Hallo rovertjes
Weet al een tijdje dat mijn teller flink afwijkt ten opzichte van mijn werkelijke snelheid. Op de teller kan ik niet harder dan 110 maar ik rijdt dan keurig 130. Vreemde is dat mijn nanocom tijdens het rijden wel keurig de juiste snelheid weergeeft. Dat deed mij denken dat het niet aan bandenmaat kan liggen maar toch iets met de teller van doen heeft.
Nu mijn vraag. Zit er ergens weerstand in een kabel of moet ik hier maar mee leren leven.
Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
-
Jankouwenberg
Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Landmarcs
Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
Je gaat denken dat de teller-unit in het dashboard kuren heeft.
130 rijden en 110 op de teller is een groter verschil als dat tussen 205R16 en 7.5x16.
Overigens, als ie niet harder kan als 110 (op de teller) en dus 130 in het echt, dan is er nog iets mis (of je hebt een ROOF-rack).
Een goede standaard 110Td5 zou op de teller tot 150 km/u moet kunnen komen (en dan in het echt misschien wel 140-145 rijden).
Groeten MarcS
130 rijden en 110 op de teller is een groter verschil als dat tussen 205R16 en 7.5x16.
Overigens, als ie niet harder kan als 110 (op de teller) en dus 130 in het echt, dan is er nog iets mis (of je hebt een ROOF-rack).
Een goede standaard 110Td5 zou op de teller tot 150 km/u moet kunnen komen (en dan in het echt misschien wel 140-145 rijden).
Groeten MarcS
-
Jankouwenberg
Ik heb inderdaad een roofrack dus 150 zal er niet inzitten. Maar mijn 2cv is vaak sneller
. Merk dat de motor boven de 120 ( 105 op teller) onrustig loopt. Tussen half vloeren en helemaal vloeren zit ook geen verschil.
Krijg geen foutmeldingen vanuit de ecu alle filters inclusief brandstof heb ik vervangen, twee keer diesel reiniger er in. Het zou de pomp kunnen zijn. Of mijn Egr daar blijft de klep wel eens van hangen. Heb een bypass kit liggen maar twijfel een beetje of het verstandig is.
Is een teller met kuren te maken? Werkt toch op electronische puls? Of is het een kwestie van een toefje WD op de juiste plek.
Jan
Krijg geen foutmeldingen vanuit de ecu alle filters inclusief brandstof heb ik vervangen, twee keer diesel reiniger er in. Het zou de pomp kunnen zijn. Of mijn Egr daar blijft de klep wel eens van hangen. Heb een bypass kit liggen maar twijfel een beetje of het verstandig is.
Is een teller met kuren te maken? Werkt toch op electronische puls? Of is het een kwestie van een toefje WD op de juiste plek.
Jan
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Roger B.
blijkbaar komt er dus wel een juist signaal van je pulsgever op de bak (of nanocom moet het niet daar vandaan halen maar bijvoorbeeld uit je ABS, maar dat lijkt me stug, want niet elke Td5 defender heeft ABS) dus lijkt het er op dat de tellerunit er niet het juiste signaal van kan maken op de schaal.... of je daar zo iets aan kunt doen weet ik niet, zal er ook aan liggen hoe de tellerunit de pulsgegevens exact omzet naar de aanduiding van het wijzertje
gone
-
Jankouwenberg
Ik heb wel ABS en die meet via de wielsensoren de wielsnelheid. Weet niet wel signaal de nanocom pakt. Zal mijn snelheid nog eens meten met GPS weet dan in ieder geval wat de afwijking is.
Op zich is een nieuwe teller geen probleem. Bij de RDW is de tellerstand toch al onbetrouwbaar omdat het een import auto uit België betreft. Maar zal niet gratis zijn. Wil wel zeker weten dat het een defecte teller is. Zal mijn pulsgever eens bekijken en schoon maken
Jan
Op zich is een nieuwe teller geen probleem. Bij de RDW is de tellerstand toch al onbetrouwbaar omdat het een import auto uit België betreft. Maar zal niet gratis zijn. Wil wel zeker weten dat het een defecte teller is. Zal mijn pulsgever eens bekijken en schoon maken
Jan
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Roger B.
die pulsgever is een gesloten unit die door een asje met daaraan een tandwieletje vanuit de tussenbak aangedreven wordt, zit achteraan links in de tussenbak daar valt niet zo veel aan te reinigen..... en ik kan me, vanwege het niet in elke defender Td5 aanwezig zijn van ABS, niet voorstellen dat Nanocom het snelheidssignaal vanaf de ABS computer neemt, maar dat is vast ergens wel uit te vissen (mail even naar Blackbox solutions en je hebt morgenvroeg antwoord)
gone
Heb ook nanocom en geen abs, dus zal wel van gevertje zijn.
-
Jankouwenberg
Zag net dat ik met mijn nanocom een wielfactor kan invullen. Die stond op 1.100. Heb hem eens op 1 gezet ben benieuwd of het ook doorwerkt naar mijn teller of dat het alleen op de nanocom effect heeft.
Jan
Jan
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Roger B.
alleen op nanocom... tenminste, bij een D2 en P38 alleen op nanocom...
dan komt meteen de vraag bij me op.... welke bandenmaat rij je met die Td5
als je de pulsgever uit de tussenbak neemt (meen dat er dan wel olie uit loopt, dus wellicht combineren met olieverversing?) zie je een gekleurd tandwieletje, er zijn verschillende kleuren voor verschillende bandenmaten wellicht dat er een verkeerd tandwieletje in zit voor je bandenmaat. deze tandwieletjes kun je uit je pulsgever trekken en een andere kleur er zo weer in steken, en de pulsgever in de bak terug plaatsen.
dan komt meteen de vraag bij me op.... welke bandenmaat rij je met die Td5
als je de pulsgever uit de tussenbak neemt (meen dat er dan wel olie uit loopt, dus wellicht combineren met olieverversing?) zie je een gekleurd tandwieletje, er zijn verschillende kleuren voor verschillende bandenmaten wellicht dat er een verkeerd tandwieletje in zit voor je bandenmaat. deze tandwieletjes kun je uit je pulsgever trekken en een andere kleur er zo weer in steken, en de pulsgever in de bak terug plaatsen.
gone
-
Jankouwenberg
Bandenmaat is 7.5 r16 volgens mij standaard maar van banden heb ik geen verstand. Na het wijzigen van de wielfactor in de nanocom loopt de nanocomsnelheid weer gelijk met die van de teller en dus te langzaam.
Als ik je goed begrijp Roger hebben er in het verleden grotere banden op gezeten en is bij het terugplaatsen naar de 7.5 r16 niet het gekeleurde tandwieletje vervangen.
Leuk daar ga ik eens achteraan.
Alleen net mijn olie van de tussenbak vervangen. Gelukkig lekt er olie weg via de o ring tussen versnellingsbak en tussenbak.
Jan
Als ik je goed begrijp Roger hebben er in het verleden grotere banden op gezeten en is bij het terugplaatsen naar de 7.5 r16 niet het gekeleurde tandwieletje vervangen.
Leuk daar ga ik eens achteraan.
Alleen net mijn olie van de tussenbak vervangen. Gelukkig lekt er olie weg via de o ring tussen versnellingsbak en tussenbak.
Jan
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw