Wie heeft ervaringen met de BFG AT en/of GB AT2?
Ik sta op het punt om nieuwe banden aan te schaffen en twijfel tussen deze 2 banden, met sneeuwteken maat 265x75R16.
Wat zijn jullie ervaringen zoal (bijv. op het gebied van geluid, op normale weg, off road, glad wegdek, sneeuw, slijtage, etc.)?
Alle input is welkom!
BFG AT of GB AT2?
-
Roger B.
Re: BFG AT of GB AT2?
De opvolger van de BFG AT zal inmiddels toch ook wel verkrijgbaar zijn
Verder zegt zo'n sneeuwvlokje niks. BFG AT met zo'n tekentje zijn verre van een fatsoenlijke winterband
Verder zegt zo'n sneeuwvlokje niks. BFG AT met zo'n tekentje zijn verre van een fatsoenlijke winterband
gone
Roger......het tekentje met dat bergje en sneeuwvlokje ?
Dat mag je toch alleen maar erop zetten als je allerlei testen hebt laten doen ?
Of mag iedere rubbermaker dat er in stempelen ?
Dat mag je toch alleen maar erop zetten als je allerlei testen hebt laten doen ?
Of mag iedere rubbermaker dat er in stempelen ?
Ik heb dezelfde ervaring met General Grabber AT2: geen goede winterband (behalve in diepe sneeuw niet merkbaar beter dan een gewone zomerband), maar vanwege de sneeuwvlok zijn in ieder geval de formaliteiten geregeld voor wat betreft de verzekering bij rijden in Duitsland.
Bij rijden over de weg voldoet deze prima, wel wat meer geluid en trillingen. Offroad een grote stap vooruit tov wegbanden.
Ze liggen er bij mij er bijna 100.000 km op met nog 8 mm profiel over, nu ik het schrijf kan ik het bijna niet geloven maar het is echt waar.
Bij rijden over de weg voldoet deze prima, wel wat meer geluid en trillingen. Offroad een grote stap vooruit tov wegbanden.
Ze liggen er bij mij er bijna 100.000 km op met nog 8 mm profiel over, nu ik het schrijf kan ik het bijna niet geloven maar het is echt waar.
....had ik ook bij mijn Grabbers.
Maar na 8 jaar waren ze bes wel uitgedroogd en vooral heel stug rubber profiel geworden.
Dus trillen in het stuur en glijden bij regen.
Toch maar nieuwe eronder ondanks dat er nog een boel profiel op zat !
dus profiel is niet alles, maar hoe oud je band is is ook belangrijk
Ik heb er nu BFG AT onder.'
Bevalt me uitstekend.
Ook in de sneeuw, hoewel het profiel inmiddels wel wat minder wordt
Maar na 8 jaar waren ze bes wel uitgedroogd en vooral heel stug rubber profiel geworden.
Dus trillen in het stuur en glijden bij regen.
Toch maar nieuwe eronder ondanks dat er nog een boel profiel op zat !
dus profiel is niet alles, maar hoe oud je band is is ook belangrijk
Ik heb er nu BFG AT onder.'
Bevalt me uitstekend.
Ook in de sneeuw, hoewel het profiel inmiddels wel wat minder wordt
Prima ervaringen met BFG AT in die maat, 't is natuurlijk een all round band en geen speciale echte winterband zoals Nokian e.d., maar voldoet zeer goed in het algemeen, ook in sneeuw en het terrein. Lawaaiigheid op de weg valt mee denk ik, maar ik heb weing vergelijk, bovendien maakt de Def sowieso al een "sportief" geluidje en begin ik ook al wat doof te worden (gelukkig maar aan één kant, aan de andere kant hoor ik niet zo goed
).
Inmiddels zit de eerste set er ruim 1 ton op, en heb ik ze verhuisd naar reservewiel en aanhanger, zat zeker nog heel ruim voldoende profiel op. Slijtvastheid dus zeer goed.
Inmiddels zit de eerste set er ruim 1 ton op, en heb ik ze verhuisd naar reservewiel en aanhanger, zat zeker nog heel ruim voldoende profiel op. Slijtvastheid dus zeer goed.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Roger B.
In Duitsland, en tegenwoordig mern ik ook in oostenrijk, is de sneeuwvlok en beg geen vereiste. M&S of allweater met min 4mm profiel is voldoende als ik het goed begrepen heb. En nee... die testen voor dat sneeuwvlokje zijn van dien aard dat het nog geen echte goede winterband is als de band de testen doorstaat.... een BFG AT die 100.000km meegaat is domweg te hard om een goede winterband te zijn
gone
Duidelijk verhaal, zeker van dat harde rubber
M+s is voldoende in Duitsland (tenminste voor trucks wel)
Maar ik begreep da de verzekering wel eens lastig kan doen als je niet zo's officieel sneeuwvlokje op je band hebt
Is van horen zeggen, maar ik weet er te weinig van af
M+s is voldoende in Duitsland (tenminste voor trucks wel)
Maar ik begreep da de verzekering wel eens lastig kan doen als je niet zo's officieel sneeuwvlokje op je band hebt
Is van horen zeggen, maar ik weet er te weinig van af
Ik kan me nog herinneren dat de LRCH in maart 2009 op bezoek was bij Goodyear in Nieuwegein. Daar werden ook veel vragen gesteld over winterbanden. Ook over die symbolen.
In het magazine verscheen een verslag van die avond. Heb het even opgezocht:
Citaat:
"Daarbij kwam ook het M+S (Mud and Snow) logo ter sprake wat terug te vinden is op veel banden van diverse fabrikanten. Vaak wordt gedacht dat banden met dit logo winterbanden zijn. De mensen van Goodyear maakten duidelijk dat dit beslist niet waar is. Het M+S logo dateert uit de zestiger jaren. Fabrikanten kunnen dit naar eigen inzicht aanbrengen. Ook elke moderne zomerband voldoet aan de normen die van toepassing zijn op het logo.
Naast het M+S logo bestaat er ook nog een sneeuwvlok logo. Hoewel dit geen wettelijk keurmerk is voldoen banden met dit beeldmerk wel aan minimale eisen die gelden voor gebruik op een besneeuwde ondergrond. Daarmee is het een band die geschikt is voor winterse omstandigheden maar nog geen rasechte winterband. Echte winterbanden zijn alleen die typen die als zodanig verkocht worden."
Einde Citaat
Voor wat het waard is.
groetjes,
Vivian
In het magazine verscheen een verslag van die avond. Heb het even opgezocht:
Citaat:
"Daarbij kwam ook het M+S (Mud and Snow) logo ter sprake wat terug te vinden is op veel banden van diverse fabrikanten. Vaak wordt gedacht dat banden met dit logo winterbanden zijn. De mensen van Goodyear maakten duidelijk dat dit beslist niet waar is. Het M+S logo dateert uit de zestiger jaren. Fabrikanten kunnen dit naar eigen inzicht aanbrengen. Ook elke moderne zomerband voldoet aan de normen die van toepassing zijn op het logo.
Naast het M+S logo bestaat er ook nog een sneeuwvlok logo. Hoewel dit geen wettelijk keurmerk is voldoen banden met dit beeldmerk wel aan minimale eisen die gelden voor gebruik op een besneeuwde ondergrond. Daarmee is het een band die geschikt is voor winterse omstandigheden maar nog geen rasechte winterband. Echte winterbanden zijn alleen die typen die als zodanig verkocht worden."
Einde Citaat
Voor wat het waard is.
groetjes,
Vivian