lagere snelheid aangeven dan werkelijk wil zeggen dat er meer meters per wielomwenteling gemaakt worden, dus dat er grotere wielen op zitten dan bij het tandwieletje horen.
een 110Td5 is nooit geleverd op kleinere diameter dan jij nu hebt, een 90 wel, al was da niet meer bij de Td5 meen ik.. 205R16 was daar de bandenmaat van.
Wat dus evenueel zou kunnen is bijvoorbeeld dat er een andere tussenbak van zo'n 90 op gezet is, en daarbij niet het wieletje gecorrigeerd is
Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
Roger B. schreef:lagere snelheid aangeven dan werkelijk wil zeggen dat er meer meters per wielomwenteling gemaakt worden, dus dat er grotere wielen op zitten dan bij het tandwieletje horen.
een 110Td5 is nooit geleverd op kleinere diameter dan jij nu hebt, een 90 wel, al was da niet meer bij de Td5 meen ik.. 205R16 was daar de bandenmaat van.
Wat dus eventueel zou kunnen is bijvoorbeeld dat er een andere tussenbak van zo'n 90 op gezet is, en daarbij niet het wieletje gecorrigeerd is
Ik noemde dit al impliciet: viewtopic.php?f=14&t=8536#p67869 ... maar het verschil in kilometers is groter als je uit het verschil tussen een 90-er en 110-er-wieltje verwacht. Maar goed, het kan geen kwaad om even te kijken of het een 110-opnemer-wieltje betreft, zo nee, dan moet vervangen minstens een deel van het probleem verhelpen. Misschien is de pulsgever sowieso stuk, ik weet niet hoeveel pulsen die normaal per omwenteling geeft, je zou denken dat er ergens pulsen (om precies te zijn 1 van de 7 - dat maakt dat 130 als 110 gezien wordt) "zoekraken".
Groeten MarcS
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
Oké zal zowel de stekkers eens goed schoonmaken bij de opnemer en het wieltje controleren. Zou het niet kunnen dat er wat tandjes ontbreken van het opname wieltje?
Suffe vraag wellicht maar waar koop ik deze wieltjes ( hoe heten ze in het Engels). Paddock, Vis, budgetparts kon ze niet zo snel vinden.
Jan
Suffe vraag wellicht maar waar koop ik deze wieltjes ( hoe heten ze in het Engels). Paddock, Vis, budgetparts kon ze niet zo snel vinden.
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
frc3310, frc3311, frc3312, frc3314 met resp. 20, 21,22,23 tanden.
kan ik je zo bezorgen als je weet welke

kan ik je zo bezorgen als je weet welke
gone
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
Zou dus de blauwe moeten zijn. Ik haal hem er eerst eens even uit om te zien. Maar ik weet je te vinden Roger als ik wat nodig heb 
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
255-85-16 is erg nauwkeurig met een groene.
Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
Hallo,
Ik ga dit draadje even weer wakker schudden.
Ook bij mijn 130 TD5 uit '99 zit een verschil in de werkelijke snelheid en die op de teller. En dat verschil is bij lagere snelheid ook groter dan bij hogere snelheden:
snelheid volgens de teller (ongeveer, die dikke naald, werkelijke (volgens gps) en de (afgeronde) afwijking....
40 50 25%
50 59 18%
60 69 15%
70 80 14%
80 90 12%
90 98 8%
100 107 7%
Zijn er meer die dit gemerkt hebben?
Ja, sneller kan 'ie wel, maar hoger dan 130 echte kilometers kan niet. En die 130 is al alleen met wind mee en het liefst bult af (al is het maar een viaduct).... En ik heb 255/85x16 BFG M/T's....
Ik ga dit draadje even weer wakker schudden.
Ook bij mijn 130 TD5 uit '99 zit een verschil in de werkelijke snelheid en die op de teller. En dat verschil is bij lagere snelheid ook groter dan bij hogere snelheden:
snelheid volgens de teller (ongeveer, die dikke naald, werkelijke (volgens gps) en de (afgeronde) afwijking....
40 50 25%
50 59 18%
60 69 15%
70 80 14%
80 90 12%
90 98 8%
100 107 7%
Zijn er meer die dit gemerkt hebben?
Ja, sneller kan 'ie wel, maar hoger dan 130 echte kilometers kan niet. En die 130 is al alleen met wind mee en het liefst bult af (al is het maar een viaduct).... En ik heb 255/85x16 BFG M/T's....
Marc Rengers
Land Rover 130 HCPU TD5 1999 (afneembare bovenbouw)
Land Rover 130 HCPU TD5 1999 (afneembare bovenbouw)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
mrengers schreef:Hallo,
Ik ga dit draadje even weer wakker schudden.
Ook bij mijn 130 TD5 uit '99 zit een verschil in de werkelijke snelheid en die op de teller. En dat verschil is bij lagere snelheid ook groter dan bij hogere snelheden:
snelheid volgens de teller (ongeveer, die dikke naald, werkelijke (volgens gps) en de (afgeronde) afwijking....
40 50 25%
50 59 18%
60 69 15%
70 80 14%
80 90 12%
90 98 8%
100 107 7%
Zijn er meer die dit gemerkt hebben?
Ja, sneller kan 'ie wel, maar hoger dan 130 echte kilometers kan niet. En die 130 is al alleen met wind mee en het liefst bult af (al is het maar een viaduct).... En ik heb 255/85x16 BFG M/T's....
Dag Marc,
Een deel van het enigma is opgelost als je rekening houdt met de grotere wielen. Je hebt daardoor een 6-7 % lagere aanwijzing als de werkelijke snelheid (want per wiel-omwenteling rijd je 6-7 % verder).
Blijft staan dat zelfs na correctie jouw snelheidsmeter nog steeds aan de lage kant weergeeft (normaler is - met standaard wielen - dat de hogere snelheden wat overdreven worden en dat je bij 40-50-60 er redelijk precies "bovenop zit").
Je zou haast denken dat de wijzer een stukje - ± 5 km - op zijn as terug-gedraaid is, als de snelheidsweergave 6-7% gecorrigeerd is en je zet er ook nog eens 5 km bovenop dan krijg je een normalere weergave (met dus iets overdrijving bij de hogere snelheden).
Groeten MarcS
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
Wat ik eerst even zou proberen is de opname stekker goed schoon maken. Ik bedenk me dat het zo zou kunnen zijn dat niet alle pulsjes aankomen doordat het contact vuil is, mischien ver gezocht maar het proberen waard. De stekker zit achter je handremtrommel.
Bij mij werkt alles weer prima op het originele blauwe wieltje. Ik weet niet waardoor hij eerder afweek, maar alles is wel uit en in elkaar geweest,
Jan
Bij mij werkt alles weer prima op het originele blauwe wieltje. Ik weet niet waardoor hij eerder afweek, maar alles is wel uit en in elkaar geweest,
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender 110 2001 td5 teller wijkt af van nanocom
Jankouwenberg schreef:Wat ik eerst even zou proberen is de opname stekker goed schoon maken. Ik bedenk me dat het zo zou kunnen zijn dat niet alle pulsjes aankomen doordat het contact vuil is, mischien ver gezocht maar het proberen waard. De stekker zit achter je handremtrommel.
Bij mij werkt alles weer prima op het originele blauwe wieltje. Ik weet niet waardoor hij eerder afweek, maar alles is wel uit en in elkaar geweest
't Blijft een LandRover, je houdt raadsels en verrassingen (en het beroemde zelfhelende effect).
En het blijft ook een raadseltje waarom ze toe ze een en ander via de electronica lieten lopen niet direct een snelheids-correctie-moduletje hebben ingebouwd. Zelf bij de meest triviale fietscomputer kan je de afrol-lengte invoeren - veelal tot op de mm, dus met een nauwkeurigheid in het promille-gebied - en dus met die afrol-lengte de snelheidsmeter en de kilometer-teller ijken (je kan op zo'n fietscomputertje ook kilometers of mijlen kiezen, dat lijkt mij bij een auto beter een eenmalige keuze).
Anyway, met een eenvoudig moduletje in de ECU (die dus sowieso iets "doet" met de snelheidspuls) was het gedoe met de verschillende opnemers en de niet te corrigeren laatste afwijking eenvoudig uit de wereld geholpen.
(Op mijn fiets ijk ik de afrol-lengte tot op banden-slijtage-niveau
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten