series 3 mil kachelventilator draait niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Duurland

series 3 mil kachelventilator draait niet

Berichtdoor Duurland » 01 Dec 2015, 14:53

Het gaat om een series 3 diesel 109 stawag (militaie uitv) uit '81.

Van de ene op de andere dag werkte ineens de kachelventilator niet meer. Natuurlijk als eerste de zekering nagekeken, deze is ok. Ik meet 24 V op de aanvoer van de schakelaar, en 24 V op de twee standen (indien ingeschakeld) anders ca 3 a 4 volt.
In het motor compartiment komen de twee draden uit een kabelboom los naar de ventilator en daar zitten ook twee connectoren. Als ik deze los haal meet ik naar de kant van de schakelaar op beide draden ca 3 a 4 volt in alle standen van de schakelaar. Naar de ventilator kant 0 V
Om te kijken of de ventilator werkte heb ik 24 volt van de accu rechtstreeks op de beide inkomende draden (op de connectoren in het motorcompartiment) van de ventilator gezet, zonder enig resultaat. Ik had verwacht dat de ventilator zou gaan draaien (hoge of lage toeren).

ik heb eigenlijk 3 vragen:
Is die 3 a 4 V een soort live zero bij deze auto's?
zit er nog iets in de bedrading tussen de schakelaar en de aanvoer op de ventilator wat kapot kan zijn? een relais of zo? Ik zou daar afhankelijk van de stand van de schakelaar 4 V of 24 V verwachten. (Of 0 volt bij een kabelbreuk) maar niet constant 3 a 4 volt.
Is mijn gedachte goed dat als ik 24 volt op een van de inkomende draden van de ventilator zet, deze zou moeten draaien, laag of hoge toeren afhankelijk van welke draad ik neem?

het is nu een beetje vochtig met zwaar beslagen ramen. Is niet fijn rijden.

groeten

Jos Duurland
Landrover series 3 '81 diesel 109 stawag marine uitvoering

If it doesn't fit, use a bigger hammer!

2aatje

Re: series 3 mil kachelventilator draait niet

Berichtdoor 2aatje » 01 Dec 2015, 16:12

Ik denk dat er iets los zit bij de schakelaar of de zekering. Ik heb het schema niet paraat, maar het is een raar ding. Het is in principe een 12V ventilator, met een spanningsdeler erop gemonteerd, dat is dat metalen blokje. Die zorgt ervoor dat de 24V op de groene draad op een middeleeuwse manier wordt omgezet naar 12, en die gaat door met gaas omwikkelde kabel in de motor. Dan zit er nog een aparte draadweerstand die de 24V voor de lage stand iets tempert. Maar voor zover ik weet moeten beide draden vanaf de schakelaar 24V voeren.
ed: Wat ook nog kan is dat de witte massadraad tussen de spanningsdeler en de behuizing los is.

2aatje

Berichtdoor 2aatje » 05 Dec 2015, 12:10

Vond het schema dat ik ooit gemaakt heb. Ik zal niet op de details ingaan maar het is zeker de bedoeling dat ofwel de hoge, ofwel de lage draad 24V geeft. Dus als je een paar volt meet is er iets niet goed in de schakelaar.

Duurland

Berichtdoor Duurland » 06 Dec 2015, 08:19

2aatje bedankt. Ik ga verder zoeken. Wat ik nog steeds vreemd vind is dat als ik direkt 24 V op de ventilator zet, deze niet begint te draaien. :?

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 06 Dec 2015, 09:31

Beter geen 24V op de fan zetten, de fanmotor is voor 12V gemaakt.
Als je de weerstand van de fanmotor meet, hoeveel Ohm meet je dan?

Duurland

Berichtdoor Duurland » 06 Dec 2015, 10:22

Gerard4T Ik heb 24 V vanaf de accu wisselend op een van de twee inkomende draden gezet, dus voor de spanningsdeler. Zou moeten kunnen omdat van de schakelaar ook 24 V komt.
Geen idee wat de weerstand van de motor is. kan het alleen meten met de spanningsdeler ertussen. En de extra weerstand voor lage toeren. Ga hem eerst maar eens uitbouwen, kan er nu slecht bij. Denk dat daar toch een probleem zit, omdat hij op rechtstreeks aansluiting ook niet werkt

2aatje

Berichtdoor 2aatje » 06 Dec 2015, 11:14

Sorry ik had het niet helemaal (helemaal niet) goed gelezen, in je eerste bericht zei je immers al dat de schakelaar 24V krijgt en doorgeeft. Volgens mij doe je alles goed. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Duurland

Berichtdoor Duurland » 31 Dec 2015, 16:21

Ik heb de ventilator maar even uitgebouwd. Ander kun je haast niet meten. De voorschakel weerstand is wel ok denk ik. 2,5 ohm en 9 ohm. De ontstoorder zal ook goed zijn, ca 2,5 ohm weerstand. In alle gevallen kan de stroom er door heen
Echter de weerstand direct gemeten tussen ingang en uitgang van de motor zelf is oneindig. Ook als ik de rotor verdraai. Ben bang dat er ergens een breuk in de wikkeling zit.

Iemand een idee?

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 31 Dec 2015, 17:31

Maken de koolborstels nog contact met de collector? Het kan zijn dat ze op zijn, met geluk zijn het zelfafschakelende koolborstels.

Duurland

Berichtdoor Duurland » 27 Feb 2016, 16:46

Even een update over de kachelmotor
De landrover is inmiddels geschorst ivm afkeur voor de APK vanwege niet draaiende kachelmotor: Ja echt!!! :lol:

Alsof het verschil uitmaakt.

Goed. Ik heb de hele boel uit elkaar gehaald en een nieuwe motor besteld. Die motor is overigens gewoon 24VDC.Het staat er ook gewoon op. :roll: Het metalen kastje is een radio ontstoring (2x condensator 7A 21 uF). De spanningsdeler zit vrij ingenieus ingebouwd in de koellucht. De spanningsdeler zorgt voor twee verschillende spanningen op de motor en dus twee verschillende snelheden.

Nog een dingetje: De witte draad uit de ontstoring, zit die aan massa? Heb dat ding voor mijn vakantie uit elkaar gehaald en stom genoeg niet ff een foto gemaakt. Misschien kan iemand ff onder de motorkap kijken?

Terug naar “Techniek”