disco2002 Td5 M+S Klik-Klik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
sleen42

Re: disco2002 Td5 M+S Klik-Klik

Berichtdoor sleen42 » 07 Dec 2015, 15:35

Zo,hioj begint er gewoon weer mee...nou weet ik alleen niet hoe het controle lampje van het alarm moet knipperen bij het op slot zetten.
Als ik hem nu afsluit met AB dan gaat het rode lampje eerst 10 sec. snel knipperen en daarna gewoon om de 10? seconden zoals normaal.
Je kunt er ook geen pijl op trekken wanneer hij het niet doet,starten dan...soms gewoon een hele tijd geen enkel probleem en dan weer doet hij niets,alleen het relais van de startmotor zegt dan "tik".Nu ook al een paar keer dat er ook helemaal geen "tik"van het relais komt.het maakt daarbij niets uit of je met de verlichting aan start of met de lampen uit,dus qua accu zou het goed moeten zitten.

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 07 Dec 2015, 17:23

Het wordt nu echt erger...
Als ik start tikt het relais en gaan de kachelbediening en het digitale klokje uit :evil: maar de koplampen blijven gewoon branden en daar kun je ook niet aan zien dat de spanning echt terug valt????
Dus ; toch de accu of de startmotor??Ik heb even een reserve accu aan de lader gehangen en kijken wat hij morgenochtend doet.
Ik wil best 1 van de 2 vernieuwen maar om nou meteen beide te vervangen :roll: ,zeker als er maar 1 de veroorzaker is.Vandaar morgenochtend eerst een andere accu proberen,mocht dat niet helpen dan gaat de startmotor er onderuit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Dec 2015, 17:49

Controlleer je massakabels
gone

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 07 Dec 2015, 18:27

Heb het nu ook geprobeerd met een extra massakabel van de - pool van de accu naar een bout van de startmotor...geen verbetering.Het is wel gek dat het klokje/kachelpaneel nu ook uitgaan bij het starten.En ja waar zitten die massakabels overal?Daarom had ik even een startkabel tussen accu en startmotor erbij gezet.Staat dat ergens in Rave?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2015, 19:47

sleen42 schreef:.... Het is wel gek dat het klokje/kachelpaneel nu ook uitgaan bij het starten. ....

Dat klinkt toch als hetzij een accu waarvan de capaciteit ver heen is danwel ergens een gemene overgangsweerstand.

Meten is weten: Wat is de spanning op de accu polen voor en tijdens het starten, en idem ergens in de buurt van de dynamo/startmotor.

Is de accuspanning laag (onder de 12,3-12,5 V) dan beter eerst de accu laden, zakt de spanning op de polen ver in dan is de accu erg moe, zakt daarentegen de spanning nabij de startmotor in (of althans duidelijk meer als op de accu-polen) dan is er ergens een verborgen (overgangs)weerstand.

Groeten MarcS

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 07 Dec 2015, 20:12

Na weer even atruinen op internet kom ik deze beschrijving tegen die precies mijn klacht beschijft,dus waarschijnlijk toch de startmotor. :cry:

Iemand een idee waar ik snel een revisiesetje vandaan krijg??

Iem

Jeroen

bart4x4

Berichtdoor bart4x4 » 07 Dec 2015, 21:16

Ik vermoed een fout afgestelde selectorkabel van automaatbak en/of verkeerd afgestelde xyz switch (selector switch aan automaatbak). Deze schakelaars willen wel eens stuk gaan wat zich aanmeld door knipperende M S lampjes. De afwatering van de airco zit ook precies boven deze schakelaar. Ik heb regelmatig een Disco in m'n werkplaats waar ik de schakelaar moet vervangen en dan maak ik meteen een omleiding voor de airco uitlaat.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Dec 2015, 21:50

sleen42 schreef:Na weer even atruinen op internet kom ik deze beschrijving tegen die precies mijn klacht beschijft,dus waarschijnlijk toch de startmotor. :cry:

Iemand een idee waar ik snel een revisiesetje vandaan krijg??

Iem

Jeroen

kan kijken of ik er nog een heb liggen morgen in de werkplaats... maar als ik morgen verstuur heb je het ook waarschijnlijk pas donderdag
gone

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 07 Dec 2015, 22:57

bart4x4 schreef:Ik vermoed een fout afgestelde selectorkabel van automaatbak en/of verkeerd afgestelde xyz switch (selector switch aan automaatbak). Deze schakelaars willen wel eens stuk gaan wat zich aanmeld door knipperende M S lampjes. De afwatering van de airco zit ook precies boven deze schakelaar. Ik heb regelmatig een Disco in m'n werkplaats waar ik de schakelaar moet vervangen en dan maak ik meteen een omleiding voor de airco uitlaat.

weet het natuurlijk niet maar als de selector in D of versnelling staat dan klikt het relais niet,afwateringslang heb ik al een tijdje geleden verlengd en naast de bak hangen.

Jeroen

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 08 Dec 2015, 07:55

Vannacht een helder momentje gehad;

als je de stroomkabel aan de startmotor vast draait dan draait ook de bout een stukje mee waaraan deze kabel vast zit.Het gevolg is dat daarom het contactvlak van het plaatje wat daarmee vast zit ook iets draait.Daardoor maakt dit plaatje geen goed contact meer met de ring die de stroom moet geleiden van de ene kant van de het relais naar de andere kant.Hierdoor klikt dus alleen de startmotor maar en verbind het relais de stroom niet door.Nu heb ik vanmorgen even de moer (met de bout,omdat deze behoorlijk vast zit)een klein stukje terug gedraaid; 8-) hij start eerst weer!!

Maar eerst nadat ik een andere accu er in had gezet,dus ja lekker 2 storingen in 1x,dat is lastig zoeken.

Heb al wel een revisiesetje voor de startmotor besteld en ga ook eerst maar een andere accu scoren.Maar als ik dan op 110A zoek,zijn die accu's 39,5 cm lang terwijl ik er maar 34 cm kwijt kan???

Jeroen

Terug naar “Techniek”