Roger B. schreef:Marc,
a) welke dwaas gaat zich bezighouden elke x km de teller opnieuw te ijken omdat ie weer een (paar) millimeter van zijn band gesleten heeft?
b) als je zoiets integreert in de auto mag dat om juridische redenen waarschijnlijk niet gebruiker-toegankelijk zijn.
c) al eens bedacht dat die tellerafwijking (altijd teveel aanduidend) er bewust in zit om te voorkomen dat ie met een ander merk/type band in dezelfde maat een keer te weinig aangeeft? (zelfde juridische achtergrond) In het werkplaatshandboek van een Dacota Landcruijper (2,4td 1986) staat een tabel met hoeveel afwijking de teller in welke landen/regio's moet hebben......
Dag Roger B.
Als antwoord op a):
Wellicht zijn er meer dwazen als je denkt: de verschillende opnemer-wieltjes schelen ook slechts 5% of minder. Of er velen zijn die hun banden-slijtage millimeter-gewijze zullen bijhouden ... nee dat denk is niet. Maar goed, het was ook meer een voorbeeld: 8 mm banden-slijtage geeft ± 2% verschil, heb je een beetje dikker profiel is het verschil al maximaal 3% tussen geheel nieuw en geheel versleten, en daarnaast zijn er dus de verschillende effectieve afrol-lengten (een lengte die ook nog een klein beetje beïnvloed wordt door de bandenspanning).
Sommigen monteren zelfs iets als een "Trip-Master" om afstanden tot op een grote nauwkeurigheid te kunnen bepalen.Als antwoord op b):
Ohh, waar staat dat? Je kan nu ook de opnemer veranderen (of zelfs het signaal manipuleren). Ofwel "juridische redenen" en "waarschijnlijk" gaan slecht samen. Het "juridisch" is in ieder geval te ondervangen als het een dealer-bezoek (of een andere specialistische ingreep) zou vereisen, er zijn nu wel meer instellingen die je "juridisch" niet mag veranderen.
Als antwoord op c):
Ja, dat heb ik wel eens bedacht. Maar nu zijn dus in de praktijk banden "toegestaan" die een niet toegestane onderaanwijzing* van de kilometer-teller/snelheidsmeter veroorzaken. Een optioneel instelbare afrollengte (het is natuurlijk handigst als die lengte "default" al ± goed staat) is niet in strijdt met een eventueel verplichte overaanwijzing, je kan die overaanwijzing in in te geven de afrol-lengte verdisconteren.
* Als ik me niet vergis is dit een APK-puntje, en/of valt het onder de permanente eisen
Mijn fietscomputer-observatie was overigens niet gericht op het al dan niet botsen met eventuele juridische hobbels, maar meer op de soms overduidelijk onhandige auto-motive weerstand tegen eenvoudige verbeteringen. De Defender is daar sowieso een typisch voorbeeld van, op verschillende punten is het ook zijn charme (en soms is onhandig ook "charmant").
Ron63 schreef:de 130 geeft met 285 de juiste snelheid op de teller weer, in de 110 wijkt met 235 ook af. Onder juiste snelheid verstaan wij wat de Garmin aangeeft, zit wel een vertraging in maar wat de F..k

Dag Ron,
Bij mijn 110-Puma op (± nieuwe) 235/85x16 banden geeft de kilometer-teller tamelijk precies de gereden kilometerpaaltjes-afstand weer, de snelheid klopt ook aardig (maar houdt er rekening mee dat de snelheidsmeter sowieso geen lineaire afwijking zal hebben, er is dus hoogstens een bepaald gebied waar het ongeveer klopt).
Bij mijn oude 110-Td5 gaven de 7.5x16 banden een tamelijk constante overaanwijzing, vergelijkbaar met de Puma op deze bandenmaat.
Groeten MarcS