Def 2001 Td5 nieuwe koplampen, wie heeft goede ervaring...

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Def 2001 Td5 nieuwe koplampen, wie heeft goede ervaring.

Berichtdoor Landmarcs » 06 Dec 2015, 23:13

Roger B. schreef:kwaliteitslampjes denk ik dat Marc osram, philips en dergelijke bedoeld, geen witmerk of aldi/action kwaliteit

Precies.
Hoewel je natuurlijk ook een gezinsverpakking lampjes bij de Action kan kopen en dan de testfase thuis kan doen.
Wellicht bij je goedkoper uit. Goedkopere lampjes zijn net per se slecht gefabriekt, maar ze zijn minder streng op de specs gechecked (of het zijn zelfs de uitvallers bij een check). Met wat geluk vind je desondanks goede exemplaren tussen de lampjes voor een afbraakprijsje.
Of het een lonende actie is is aan een ieder ter beoordeling.

Overigens zijn mijn standaard door meneer LandRover geleverde lampen (bij aankoop van deze lampjes kreeg ik een auto kado, of was het omgekeerd) nog steeds niet stuk, ook al heb ik nu ook al weer een paar jaar ook op deze auto de fameuze Zweedse lichtversterker.
Ook in mijn vorige auto gingen de lampjes maar niet stuk (ik weet niet wanneer ik ze vervangen heb), ook daar vele jaren (dezelfde) lichtversterker.
Kennelijk kunnen goede lampjes gewoon goed tegen de 14,4 V laadspanning.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Dec 2015, 23:21

ik doe ongeveer een jaar met lampjes, meestal iets minder, een maand of 10.....

maar ja... ik rij in 2,5 jaar wat jij in 10 jaar rijdt, en rij altijd met licht aan....
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2015, 23:52

Roger B. schreef:ik doe ongeveer een jaar met lampjes, meestal iets minder, een maand of 10.....

maar ja... ik rij in 2,5 jaar wat jij in 10 jaar rijdt, en rij altijd met licht aan....

Wahahaaaaa, da was mij gedachte ook! Wat je niet gebruikt gaat meestal ook nie stuk nie :lol: :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2015, 00:59

Roger B. schreef:ik doe ongeveer een jaar met lampjes, meestal iets minder, een maand of 10.....

Dan is het maar goed dat je geen Defender rijdt, de lichtschakeling was dan namelijk al stuk geweest voordat je de sleutel in het contactslot had gestoken.

Ik rijd niet altijd met licht aan, maar wel veel (en in Scandinavië en ex Oostblok natuurlijk sowieso altijd).
Misschien heb ik wel extra degelijke lampjes :idea: :?: (Al meer dan 5 jaar heel.)

O ja, vroeger gingen de stads- of achterlichtjes wel eens stuk, nu is het LED en ik verwacht een "levenslange" levensduur.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Dec 2015, 01:09

de lichtschakelaar zou dan nooit gebruikt worden.... in al mijn auto's waar automatisch inschakelen niet programmeerbaar was heb ik een relaisschakeling gebouwd die het licht inschakelde zodra de motor liep... :roll: ik maak me niet zo druk om elektrische "problemen" die zijn gewoon op te lossen :mrgreen:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2015, 01:28

Roger B. schreef:de lichtschakelaar zou dan nooit gebruikt worden.... in al mijn auto's waar automatisch inschakelen niet programmeerbaar was heb ik een relaisschakeling gebouwd die het licht inschakelde zodra de motor liep... :roll: ik maak me niet zo druk om elektrische "problemen" die zijn gewoon op te lossen :mrgreen:

De Defender-lichtschakelaar gaat ook stuk als je hem permanent in de aan stand zou zetten.

En ... ik gebruik de Defender waarvoor ie bedoeld is, niet dagelijks, maar ik kom er ook mee op plekken waar je niet wilt dat de koplampen aan staan.
Het is misschien geen echt natuurvriendelijke auto maar een paar snelweg-schijnwerpers kan je soms missen als kiespijn.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Dec 2015, 11:34

De lichtschakelaar is een matig ontwerp, maar zo slecht is ie nou ook weer niet. Met de 300Tdi 130 reed ik altijd met de lampen aan en ook nog eens met 10 extra lampen van de aanhanger (voor-breedte en achterlichten) die heeft het jaren prima gedaan. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Peu

Berichtdoor Peu » 07 Dec 2015, 11:40

Ik heb zowel de "Boomslang" lichtversterker, als de heldere koplampen erin zitten. Let op: koop de koplampen gelijk samen met 2 nieuwe ringen, die laatste paste niet echt lekker bij mij. Scheelde ca. 0,5 cm maar heb dit wel voor elkaar gekregen. De 3 bevestigings lips iets verbogen en daarna met kit het geheel nog wat verlijmd!
Ik gebruik nu sinds 8 mnd Osram H4 Nightbreaker lampen voor het beste resultaat...

Toch wil ik t.z.t over op LED :idea:
Laatst gewijzigd door Peu op 07 Dec 2015, 13:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2015, 11:57

Peu schreef:... Let op: koop de koplampen gelijk samen met 2 nieuwe ringen, die laatste paste niet echt lekker bij mij. Scheelde ca. 0,5 cm maar heb dit met wat kunst en vliegwerk wel voor elkaar gekregen. ...

Welke / wat voor ringen ??

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 07 Dec 2015, 12:14

Landmarcs schreef:
Peu schreef:... Let op: koop de koplampen gelijk samen met 2 nieuwe ringen, die laatste paste niet echt lekker bij mij. Scheelde ca. 0,5 cm maar heb dit met wat kunst en vliegwerk wel voor elkaar gekregen. ...

Welke / wat voor ringen ??
Groeten MarcS
Dat zijn de ringen die de koplamp aan de auto bevestigen...
Failing to prepare is preparing to fail!

Terug naar “Techniek”