tenzij je ECHT als een ouwe bejaarde gaat rijden is een betere band altijd veiliger op het moment dat er plots gereageerd moet worden. Uiteraard gaan veel mensen het door Marc S graag aangehaalde effect bewijzen door minder rekening met de omstandigheden te houden OMDAT ze toch winterbanden onder de auto hebben.
maar men verkijkt zich op "keurmerkjes" en denken dat ze dan een winterband hebben (met het al dan niet onbewust aanwezige minder rekening houden met de omstandigheden) terwijl de band zich niet gedraagt als een goede winterband
BFG AT of GB AT2?
-
Landmarcs
Re: BFG AT of GB AT2?
MLaro schreef:Dat van die Cooper AT3 kan ik bevestigen. Heb ik eronder. Super bandje. Alleen als het aankomt op grip in sneeuw of op ijs is, willekeurig welke, winterband veel beter. Beter als in: veiliger, kortere remweg, meer tractie. Qua geluid, verbruik en geluid weet ik niet. Rijden met verstand is uiteraard het veiligste.
Soms rijd je met verstand, heel rustig, en kom je dan toch vast te staan in de sneeuw.
Als je hier kijkt: https://youtu.be/mfuE00qdhLA zie je dat je ook aardig voor lul kan komen te staan met 4x4 in de sneeuw
Ik reed tot vorig jaar met de oude Michelin XPC en kwam erg ver. Alleen is de XPC tegenwoordig niet echt makkelijk meer te vinden, en de XPC is bovendien ook geen echte winterband, maar wel een goede winterse band en bijv. in Zweden wel als winterband geaccepteerd (dit in tegenstelling tot verschillende AT-banden).
Met beleid, de vierwielaandrijving,en 4 goede nieuwe XPC kwam ik verder in de sneeuw als Franse militaire voor mogelijk hielden (maar let op: naar boven is makkelijker als naar beneden, dwz, gecontroleerd naar beneden vraagt meer grip als naar boven), maar goed, ik had altijd nog 4 kettingen, en die had ik ook nodig.
Daarom vorig jaar 235/85x16 winterbanden gekocht -- en sindsdien is de klimaat-opwarming wel erg doortastend, slechts een beetje sneeuw gezien.
(Om het helemaal af te maken heb ik voor de rest van het jaar 235/85x16 Continental ContiCross AT en die doen veel beter als ik had verwacht.)
Anyway, soms is zelfs een winterband nog niet genoeg, en soms is zelfs 4x4+4sneeuwkettingen nog niet genoeg -- komt de sneeuw tot aan de bumper dan heb je weinig reserve, en een beetje helling wordt dan al veel.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Roger B. schreef:.....Uiteraard gaan veel mensen het door Marc S graag aangehaalde effect bewijzen door minder rekening met de omstandigheden te houden OMDAT ze toch winterbanden onder de auto hebben. ....
Ja, ja, van die mensen heb je er maar wat veel. Een week later als de foto hierboven heb ik niet ver van de plek van de foto hierboven een Renault Clio uit de sneeuw gesleept. De berijder wilde gaan langlaufen en reed naar boven in mijn sporen, hij had immers winterbanden, en dat ging goed totdat hij uit het spoor raakte, hij stond voor hij het wist boven de greppel -- met massief sneeuw onder de auto. Ondanks zijn leeftijd een sportief typ, eerst maar zijn rondje gaan langlaufen, deels cross-country, en ergens verderop toen hij mij boven op sneeuwschoenen tegen kwam terloops even een sleepje geregeld.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Inderdaad heb je op ijs met smeltwater totaal geen grip, ook niet met winterbanden!Landmarcs schreef:En alleen een band met zachter rubber en veel lamellen is een winterband en nog steeds geen garantie ... dwz op ijzel of verijsde wegen moet je ook nog spijkers hebben en spijkers mogen weer niet alhier en/of in de nabijere landen.
Veel meer dan dat heb ik ook niet gereden met mijn winterbanden, niet dat ze al glad zijn maar met minder dan 4 mm profiel doet een winterband ook niet zo veel meer.Roger B. schreef:ja, tuurlijk, en daarom doet een winterband met 13mm maar 30 a 40 duizend![]()
MLaro schreef:Dat van die Cooper AT3 kan ik bevestigen. Heb ik eronder. Super bandje. Alleen als het aankomt op grip in sneeuw of op ijs is, willekeurig welke, winterband veel beter. Beter als in: veiliger, kortere remweg, meer tractie. Qua geluid, verbruik en geluid weet ik niet. Rijden met verstand is uiteraard het veiligste.
Onder mijn 300 Tdi liggen half versleten Cooper Discoverer M+S winterbanden (jaar rond) in de maat 235/85 R 16. En dat rijd uitstekend is mijn mening. Onder de Td5 die ik gekocht heb zaten Continental Cross Contact banden in dezelfde maat als onder de 300 Tdi. Ook een goede band maar mij iets te 'zoekerig' (en ze doen nogal veel steentjes op in het profiel). Dus daar ook maar Cooper winterbanden onder gelegd (en de afgelopen zomer, uit gemakzucht, ook maar laten zitten). In de sneeuw zijn het werkelijk geweldige banden. In januari 2010 even naar Frankrijk geweest voor een verjaardag van een tante. Onderweg ergens overnacht en de volgende dag lag er een berg sneeuw, maar dat was absoluut geen probleem met de Land Rover. Zelfs nog een Fransoos (met een Misubishi Pajero uit een greppel langs de weg getrokken).
Links het spoor van de Fransoos.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Veel meer dan dat heb ik ook niet gereden met mijn winterbanden, niet dat ze al glad zijn maar met minder dan 4 mm profiel doet een winterband ook niet zo veel meer.Roger B. schreef:ja, tuurlijk, en daarom doet een winterband met 13mm maar 30 a 40 duizend![]()
Winterbanden slijten dus gewoon wel vlotter.
Met de oude smalle Michelin XPC haalde ik een kleine 100.000 km (en dan resteerde er ± 3 mm en mijns inziens alleen geschikt om een auto naar en door de APK te helpen), en die XPC's beginnen niet met 13 mm (ze beginnen met ± 11 mm).
Jammergenoeg slijten niet alle banden zo bescheiden, de Michelin Latitude Cross die de XPC moest vervangen slijt veel sneller, en heeft desondanks minder grip op een gladde ondergrond.
Hoe vlot (of traag) de Cooper AT3 slijt weet ik niet, maar in ieder geval slijt hij niet in de maanden dat je winterbanden onder je auto hebt.
Van de Continental CC AT kan ik de eerste slijtage cijfers geven: ± 2,5 mm in ruim 20.000 km (dus een verwachte max levensduur van 80.000 km).
Groeten MarcS
PS Echte winterbanden hebben hartje zomer (dus onder warme/hete omstandigheden) wel weer een paar nadelen: 1º ze gaan echt vlot slijten, 2º ze verouderen sneller, en 3º en mijns inziens belangrijkste, ze hebben een duidelijk langere remweg (het te zachte rubber versmeert in plaats van zich vast te bijten).
PS2 Slijtvaste banden zijn natuurlijk een mooi bezit, maar ze hebben ook een "downside": de periode tussen ze moeten binnenkort eens, en ze moeten nu echt vervangen worden duurt ook langer.
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Echte winterbanden hebben hartje zomer (dus onder warme/hete omstandigheden) wel weer een paar nadelen: 1º ze gaan echt vlot slijten, 2º ze verouderen sneller, en 3º en mijns inziens belangrijkste, ze hebben een duidelijk langere remweg (het te zachte rubber versmeert in plaats van zich vast te bijten).
Waarom hebben ze bij de Formule 1 (race auto's) banden met een zeer zachte rubbercompound, die maar 15 rondjes mee gaan? Juist ja, voor de grip. En het liefst rijden de coureurs die banden dan ook graag lekker heet, dat verhoogt de grip nog extra.
Niet dat ik de aspiratie heb om mijn Land Rover (met Cooper winterbanden) te gaan gebruiken als Formule 1 auto. Een eventueel langere remweg wordt veroorzaakt door het hoge profiel, dat iets meer mee kan buigen (zachter rubber) wanneer er remkrachten op komen, zodat het volgende profielblok bijvoorbeeld een halve mm verder de weg raakt, dan wanneer het rubber stugger zou zijn geweest. En naarmate de banden slijten wordt dat 'meebuigen' van de profielblokken ook steeds minder. En dat natuurlijk alleen wanneer geremd wordt met niet blokkerende wielen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:Echte winterbanden hebben hartje zomer (dus onder warme/hete omstandigheden) wel weer een paar nadelen: 1º ze gaan echt vlot slijten, 2º ze verouderen sneller, en 3º en mijns inziens belangrijkste, ze hebben een duidelijk langere remweg (het te zachte rubber versmeert in plaats van zich vast te bijten).
Waarom hebben ze bij de Formule 1 (race auto's) banden met een zeer zachte rubbercompound, die maar 15 rondjes mee gaan? Juist ja, voor de grip. En het liefst rijden de coureurs die banden dan ook graag lekker heet, dat verhoogt de grip nog extra.
Niet dat ik de aspiratie heb om mijn Land Rover (met Cooper winterbanden) te gaan gebruiken als Formule 1 auto. Een eventueel langere remweg wordt veroorzaakt door het hoge profiel, dat iets meer mee kan buigen (zachter rubber) wanneer er remkrachten op komen, zodat het volgende profielblok bijvoorbeeld een halve mm verder de weg raakt, dan wanneer het rubber stugger zou zijn geweest. En naarmate de banden slijten wordt dat 'meebuigen' van de profielblokken ook steeds minder.
Klopt, en tegelijk is het maar goed dat Formule 1 racers niet op winterbanden-rubber staan. Het even en het andere "zachte" en "warme" rubber is het andere niet. Die Formule 1 banden hebben overigens ook geen of weinig profiel. En als het onverwacht gaat regenen dan rijden de coureurs die de snellere droge-weg banden onder de auto hebben ineens als breekbare juffertjes. Diegene die de gok nam en de "tragere" regenbanden koos rijdt dan iedereen met plezier voorbij.
Nog een ander niet onbelangrijk verschilletje: Formule 1 banden-breedte gaat niet makkelijk onder een Defender. De extra breedte vraagt een veel zachtere band om bij de lage druk per cm2 toch genoeg grip te halen. Bij normale Defender breedten is die druk een stuk hoger (heb je een beetje open profiel dan is het effectieve contact-oppervlak misschien maar 50%) en voldoen hardere banden dus veel beter.
Groeten MarcS
-
Roger B.
die druk per cm² is blijkbaar ook niet alles, anders zou de F1 niet van die brede banden er op zetten 
gone
Erik Peters schreef:Waarom hebben ze bij de Formule 1 (race auto's) banden met een zeer zachte rubbercompound, die maar 15 rondjes mee gaan?
Groet,
Erik.
Even verduidelijken, het is 1 van de meerdere type's die de renstallen tot hun beschikking hebben, ik meen vandaag de dag een stuk of 5/6.
4 voor droogweer, een droog/nat band en een volledig natweerband.
En over de breedte, vandaag de dag is de maatvoering bij F1 een beetje ala Marcs, in vergelijking tot wat met in de jaren 70 gebruikte..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
- Erik Peters
Die regenbanden zijn voorzien van profielgroeven, voor de afvoer van het water. Op droge weg heb je dus het nadeel dat er geen rubber zit in die groeven en dus minder cm² rubber op de weg in vergelijking tot de slicks van de andere coureurs.Landmarcs schreef:Diegene die de gok nam en de "tragere" regenbanden koos rijdt dan iedereen met plezier voorbij.
En met al die spoilers wordt er een behoorlijke downforce (extra druk) gecreëerd, mits je een beetje tempo rijdt.Roger B. schreef:die druk per cm² is blijkbaar ook niet alles, anders zou de F1 niet van die brede banden er op zetten
De footprint van een F1 band is breed, maar over een geringe lengte. De banden onder mijn Land Rover zijn zeker de helft (zo niet smaller) dan een F1 band, maar de lengte waarover het profiel de grond raakt is vele malen langer (ik rij nooit met erg hard opgepompte banden, wel volgens de norm maar geen extra lucht, wat tegenwoordig 'mode' is). Dus misschien heeft mijn Land Rover wel meer cm² wegcontact, dan een F1 auto.
Groet,
Erik.
P.S. En in rubbercompound is erg veel verschil ook bij winterbanden rubber. Michelin heeft een rubbercompound ontwikkeld uitermate geschikt voor winterbanden (met zeer goede prestaties) die ook nog eens zeer slijtvast is en daardoor ook 's zomers probleemloos gebruikt kan worden (met ook dan goede prestaties). Dus winterbanden die het hele jaar rond kunnen blijven zitten. Ze zijn al te koop alleen in de gangbare maten voor middenklassers. Ook maakt het verschil hoe goed die verschillende stoffen (rubber, silica, roet, etc.) gemengd worden. Vredestijd heeft onlangs een nieuwe menger in gebruik genomen waardoor het uiteindelijke resultaat (de band) beter is.