Hallo mensen,
Wij vragen ons af welk type veer we nodig zullen hebben in Afrika. Wij vertrekken in januari met onze Def naar Afrika (oost en zuid) en houden rekening met veel wasbordwegen te zullen berijden. Lading zal ca. 200 kg zijn en we hebben en een reserve wiel aan de deur.
Is een normale veer (paars/bruin) voldoende? .
We hebben koni heavy track schokdempers.
Dus hoeveel gewicht kan een standaard veer hebben?
Hoop dat iemand hier ons aan een antwoord kan helpen.
thanks!
Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika
-
Landmarcs
Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika
Dag Senna,
Als de originele veren niet teveel zijn gemaltraiteerd gedurende de afgelopen 12 jaar dan zou ik gewoon de standaard veren laten zitten.
200 kg lading is niet overdreven veel, en steviger veren zijn bijna per definitie ook stuggere veren. Bij een wasbord etc. zijn het meer de schokbrekers waar het op aankomt als de veren, dwz, de veren moeten soepel genoeg zijn om een en ander dragelijk te houden.
Het reservewiel kan je waarschijnlijk beter nu alvast aan een solide reservewieldrager monteren (gebruik de zoek-functie, reservewieldragers zijn een geregeld terugkerend thema).
En verder denk ik dat "JoostKenia" vast en zeker meer en ook echte "hands-on" info kan geven.
Groeten MarcS
PS Die 200 kilo, is dat inclusief eventuele extra "hardware" zoals bumperettes, rocksliders, extra tank, trapje naar het dak, imperiaal etc., dus incl alles wat de veren moeten dragen ? (Differentieelbeschermers, HD-wielen hoef je weer geen rekening mee te houden, die drukken behalve het reservewiel niet op de veren)
PS2 Wellicht wil je na Afrika wel nieuwe veren omdat de oude dan inmiddels wel een beetje moe zijn, dan kan je overwegen de dubbel-progressieve te kiezen (mocht je evenwel nooit onbeladen rijden dan zijn de enkel-progressieve meer dan goed).
Als de originele veren niet teveel zijn gemaltraiteerd gedurende de afgelopen 12 jaar dan zou ik gewoon de standaard veren laten zitten.
200 kg lading is niet overdreven veel, en steviger veren zijn bijna per definitie ook stuggere veren. Bij een wasbord etc. zijn het meer de schokbrekers waar het op aankomt als de veren, dwz, de veren moeten soepel genoeg zijn om een en ander dragelijk te houden.
Het reservewiel kan je waarschijnlijk beter nu alvast aan een solide reservewieldrager monteren (gebruik de zoek-functie, reservewieldragers zijn een geregeld terugkerend thema).
En verder denk ik dat "JoostKenia" vast en zeker meer en ook echte "hands-on" info kan geven.
Groeten MarcS
PS Die 200 kilo, is dat inclusief eventuele extra "hardware" zoals bumperettes, rocksliders, extra tank, trapje naar het dak, imperiaal etc., dus incl alles wat de veren moeten dragen ? (Differentieelbeschermers, HD-wielen hoef je weer geen rekening mee te houden, die drukken behalve het reservewiel niet op de veren)
PS2 Wellicht wil je na Afrika wel nieuwe veren omdat de oude dan inmiddels wel een beetje moe zijn, dan kan je overwegen de dubbel-progressieve te kiezen (mocht je evenwel nooit onbeladen rijden dan zijn de enkel-progressieve meer dan goed).
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 22 Nov 2015, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- JoostKenya
De veren zou ik niet veranderen.
Een standaard achterveer paars/bruin (RKB101111) is progressief van 270 lbs/inch tot 420 lbs/inch.
En die zijn door dat progressieve karakter prima geschikt voor een extra belasting van 200 kilo.
Je kunt nog wel veel meer meenemen.
Je hebt al zware dempers onder de auto.
Die dempers zorgen ervoor dat de beweging van de opbouw niet te groot worden.
Het is een misvatting dat de veren dat zouden moeten doen.
Te stijve veren geven alleen maar een bumpy ride.
Het is wel belagrijk om te checken dat de veren niet teveel doorgezakt zijn.
Laad de auto maar eens vol.
Kijk dan of er genoeg afstand zit tussen de as en de bumpstop. Een centimeter of 8?
Als die afstand te klein is gaat dat je tegenwerken. Je wilt wel voldoende ingaande veerweg overhouden, want anders raak je bij een diepe kuil steeds de bumpstop. En dat rijdt niet fijn.
Als de veren niet helemaal vers meer zijn ook een nieuw setje paars/bruin monteren. Dat kost ook niet zoveel.
Een standaard achterveer paars/bruin (RKB101111) is progressief van 270 lbs/inch tot 420 lbs/inch.
En die zijn door dat progressieve karakter prima geschikt voor een extra belasting van 200 kilo.
Je kunt nog wel veel meer meenemen.
Je hebt al zware dempers onder de auto.
Die dempers zorgen ervoor dat de beweging van de opbouw niet te groot worden.
Het is een misvatting dat de veren dat zouden moeten doen.
Te stijve veren geven alleen maar een bumpy ride.
Het is wel belagrijk om te checken dat de veren niet teveel doorgezakt zijn.
Laad de auto maar eens vol.
Kijk dan of er genoeg afstand zit tussen de as en de bumpstop. Een centimeter of 8?
Als die afstand te klein is gaat dat je tegenwerken. Je wilt wel voldoende ingaande veerweg overhouden, want anders raak je bij een diepe kuil steeds de bumpstop. En dat rijdt niet fijn.
Als de veren niet helemaal vers meer zijn ook een nieuw setje paars/bruin monteren. Dat kost ook niet zoveel.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 22 Nov 2015, 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
Vraagje aan Joost: Wat te denken van al dan niet stabilisator-stangen ?
Groeten MarcS
Groeten MarcS
- JoostKenya
Landmarcs schreef:Vraagje aan Joost: Wat te denken van al dan niet stabilisator-stangen ?
Ik rij zonder stabilisatoren, zowel op de Kenia Puma 110 als op de rally 110.
Maar ik zou dat niet iedereen willen aanraden. De vraagsteller kan ze ook beter laten zitten.
Op beide auto's heb ik vrij lange voor veren waardoor de auto een stuk hoger staat en niet zo op de neus. En in kenia rij ik achter met de genoemde Paars/Bruin met 2cm spacers eronder.
Doordat de Fox dempers veel uigaande veerweg hebben flipte de stabilisator achter wel eens om.
Toen heb ik de stabilisator zowel voor als achter er afgehaald.
Het rijden zonder stabilisatoren is in principe op hele slechte wegen ook comfortabeler doordat er minder "koppeling" is tussen het linker en rechter wiel.
Maar ik zou het verwijderen van de stabilisatoren alleen overwegen in combinatie met hele goede dempers. Het extra overhellen merk ik door die dempers ook niet zo, ook niet met de daktent op de auto.
De rally 110 is van 1987 en heeft trouwens nooit stabilisatoren gehad.
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:De rally 110 is van 1987 en heeft trouwens nooit stabilisatoren gehad.
Mijn oude 110Td5HardTop van 1999 had nooit stabilisatoren (hij belandde na 10 jaar op z'n gepoetste kant, geen idee of stabilisatoren hadden geholpen).
Mijn huidige 110PumaHardTop geeft wel stabilisatoren, hoewel dat volgens de toenmalige folder niet standaard was, en ik merk niet veel van de stabilisatoren behalve een wat stuggere veer-karakertistiek (met name achter). Het stuggere komt natuurlijk door de onderlinge koppeling (en misschien ook door de schuine stand van de stangen, ik zou me kunnen voorstellen dat er door de geometrie een restant frictie overblijft - ik heb nl het gevoel dat de veren achter ook stugger zijn bij bijv. drempels en loodrechte spoor-kruisingen).
Groeten MarcS
Het enige verschil dat ik merkte tussen wel of geen stabilisatoren is op de snelweg bij hoge snelheid. Bij lange doordraaiende bochten, van de ene snelweg naar de andere, gaat ie wezenlijk meer hangen. Maar dat is eigenlijk alles.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Het enige verschil dat ik merkte tussen wel of geen stabilisatoren is op de snelweg bij hoge snelheid. Bij lange doordraaiende bochten, van de ene snelweg naar de andere, gaat ie wezenlijk meer hangen. Maar dat is eigenlijk alles.
Kijk, dat mis ik nu, die terugkoppeling, dat overhangen in langere bochten gaf bij mij een prettiger gevoel.
Zo heeft ieder voordeel weer z'n nadeel.
Maar goed, ik vroeg ernaar omdat je zo nu en dan gerolde auto's ziet, soms ook in combinatie met verlies van controle op wasbord-wegen. Rollen is nooit leuk maar op een trektocht door Afrika lijkt het me nog weer iets minder"comfortabel" als in dit deel van de wereld waar je de ANWB belt en dan als het meezit een huurauto geregeld krijgt (dat ging bij mij overigens nog bijna mis, dat regelen van die huurauto).
Groeten MarcS
- JoostKenya
Edward schreef:Bij lange doordraaiende bochten, van de ene snelweg naar de andere, gaat ie wezenlijk meer hangen. Maar dat is eigenlijk alles.
Klopt, dat is ook mijn ervaring.
Maar beter niet alleen de voorste stabilisator verwijderen.
Anders sta je in die doordraaiende bocht opeens achterstevoren.
- JoostKenya
Landmarcs schreef:Maar goed, ik vroeg ernaar omdat je zo nu en dan gerolde auto's ziet, soms ook in combinatie met verlies van controle op wasbord-wegen. Rollen is nooit leuk maar op een trektocht door Afrika lijkt het me nog weer iets minder"comfortabel" als in dit deel van de wereld.
De bestuurder heeft een belangrijke invloed.
Stabilisatoren helpen een heel klein beetje.
Maar goede dempers maken op onverhard echt een wereld van verschil!!
En verder reageert een Landrover door het gewicht, de afmetingen en de nog vrij comfortabele veren relatief langzaam op correcties. Dat is op onverhard helemaal zo. Laat de auto het werk doen en nooit overhaast overcorrigeren!!