Def 2001 Td5 nieuwe koplampen, wie heeft goede ervaring...
Def 2001 Td5 nieuwe koplampen, wie heeft goede ervaring...
ik wil nieuwe koplampen plaatsen op mijn 2001 Td5 Defender. Via Landreiziger heb ik een Zweedse Lichtversterker gekocht. Ik overweeg nu om de lampen ook te vervangen door lampen met meer lichtopbrengst. wie heeft goede ervaringen met vervangingskoplampen.
-
Landmarcs
Re: nieuwe koplampen, wie heeft goede ervaring...
Gewoon betere kwaliteit gloeilampen kan al een enorme verbetering zijn.
Verder zeggen verschillende mensen dat de heldere polycarbonaat lamp-unit's een extra verbetering geven.
En tenslotte kan je ook "grotere" lampjes monteren, maar meer Watt geeft ook meer warmte (en bovendien gaat de verbetering met de wortel uit de vermogenstoename), de Zweedse lichtversterker kan overigens wel een stuk meer stroom verwerken, dus dat is geen probleem.
Groeten MarcS
Verder zeggen verschillende mensen dat de heldere polycarbonaat lamp-unit's een extra verbetering geven.
En tenslotte kan je ook "grotere" lampjes monteren, maar meer Watt geeft ook meer warmte (en bovendien gaat de verbetering met de wortel uit de vermogenstoename), de Zweedse lichtversterker kan overigens wel een stuk meer stroom verwerken, dus dat is geen probleem.
Groeten MarcS
-
Roger B.
Re: Def 2001 Td5 nieuwe koplampen, wie heeft goede ervaring.
de grootste winst zit waarschijnlijk in de hogere spanning aan de lamp door toepassing van de "lichtversterker"
je kunt "hoge opbrengst" H4 lampjes 55/60W monteren, maar die zijn vaak berekend op de lagere spanning aan de lamp bij de gemiddelde auto en branden daardoor met een lichtversterker dus op overspanning wat ten koste van de levensduur zal gaan.
Heldere koplampen geven een beter lichtbeeld en dus beter licht.
niet legaal is dan nog de optie om ipv 55/60 watt zogenaamde "rally" H4tjes te nemen met 90/100watt, dat geeft ook meer licht, maar is op de openbare weg niet legaal
verder nog de optie om je medeweggebruikers te irriteren met een xenon conversielamp in je H4 koplampen
je kunt "hoge opbrengst" H4 lampjes 55/60W monteren, maar die zijn vaak berekend op de lagere spanning aan de lamp bij de gemiddelde auto en branden daardoor met een lichtversterker dus op overspanning wat ten koste van de levensduur zal gaan.
niet legaal is dan nog de optie om ipv 55/60 watt zogenaamde "rally" H4tjes te nemen met 90/100watt, dat geeft ook meer licht, maar is op de openbare weg niet legaal
verder nog de optie om je medeweggebruikers te irriteren met een xenon conversielamp in je H4 koplampen
gone
Heb 6 jaar gereden met Nightguide lampen van Philips was ik zeer over te spreken.
In combinatie met heldere lampen en een goede lichtversterker.
In combinatie met heldere lampen en een goede lichtversterker.
Laatst gewijzigd door Edward op 07 Dec 2015, 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
even een snelle conclusie, heldere koplampen monteren met nieuwe "gewone" halogeen pitten. ik wil gewoon goed licht geen illegaal licht of iets at niet bij een Defender past .
juko schreef:even een snelle conclusie, heldere koplampen monteren met nieuwe "gewone" halogeen pitten. ik wil gewoon goed licht geen illegaal licht of iets at niet bij een Defender past .
De meeste winst haal je met een lichtversterker...
Edward van Vugt
[De meeste winst haal je met een lichtversterker...[/quote]
Dank je.
Dank je.
-
Landmarcs
Roger B. schreef:de grootste winst zit waarschijnlijk in de hogere spanning aan de lamp door toepassing van de "lichtversterker"
Precies, dwz:
Lichtversterker is één (sowieso omdat je anders toch binnen te korte tijd aan gedoe met de lichtschakelaars toekomt)
Beter presterende nieuwe (kwaliteits)lampjes is twee (om tweeërlei reden, naast iets helderder ook omdat ze meestal beter gecentreerd zijn)
- NB De lichtversterker geeft géén overspanning, hij geeft wel vrijwel de gehele dynamo-spanning aan de lampjes - ik zie geen opvallende levensduurverkorting van de koplampjes
Hoger vermogen "rally" lampje mogen niet, het rendement is beperkt van 60 naar 100 W geeft 66% meer stroom, en slechts 30% meer licht.
Bij een normale controle ziet niemand het verschil (ik heb vroeger in de "luxe wagen" wel groter-vermogen lampjes gehad, het gaf iets meer licht maar als je het niet wist zag je het niet).
En Xenon is irritant, en vlgs mij minstens zo verboden als "rally" lampjes.
O ja, LED koplampen zijn in mijn ogen niet passend in een Defender, over het licht zeg ik verder niks.
Groeten MarcS
PS Toch leuk te zien dat de "Zweedse lichtversterker" inmiddels zo ingeburgerd is. Ik verbeeld me dat ik deze naam heb gelanceerd, een relaisschakeling bestond al, de "lichtversterker" ook (hij werd en wordt kant-en-klaar verkocht in Zweden), en omdat de "lichtversterker" ook wel zo genoemd werd in Zweden (ook al versterkt/verbeterd hij vooral het elektrisch circuit) kwam ik met deze naam op de proppen.
Marc, kan je aangeven wat kwaliteitslampjes zijn? is dat van Philips of zijn er betere leveranciers?
leuk van die Zweedse lichtversterkers!!
leuk van die Zweedse lichtversterkers!!
-
Roger B.
Landmarcs schreef:En Xenon is irritant, en vlgs mij minstens zo verboden als "rally" lampjes.
nou... zeer kortdurend is het inderdaad verboden geweest voor voertuigen van na een bepaalde datum, maar binnen een half jaar is die wet weer terug gedraaid..... xenonconversie is bij mijn weten in NL niet verboden. (of je lampjes kunt krijgen die legaal zijn is een ander verhaal)
en xenon hoeft niet irritant te zijn, en zijn fabrikanten die hun voertuigen met xenon uitrusten waarbij de overige weggebruikers geen hinder van de lampen ondervinden.... en fabrikanten die dat "iets" minder onder de knie hebben. ik heb nog nooit een auto gezien (bij mijn weten) met xenonconversie die niet hinderlijk strooilicht en of verblinding veroorzaakte.
kwaliteitslampjes denk ik dat Marc osram, philips en dergelijke bedoeld, geen witmerk of aldi/action kwaliteit
gone