Op onze defender is een Wolfsvelg met BF Goodrich AT reservewiel bevestigd op een Mantec achter drager. Nu is deze velg + band enorm zwaar, volgens Landmarks in deze thread: http://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=6832&hilit=velg zelfs rond de 35 kilo.
Het wiel heeft altijd zonder problemen aan deze drager gezeten tijdens reizen waarbij we redelijk slechte wegen hebben gereden. Maar nu gaan we richting Afrika waarbij we waarschijnlijk veel 'wasbord' wegen gaan krijgen.
Wat is jullie ervaring met deze zware velgen op een dergelijke drager i.c.m. wasbord wegen? Is het de moeite waard de velg te vervangen met een lichter type?
Defender, mantec reservewieldrager, gewicht wiel probleem ?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Gewicht reservewiel op achter drager
Senna schreef:Op onze defender is een Wolf-velg met BF Goodrich AT reservewiel bevestigd op een Mantec achter drager. Nu is deze velg + band enorm zwaar, volgens Landmarcs in deze thread: http://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=6832&hilit=velg zelfs rond de 35 kilo.
Het wiel heeft altijd zonder problemen aan deze drager gezeten tijdens reizen waarbij we redelijk slechte wegen hebben gereden. Maar nu gaan we richting Afrika waarbij we waarschijnlijk veel 'wasbord' wegen gaan krijgen.
Wat is jullie ervaring met deze zware velgen op een dergelijke drager i.c.m. wasbord wegen? Is het de moeite waard de velg te vervangen met een lichter type?
Senna,
Als het je echt zorgen bezorgt dan kan je uitkijken naar een standaard-stalen tubeless velg met een lichte band (zoals bijv. de Michelin Latitude Cross in 7.5x16). Je hebt dan geen volwaardig reserve-wiel (waarbij volwaardig = één-op-één uitwisselbaar en gelijkwaardig) maar meer een degelijke thuiskomer.
Bedenk wel dat de winst beperkt blijft: deze "licht voetige" combinatie zit ergens in de buurt van de 28 kilo, is ie goed versleten dan gaat er nog iets af. Misschien zijn er nog andere lichte banden, maar bedenk wel dat een lichte band alleen zo licht kan zijn door ergens op in te leveren.
Ik zou liever de gok wagen dat de reservewieldrager het wel aan kan (die dingen zijn er tenslotte voor bedacht) en heel blij zijn met een echte reserve.
Een HeavyDuty velg (ook wel Wolf genoemd) is erg sterk maar alles kan kapot, en dan met een thuiskomertje verder moeten en vervolgens het gedoe als je naar een vervangende HeavyDuty velg moet zoeken zou ik liever vermijden. Het is wat anders als het "thuiskomertje" zijn naam waarmaakt, en je niet zo ver van huis gaat (en dus onbezorgd naar huis kan rijden om rustig thuis verdere stappen te nemen).
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 14 Dec 2015, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gewicht reservewiel op achter drager
Heb vroeger verschillende overlanders opgebouwd met reservewiel drager waar een Wolf velg ophing eén een HiLift krik (de lange) én een Jerrycan diesel.
Gebeurd niks mee, ook niet na 28.000 km Afrika. Op dit moment rijden ze (met tussenpozen) Zuid Amerika rond.

Gebeurd niks mee, ook niet na 28.000 km Afrika. Op dit moment rijden ze (met tussenpozen) Zuid Amerika rond.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Gewicht reservewiel op achter drager
Ik zou me niet echt zorgen maken, klein bandenmaatje en wellicht een zwaardere velg dan standaard maar zeker niet overdreven.
De drager kan ook veel grotere maten aan die ruim over de 35 kilo gaan en vaak zoals Edward al aangaf nog een hi Jack de schroeven. Dit alles tijdens reizen en offroad trophys en rally's
De drager kan ook veel grotere maten aan die ruim over de 35 kilo gaan en vaak zoals Edward al aangaf nog een hi Jack de schroeven. Dit alles tijdens reizen en offroad trophys en rally's
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Re: Defender, mantec reservewieldrager, gewicht wiel problee
Titel aangepast met model en merk drager en duidelijker vraagomschrijving
Ik ben moderator-af.
Re: Defender, mantec reservewieldrager, gewicht wiel.
Volgens mij is de alleen geen probleem 
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Defender, mantec reservewieldrager, gewicht wiel problee
dat is toch ook precies de vraag....of gewicht van het wiel een probleem is
dus antwoord is : geen probleem

klopt, precies wat ik wilde zeggen![]()
gone
-
Jankouwenberg
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 25 Okt 2015, 09:06
Re: Defender, mantec reservewieldrager, gewicht wiel problee
Ben wel benieuwd hoe jullie de hi lift er aan vast knopen. Fotootje?
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender, mantec reservewieldrager, gewicht wiel problee
Jankouwenberg schreef:Ben wel benieuwd hoe jullie de hi lift er aan vast knopen. Fotootje?
Als men een HighLift oid aan een reservewieldrager "knoopt" dan is het in het algemeen niet aan een Mantec maar aan eentje met de scharnierpunten verder naar "buiten", dat geeft meer plek. Bij een Mantec (of een Mantec-kloon) zit het reservewiel op vrijwel dezelfde plek als origineel, ook als de deur open gaat en dan is er dus erg weinig plek voor diverse hard-ware.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten



