je zien aan waterdamp die er uitkomt,nou heb ik een aan vraag gedaan bij LG motoren revisie in amsterdam die hem willen reviseren,die denken dat de zuigers zijn ingezakt alles is afgeperst maar geen lek te vinden na vervanging koppaking,dus weet ik eigenlijk niet goed waar ik aan toe ben en wat ik nu moet doen,er zijn ook geen revisie motoren te krijgen tenminste ik kan ze niet vinden ,ik wil hem laten schorsen tot ik een goede op lossing heb ,ik kan er wel mee rijden maar dan maak ik meer kapot dan me liev is het heeft al genoeg gekost 3000 aankoop en 3000 koppakking
ddus ik twijfel nu af ze wel de goed pakking hebben gebruikt
ik hoop dat iemand me echt kan helpen om de oorzaak te verhelpen
bedankt alvast
marry huijsman

richard78lrch

Berichtdoor richard78lrch » 26 Dec 2015, 11:41

Het koppakking probleem bij de freelander komt omdat de blokjes opgeboorde 1.6 (sommige zeggen zelfs 1.4) blokjes zijn. Om de toename in warmte te compenseren is er een grote radiator geplaatst. Het gevolg is dat als het blok warm en de thermostaat open gaat word er een grote kluts koud water binnen komt wat lokaal het blok weer afkoelt en de thermostaat weer sluit. Dit vind voortdurend plaats en er zijn dus temperatuur verschillen in het blok en dus verschillende uitzettingen.
Daarnaast zitten bij veel van deze blokken nog plastic paspennen tussen het blok en de kop waardoor de kop met de verschillende temperaturen aan de wandel kan. Het gevolg is een kapotte koppakking.

Oplossing hiervoor is inderdaad de upgrade uitvoeren van externe thermostaat met een bypass, verstevigde oilierail om de kop beter te bevestigen, metalen paspennen en een multilayer metal koppakking.

Het probleem bij dit karweitje zijn de losse cilinder bussen. Voordat je de kop eraf haalt moet je de krukas in een bepaalde positie zetten en als de kop eraf is mag deze niet meer bewegen (want dan komen de bussen uit hun pakking en heb je een koelvloeistof lekkage).
Daarnaast moet je als de kop eraf is kijken of de bussen nog steeds een klein stukje boven de kop uitsteken. Ze steken boven het blok uit zodat ze met de kop erop goed strak vast zitten. Vaak zie je dat ze gezakt zijn waardoor je niet meer de originele type pakking niet meer kan gebruiken. Maar dat wil je toch al niet. Zolang de bussen nog iets boven het blok uitsteken is het ok. Als ze zo ver gezakt zijn dat ze onder het blok komen heb je een koelvloeistof lek.
Afbeelding

Het vervangen van de koppakking bij een 1.8i blokje is niet het eind van de wereld als je maar deze punten in acht neemt. Bij een gewone garage is die kennis meestal niet aanwezig en grote kans dat het fout gaat.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik zelf een kijkje gaan nemen wat er aan de hand is. Misschien de verkeerde koppakking of niet goed gemonteerd. Als de bussen los zitten en/of te laag dan word het een ander verhaal.

Bij de koppakking operatie van mijn 1.8i heb ik veel gehad aan het volgende artikel waar de gehele operatie staat uitgelegd.
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=22441

En voor foto's van mijn operatie zie mijn eigen site.
http://landrover.opaqueonline.com/

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje

Marry huijsman

Berichtdoor Marry huijsman » 26 Dec 2015, 16:29

dankje ziet er goed en duidelijk uit maar mijn engels is te slecht en dan gaat het fout maar toch bedankt

richard78lrch

Berichtdoor richard78lrch » 29 Dec 2015, 12:02

Ik heb op dit moment ook mijn 1.8i open liggen vanwege de kleppen. Je bent welkom om te komen kijken om te zien wat je te doen hebt.

Stuur maar even een PBtje

Rik-220TC

Berichtdoor Rik-220TC » 29 Dec 2015, 16:32

richard78lrch schreef:Het koppakking probleem bij de freelander komt omdat de blokjes opgeboorde 1.6 (sommige zeggen zelfs 1.4) blokjes zijn.

1.1 zelfs, maar niet opgeboord, tenslotte hebben we het over open-deck motoren.

Alle vormen van symptoombestrijding geloof ik niet in en heb ik nog nooit aan over gegeven. Alle modificaties om de thermostaat te verplaatsen zijn niet fabrieks, dan beter een andere type thermostaat plaatsen.

Als de koppakking juist vervangen is heeft de Freelander als enige het bezwaar dat deze doorgaans hoger belast wordt (lager rendement aandrijflijn en hoger gewicht) en daarom zou je willen dat de thermostaat iets eerder opent. Daar is gewoon een vervangende thermostaat voor te krijgen.

3000 euro voor het vervangen van een koppakking lijkt me overigens de reinste vorm van afzetterij en mag best een jaartje garantie op zitten dunkt me.

De eerste K-serie 4-cilinder welke onderlangs koelvloeistof het carter in lekt moet ik nog tegenkomen, KV6 daarentegen zoals gezegd de normaalste zaak van de wereld.

Marry huijsman

Berichtdoor Marry huijsman » 30 Dec 2015, 00:29

richard78lrch schreef:Ik heb op dit moment ook mijn 1.8i open liggen vanwege de kleppen. Je bent welkom om te komen kijken om te zien wat je te doen hebt.

Stuur maar even een PBtje

het lukt niet om een pb tje te sturen adres klopt niet zeggen ze raar mr het zal wel
welke plaats woon je als ik vragen mag

richard78lrch

Berichtdoor richard78lrch » 30 Dec 2015, 11:57

Ik heb je een PBtje gestuurd.

Terug naar “Techniek”