110 HT laadbakverschillen 83-90?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: 110 HT laadbakverschillen 83-90?

Berichtdoor Landmarcs » 17 Dec 2015, 22:31

tim schreef:Updeetje;
......
Minder: met een proefrit bij ron een 110 die duidelijk naar rechts trekt tijdens het rijden, je moet constant met lichte dwang naar links sturen.Ron had dit nog niet bemerkt, had er ook nog niet mee gereden.
Hij en Nils, z'n zoon, met zaklampen onder de 110 gedoken, voorlopige conclusie is dat de achteras door de klap een zwieper uit het lood heeft gemaakt.
HOH voor/achterwiel rechterkant 278 cm, HOH linkerkant 280 cm.
Chassis oogt okee , evenals de as itselfs.
De reactiearm van de achteras(die heet toch zo, die stang die met die deltaachtige plaat via de bracket aan het chassis zit/waar je spacers tussen zet bij het verleng verhaal van de 130)linkerkant heeft een optater gehad, dat kun je zien daar de deltaplaat enigzins krom is getrokken.
....
Met een beetje mazzel; achteras los laten komen van het chassis, spanning eraf, deltaplaat vervangen, en opnieuw uitrichten.
Tevens: m'n rechterachterwiel staat pakweg 3/4 cm voorbij de eyebrow, het linkerachterwiel staat gelijk met de eyebrow.
Al met al komt het allemaal overeen met een flnke klap op het linkerachterwiel.
(alles gezien vanaf achterzijde 110)
Ron stuurt aan op totalloss verklaring, daarmee zou ik financieel het beste geholpen zijn.
Hij schat de waarde op rond de 5K.

Wat je nu vooral moet weten is of het A-frame dat de achteras in principe in het midden onder de auto houdt nog steeds gecentreerd zit.
Zo ja dan heb je mazzel en is het alleen een kwestie van het uitrichten van een en ander zoals je hierboven noemt.

Zit het A-frame niet meer goed gecentreerd .... dan wordt het lastiger.

O ja, waar de wielen staan ten opzichte van de wheelbrows zou ik niet gauw als maat nemen ... de "spatborden" van de HardTop bak zijn zo flimsy dat die verre van een vast punt vormen. Doe de metingen maar ten opzichte van de chassis-liggers.
NB Zelfs bij een nieuwe 110 HardTop is het een uitzondering als de wielen symmetrisch ten opzichte van de wheelbrows zitten.
Als je RockSliders monteert (ik zou dat in ieder geval voor de toekomst aanbevelen) dan zie je ook weer hoe weinig maatvast de "tub" is ... dat is daar dan een voordeel, je kan de spatborden beter uitlijnen op de RockSlider-balken (nadat die balken recht en symmetrisch onder de auto zijn geschroefd) als omgekeerd.

En tenslotte: Financieel ben je natuurlijk het beste af met een totale vergoeding van de reparatie-kosten, maar ... ik vrees dat deze kosten de waarde van de auto verre overtreffen (met een bescheiden carrosserie-schade in een 10 jaar oude auto al total-loss). Bij totals-loss krijg je de dagwaarde/vervangingswaarde minus de waarde van het wrak (waarbij je bij die wrak-waarde-bepaling wel al jouw losse extra's voor jezelf moet claimen, de wrak-opkoper moet weten dat ie alleen biedt op het "kale" wrak). Het is dus in je belang dat het wrak zo weinig mogelijk opbrengt - dit kan je dus alleen beïnvloeden door alle "losse" extra's voor jezelf te behouden. En het is verder van evident belang dat je je goed documenteert m.b.t. je total-loss auto en meer nog wat er nu in de markt is, voor welke prijs en met welke plussen en minnen (vooral die minnen moet je dus goed kennen). Daarna volgt afhankelijk van de insteek van de schade-expert een meer of minder gênant handjeklap, en hierbij moet je vooral geduldig zijn. de expert wil het liefst het dossier snel afhandelen, en jij hebt geduld (zelfs al heb je dat niet) en je wilt een nette prijs. Heb je eenmaal een nette prijs gooi dan ook nog een balletje op over een vergoeding van het overzetten van je extra's, de radio, kastjes, betimmering en noem maar op ... er kan daarvoor ook nog een bedrag toegekend worden. En dan tenslotte, als de schuldvraag voor de verzekeraars duidelijk is, en bij de tegenpartij ligt, vraag dan ook tegemoetkoming in alle bijkomende kosten, de tijd die het je kost etc. Als het een beetje ongemakkelijk gaat, loop dan eens langs bij een letselschade-advocaat (bij een duidelijke schuld bij de tegenpartij betaalt de tegenpartij ook die advocaat, dus helpt dit de afhandeling sneller naar een gewenst niveau).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Dec 2015, 22:52

jij kent floris' auto duidelijk helemaal niet hê

hij heeft rocksliders
behalve een lier zit er niks aan extras op
en de betimmering bestaat uit een plaat OSB oid op de wielkasten met een rechtopstaand schot midden er onder.

maar juist die wrakwaarde maakt het lastig veel van de potentiele waarde van 5000 over te houden
gone

tim

Berichtdoor tim » 17 Dec 2015, 23:43

Roger,
marc denkt net als anderen meer dan mee, kan het alleen maar waarderen.
keep that een beetje in mind..
Zoals hij me bijvoorbeeld gisteren als vandaag via de mail meer dan kundig totaal up to date heeft gebracht aangaand alle type wolf velgen die landrover door de jaren heeft gevoerd, inclusief alle bijbehorende kleurnummers en benamingen.
Ik ben er nog een beetje dronken van..

Marc,

de eyebrows gebruiken als ijkpunt is idd nogal discutabel, du hast recht.
alleen het verschil was wel dermate evident dat zelfs met die plestic flappen eea duidelijk werd.
Anyway, niels zag ik inderdaad met een rolmaat vanuit de chassis binten eea meten richting binnenkant wielen.
Ron heeft inderdaad nadat duidelijk werd dat de as een optater heeft gekregen als eerste benoemd dat het A frame met kogel gechekt moet gaan worden.
was dat vergeten in het relaas te vermelden.

Even als dat mag een ander aanverwant vraagje:

de 110 truckcab, dus 110 pick up zonder huif.
als je nou op de laadbak de stangenset zet(3 stuks meen ik) en vervolgens de huif, waar blijft dan het regenwater tussen voorzijde huif en achterzijde " glazen" achterwand??
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Dec 2015, 00:02

bij een HCPU voor de bak langs naar de grond

bij een pickup met vaste tub zit er meen ik een soort van goot waar de huif in eindigd en loopt het links en rechts langs de auto naar benee

maar als je er een huif op zet moet je 130 binnenhoogte hebben voor je grijs kenteken
gone

tim

Berichtdoor tim » 18 Dec 2015, 00:16

Okee roger, ik ga eens opzoek naar plaatjes.

de 130 cm eis zou in mijn eventuele toekomstige setting nvt zijn;ik zou dan een opbouw , vast gemaakt aan de laadbak, maken- materiaal laat ik even in het midden-en daaroverheen voor de vorm/looks een huif

eigenlijk precies hetzelfde wat Edward meen ik op zijn 130- zeer kundig en netjes- had gemaakt, met die fraaie mohair huif eroverheen dacht ik.
zijn exemplaar was van hout dacht ik.

maar nogmaals, als een soort optie, dat je kan wisselen, in een verdere toekomst.
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Dec 2015, 00:19

Roger B. schreef:...
maar als je er een huif op zet moet je 130 binnenhoogte hebben voor je grijs kenteken

Die 130 cm hoogte-eis geldt alleen bij een dubbel-cabine grijskenteken combinatie.

Ik snap alleen de winst niet van een soft-top+cab-top combinatie.   Vlgs mij geeft zo'n combi alleen echte winst als je "dubieuze" ladingen vervoerd, lading waarmee je niet in een ruimte wilt zitten.   Een volledige soft-top heeft dan nog het (betrekkelijke) cabrio-gevoel, een cab-top+soft-top heeft dan weinig extra, behalve dan meer kachel-rendement en misschien iets meer bescherming in het geval dat de auto rolt.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 18 Dec 2015, 00:26

Marc, ik introduceer een novum in landroverland,
komt ie: de softtopsoftijs versie,..

aparte ladingen;klopt, ik wil nog weleens wat vreemde transportjes rijden van ADO Den Haag fans, iets met grassoorten en opgevoerd waspoeder..

serieus: heeft ook helemaal geen voordeel, een 110 truckcab met huif, anders dan dat ik het een fraaie 110 vindt, en das ook wat waard.
Toch?
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Dec 2015, 00:40

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:...

Die 130 cm hoogte-eis geldt alleen bij een dubbel-cabine grijskenteken combinatie.

euhhhh ja.... een 110 pu is natuurlijk enkel cabine
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Dec 2015, 09:52

tim schreef: de sof versie,..

serieus: heeft ook helemaal geen voordeel, een 110 truckcab met huif, anders dan dat ik het een fraaie 110 vindt, en das ook wat waard.
Toch?

Santana 109 PU.jpg
Zoiets dus maar dan met een huifje ...

Ik zag in Spanje overigens de ideale Floris-Tim variant (jammergenoeg verzuimde ik een kiekje te maken).
Een 110 Cab-PickUp met een 1 meter 80 hoge huif, een huif die ook doorgetrokken was boven de Cabine

De koelkast hoeft dan ook niet meer op het dak, maar kan gewoon naar binnen, net als de 244x122.

Groeten MarcS

Johnny

Berichtdoor Johnny » 18 Dec 2015, 23:06

Is dit niets voor je?

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... ousPage=lr

Je maakt van beide auto's en de spullen die je bij Ed heb liggen eenvoudig een 127/130. Geheel in jouw stijl, en redelijk eenvoudig te behappen.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Terug naar “Techniek”