voorruit 110/'84

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: voorruit 110/'84

Berichtdoor Roger B. » 06 Dec 2015, 23:58

maar.... aangezien de ruit toch in nieuw rubber in een frame gezet moet worden.....

als je eigen frame niet rot is.... waarom lastig doen? oude ruit er uit snijden, rubber verwijderen en ruit in nieuw rubber in originele frame zetten.... ruit in frame zetten is echt het minst lastig bij gemonteerd frame
gone

tim

Berichtdoor tim » 07 Dec 2015, 00:01

Het enige voordeel wat ik me kan bedenken is dat als je het frame op schaagjes oid voor je hebt liggen, de ruitvervanging een slag makkelijker en risicolozer zal gaan.
plus wellicht een motorkap die geen ellende voor z'n kiezen zal krijgen.

ik lees vaak dat zo'n ruit vervanging best nog wel een taaie klus is.
dan heb ik het liever allemaal los voor me liggen
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Dec 2015, 00:10

Roger B. schreef: ruit in frame zetten is echt het minst lastig bij gemonteerd frame

Precies, en dan het liefst met 2 of 3 man. Ik heb een keertje een (nieuwe) voorruit in mijn 300 Tdi gezet (een man in de auto aan het 'koordje' trekken en iemand buiten de auto de ruit aandrukken, en maar wat blij dat er nog even een derde persoon kwam kijken, kon die ook nog even meehelpen duwen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Dec 2015, 00:27

wij deden het idd altijd met twee man buiten (eentje links, eentje rechts) en eentje binnen die het koortje langs het rubber trekt, veel vaseline spray op ruitframe en op het rubber en dan nog stevig drukken en kloppen :lol:
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Dec 2015, 00:30

tim schreef:Het enige voordeel wat ik me kan bedenken is dat als je het frame op schaagjes oid voor je hebt liggen, de ruitvervanging een slag makkelijker en risicolozer zal gaan.
plus wellicht een motorkap die geen ellende voor z'n kiezen zal krijgen.

ik lees vaak dat zo'n ruit vervanging best nog wel een taaie klus is.
dan heb ik het liever allemaal los voor me liggen

en als het al zo veel moeite kost bij een frame dat VAST in een auto zit.... hoe denk je dan dat het zal gaan bij een frame dat los op een paar schraagjes ligt? bij een voorruit vervanging bij een defender druk je de ruit met de rubber er omheen STEVIG tegen het frame en dan met een koord trek je de flap van het rubber over de rand van het frame... dat gaat met wat kracht en weerstand gepaard ...dat lukt je niet bij een frame dat los op een stel schragen ligt.... en als je bang bent van je motorkap pak je die even in drie tellen van de auto af
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2015, 01:09

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef: ruit in frame zetten is echt het minst lastig bij gemonteerd frame

Precies, en dan het liefst met 2 of 3 man. Ik heb een keertje een (nieuwe) voorruit in mijn 300 Tdi gezet (een man in de auto aan het 'koordje' trekken en iemand buiten de auto de ruit aandrukken, en maar wat blij dat er nog even een derde persoon kwam kijken, kon die ook nog even meehelpen duwen).

Precies, ik verbruik meer voorruiten als koplampjes ... 3 man is verreweg het handigst.

Vlot en netjes werken heeft ook als voordeel dat de kans groot is dat het ruitrubber glad erin gaat en niet lekt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Dec 2015, 07:59

Roger B. schreef:wij deden het idd altijd met twee man buiten (eentje links, eentje rechts) en eentje binnen die het koortje langs het rubber trekt, veel vaseline spray op ruitframe en op het rubber en dan nog stevig drukken en kloppen :lol:

Overigens had ik het rubber ingesmeerd met bandenmontage'vet'. Dat ging ook.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Dec 2015, 08:11

Als het maar sneert :lol:
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 07 Dec 2015, 09:19

omdat binnen een ruit in een frame zetten wat makkelijker is dan op straat te staan ... zeker met dit weer... ;) frame omzetten ( met nieuw rubber) lijkt me makkelijker... :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2015, 10:38

ppw schreef:omdat binnen een ruit in een frame zetten wat makkelijker is dan op straat te staan ... zeker met dit weer... ;) frame omzetten ( met nieuw rubber) lijkt me makkelijker... :roll:

Investeer in wat smeergeld (in plaats van zelf klooien met glijmiddel), en rijdt langs een ruitenboer met wat ervaring, dan sta je niet op straat te klooien.
(Heb je een iets riantere verzekering dan vergoedt die een groot deel bij ruitschade, dat maakt het allemaal nog weer makkelijker.)

Het zal best ook kunnen met een los raam, als je het raam maar goed genoeg klem kan zetten, in de auto gemonteerd zit het al kant en klaar klem.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”