kachel webasto D3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ralphrutten

kachel webasto D3

Berichtdoor Ralphrutten » 15 Dec 2015, 20:05

hallo,

Ik heb een discovery 3 uit 2006, nu is de verbrandingspotje stuk gebrand. bij de webastodealer
kost deze 204,00 excl. op zich is dit geen probleem, maar ze zeggen erbij dat ze niet zeker weten of deze werkt bij de software van de D3. Heeft iemand ervaring bij reparatie van zo'n kachel thermotop V
alvast bedank voor de reacties

Peu

Re: kachel webasto D3

Berichtdoor Peu » 16 Dec 2015, 08:29

Bel even naar Kampen, daar weten ze het vast....
Failing to prepare is preparing to fail!

Ralphrutten

Berichtdoor Ralphrutten » 16 Dec 2015, 20:11

Hoi peu,

de reactie kwam uiteindelijk ook uit kampen dus ik probeer ervaring van D3 rijders met die kachel te krijgen. bedankt in ieder geval

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Dec 2015, 22:27

maar wat is er nu dan stuk?? de verbrandingskamer?? en dan zou de software die met de auto communiceert voor het bepalen wanneer ie aan en uit gaat enzo een probleem moeten geven daarmee??

lijkt me toch dat ze moeten weten, of in iedergeval na moeten kunnen vragen of er dan in de kachels die aan land rover geleverd zijn een ander partnummer verbrandingsruimte zou zitten.

Het lijkt me een beetje stug, en ik heb toevallig slechte ervaring met webasto dealers als je niet zeker weet dat die info ook echt op specifieke vraag vanuit de technische dienst van webasto in kampen kwam, probeer dan gerust nog eens zelf
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Dec 2015, 07:15

Webasto workshopmanual schreef:When changing a burner, the correct model must be
ensured (see section 2.2)! The assignment of the spare part
burner must be carried out using the spare parts list via the
ID number of the burner or the chassis number.

In de handleiding spreken ze verder alleen over de versie met- en zonder brandstofvoorverwarming en uiteraard diesel of benzine...

Maar met het serienummer van de kachel lijkt me dat webasto toch moet weten welk part er in zit
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 17 Dec 2015, 07:47

Je zou eens bij De Jong Technovaria in Amsterdam of Leiden kunnen informeren, ik heb de mijne in A'dam laten repareren, goed ervaringen mee.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Dutchhills

Berichtdoor Dutchhills » 17 Dec 2015, 22:17

Je zou ook het hele ding kunnen vervangen door een werkende 2e hands exemplaar. Ben je minder kwijt en is een stuk makkelijker vervangen, maar je hebt wel te maken met het ontkoppelen van een brandstofleiding. Dus weet wat je doet.

http://www.ebay.co.uk/itm/DISCOVERY-3-WEBASTO-DIESEL-FBH-HEATER-THERMO-TOP-JEC500790-TDV6-2004-2009-/262117399679?hash=item3d076a1c7f:g:A-UAAOSwAYtWMjbO

Maar hoe weet je dat de verbandingskamer stuk is, dat is best zeldzaam? Vaker komt het voor dat er teveel aanslag in zit, dan gaat hij echt niet branden. Kan komen door veelal goedkope diesel te tanken, daar houdt de FBH niet van.
Gooi eens een tank vol met premium diesel. Met de huidige prijzen moet dat niet zo'n probleem zijn...

Je kunt het dan eens proberen door hem te starten en bij de startcyclus wat perslucht in de luchtinvoer te spuiten. Of als dat niet werkt een beetje remmenreiniger. Dat zorgt voor een hetere verbranding wat de aanslag deels verwijderd. Je kunt eenvoudig het eerste stuk van de luchtinlaat verwijderen zodat je het erin kunt spuiten. Laat hem dan een flinke tijd aan staan. Best lastig met de huidige hoge temperaturen, je wil minimaal 30 minuten een full burn hebben. Meestal is dan na 1 of 2 keer het probleem verholpen en start hij gelijk weer.

Met een IIDTool kun je handmatig de FBH aanzetten. Of je bouwt jezelf gelijk een timer in met afstandbediening. Dan kun je vanuit je huis hem aanzetten. Er staat ergens een post op dit forum hoe je dat kunt doen.
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

Terug naar “Techniek”