RikH schrijft:
Hé Joost, mooi ding man! Ik herken veel van de disco inderdaad daaronder. Kun je nog wat vertellen over de motor en eventuele mods? De omgeving ziet er zeker erg mooi uit daar op die foto's!
De auto wordt in 1 van de volgende LROs beschreven. Daar is de vorige eigenaar nog verantwoordelijk voor. Ik heb ze nog wat foto’s toegestuurd omdat de auto nu in Kenia is.
We gaan dit ding gebruiken voor de Cross Country Raids. Dat zijn snelheidswedstrijden met bolletje-pijltje navigatie in de meer afgelegen gebieden van Kenia. Daarnaast gaan we ook wat gewone rallies meerijden, waaronder de safari rally.
De auto is gemaakt door Tornado Motorsport. Het is echt heel netjes gedaan met oog voor detail. Niet wat je van engelsen gewend bent. Ik wilde altijd zelf zoiets bouwen. Maar ik had dit in kenia zo nooit voor elkaar gekregen. Daarnaast had het een vermogen gekost en was het waarschijnlijk nooit afgekomen. En dit ding is als gebruikte auto nog heel goed te betalen. Een 2003 Defender TD5 gaat bij wijze van spreken voor meer!
Het chassis bestaat uit twee Disco 1 voorkanten aan elkaar gelast, verstevigd en inclusief de kooi van buizen (wielbasis 106’’). Daardoor heb je achter een (verstevigde) panard stang ipv een A-frame. Een panhard stang schijnt dan weer meer tractie te geven dan het watt-stangenstelsel van een Disco II of van een Bowler Wildcat.
De langsarmen zijn dacht ik wel van een disco II nets als de hele aandrijflijn.
Ze hebben de aandrijflijn 180 graden gedraaid. De tussenbak zit helemaal voor en de R380 wijst ook naar voren. Als je dan de cardan assen aan zou sluiten zou de auto naar achter rijden. Daarom zijn de assen omgedraaid en helemaal doorgelast. de vooras is extreem gekanteld ivm stabiliteit en je merkt het heel goed in het stuurgevoel (met Sparco afneembaar stuur). Bovendien is er nagedacht over de diffs zodat de tandwielen juist belast worden (reverse cut enzo). Vervolgens zou de eerste versnelling dan naar achter zijn, maar daarvoor is een soort omzetmechanisme op de bak gemonteerd.
De motor is een TD5 met die mega intercooler. Het is wel “Euro min 20”. Want er komt toch een partij zwarte rook uit (op de foto's te zien). Als de turbo druk levert gaat de auto er als een gek vandoor. Als je weinig turbo druk hebt dan is er niet veel genot. De auto moet wel echt op toeren en snelheid gereden worden. Maar dan weet je ook niet wat je mee maakt. Ik heb de Hawkeye aangesloten gehad. En dan krijg ik een hele kerstboom aan fouten (oa luchtmassa meter niet aangesloten). Maar als je gaat rijden loopt het blok prima. Er zit een selenoid met wat slangetjes aan de waste gate. En de auto levert volgens de turbodrukmeter ook meer turbo druk dan standaard. Maar hoe dat precies gedaan is snap ik nog niet. Ik was eerst nog bang dat de auto hier op 2000 meter hoogte om zou komen in de hoeveelheid ingespoten diesel. Maar dat valt gelukkig erg mee.
Ik heb geprobeerd om de software van de ECU met mijn Alientech powergate te uploaden. Maar dat lukte helaas niet. Dus RikH, je kunt nog geen kijkje nemen (of ik moet de ECU even naar HHW sturen).
Vraag me alleen wel af wat een VTN turbo zou doen. Maar misschien is dat wel over de top voor de R380. Je moet met de auto namelijk niet echt stil vallen. Wat op dat moment wel helpt is: volgas en even de koppeling in trappen. Net als met een crossmotor. Dan heb je binnen no time toeren en 4 spinnende wielen. Koppeling voelt als een race koppeling, maar de details ken ik niet.
(hopelijk geen dual-mass-flywheel) Voor en achter heeft de auto sperdiffs met platen waardoor de handling transformeert in een WRC auto. Met snel insturen en gas trek je hem zo in een 4-wiel drift de bocht door. De handling heeft eigenlijk niets met een Landrover te maken.
Verder kan je door de 2.5’’ coil over Fox dempers met remote reservoir gas geven waar je normaal heel erg sterk afremt! Het is verschil met een 110 is niet normaal groot. Als je loskomt met deze auto dan voel je de landing eigenlijk helemaal niet zo sterk. Verder voelt het allemaal heel stabiel aan.
Voordeel van dit apparaat voor mij is verder dat het meeste met Landrover onderdelen gerepareerd kan worden. Ik kan hem daardoor gewoon onderhouden. En ik hoef niet steeds op een speciaal onderdeel te wachten. Daarnaast hoop ik eigenlijk dat ik het gewoon heel kan laten waardoor ik niet met een heel Rally team op pad hoef te gaan.