Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Berichtdoor Edward » 22 Nov 2015, 20:28

JoostKenya schreef:
Edward schreef:Bij lange doordraaiende bochten, van de ene snelweg naar de andere, gaat ie wezenlijk meer hangen. Maar dat is eigenlijk alles.

Klopt, dat is ook mijn ervaring.
Maar beter niet alleen de voorste stabilisator verwijderen.
Anders sta je in die doordraaiende bocht opeens achterstevoren.

Ik heb de achterste gesloopt op dezelfde manier als jij, daar merkte ik echt geen verschil toen die weg was. De voorste heb ik gedemonteerd om op de wagen van een kennis te monteren (mijn 130 is altijd als donor gebruikt en miste uiteindelijk wel erg veel delen...) en dat was wel een groter verschil. Maar ik vond het eigenlijk wel lekker rijden.... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

paul k

Berichtdoor paul k » 22 Nov 2015, 20:48

De topicstarter gaf aan het reservewiel op de achterdeur gemonteerd te hebben.
Als je veel hobbels en bobbels verwacht zou ik een reservewieldrager monteren, waardoor het gewicht niet meer op dat schterdeurtje rust.

Ook je motorkap krijgt veel te verduren door het gewicht van het wiel als je daar geen aanpassingen aanbrengt.

Groet, Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Senna

Berichtdoor Senna » 22 Nov 2015, 21:00

Fijn jullie reacties te lezen!

Het reserve wiel hangt inderdaad al aan een verstevigde drager inderdaad, aangezien het ook een 'wolfsvelg' heeft.

Ik begrijp dus dat de RKB101111 de beste keuze is en stabilisator stangen niet nodig aangezien er Koni Heavy tracks dempers op zitten.

Nog iemand een idee waar de RKB101111 het best kan kopen?

vandestraatweg

Berichtdoor vandestraatweg » 22 Nov 2015, 21:36

Ik heb in de veren van mijn Puma airlift 1000 lucht veren geplaatst. Ik heb daar een soort haat liefde verhouding mee. Heerlijk als je zwaar beladen bent (of als je zonder te schudden in je daktent wil liggen); helaas schiet de "bovenkant" een soort rubberen deksel, wel eens uit de veren.

Het fijne van deze luchtveren is dat je ze na gelang het gewicht van de auto, kunt oppompen. Wouw 200 kg, dat is mij nooit gelukt.Vergeet je geen extra water en brandstof mee te nemen. 50 liter water is geen luxe.

Achterwiel ophanging zou ik inderdaad los maken van de deur (de schanieren houden het echt niet op Afrikaanse wegen). Ik heb ze alle drie moeten vervangen en nog hangt de deur scheef :D

Johan

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Nov 2015, 21:51

Senna schreef:...... stabilisator stangen niet nodig aangezien er Koni Heavy tracks dempers op zitten.

Kijk even onder de auto, het zou maar zo kunnen dat je al stabilisatorstangen hebt -- al vele jaren zaten er al af fabriek stabilisatorstangen onder de Stationwagons terwijl de HardTop ze niet had (behalve dan weer de HD HardTop).

En, als de huidige veren niet voldoen of aan vervanging toe zijn* dan zou je ook kunnen overwegen om de dubbel-progressieve veren te kopen (ik weet niet wat daarvoor de meerprijs is). Dubbel-progressieve geven iets meer comfort wanneer je met weinig lading rijdt.
    * als het de originele zijn en als ze niet overdreven geplaagd zijn dan zouden ze nog gewoon kunnen voldoen

En kijk verder alles na, ook die dingen die je voor vanzelfsprekend houdt. Bij mijn nog maar 5 jaar oude 110HardTop vond ik ineens losse moertjes in de laadbak. Ik dacht nog even dat het aan mijn eekhoorn-gedrag lag, dat ik een elders gevonden moertje weer terugvond. Maar na even had ik het door, ik had al iets langer rondgereden met de gedachte: ik moet de losse lading weer eens herschikken, alles rammelt .... bleek de HardTop los te zitten en dus bij iedere steviger hobbel lekker mee te bonken -- 't zijn maar 4 boutjes die los zaten maar het gaf een boel herrie. Zou je langer zo door rijden dan gaat er vast ook iets gewoon stuk.
O ja, de moertjes waren zonder enige borging vastgezet, wel met een mooi ringetje om de last te verdelen, maar dus ook een mooi ringetje om het los-rammelen te vergemakkelijken.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Nov 2015, 23:13

Landmarcs schreef:Kijk even onder de auto, het zou maar zo kunnen dat je al stabilisatorstangen hebt -- al vele jaren zaten er al af fabriek stabilisatorstangen onder de Stationwagons

Ik meen achter onder de 110's vanaf 1984 t/m 1998 (300 Tdi), maar die hadden dan óók een loadleveler (boge-nivomat) en slappere achterveren. Mijn Td5 uit 2001 heeft achter 'gewoon' alleen RKB101111 (kleurcodering: bruin-paars, 270/420 lbs). Ik overweeg om RKB500300 (dubbel progressieve <groen-groen-wit>, 240/280/360 lbs) veren te monteren omdat ie leeg nogal stug rijdt in vergelijking met mijn 300 Tdi (overigens zonder loadleveler, stabilisatorstang en die slappe achterveren) maar mét lading (en niet progressieve veren: 330 lbs, NRC6389 <rood-rood> en NRC6904 <rood-groen> passagierskant).

Groet,

Erik.

NB. Die 300 Tdi met lading weegt 2500 - 2600 kg en heeft Koni Heavy Track dempers (rondom), waarbij de buitenpijp van de achterste dempers inmiddels is weggerot (maar de demping is nog prima en vind ik iets soepeler dan de originele LR dempers).
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 23 Nov 2015, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 23 Nov 2015, 07:33

Landmarcs schreef:En, als de huidige veren niet voldoen of aan vervanging toe zijn* dan zou je ook kunnen overwegen om de dubbel-progressieve veren te kopen (ik weet niet wat daarvoor de meerprijs is). Dubbel-progressieve geven iets meer comfort wanneer je met weinig lading rijdt.

Dat zou ik in dit geval juist niet doen!
De vraagsteller geeft aan dat hij met 200 kilo gaat rijden.
(hoewel ik net zoals Johan verwacht dat het voor een trip door Afrika nog wel wat meer gaat zijn)

Als je dan de dubbel progressieve veer neemt dan verlies je zeker onnodig veel ingaande veerweg!
De eerste coils van 240 lbs/inch liggen dan gegarandeerd op elkaar en hebben geen functie meer.
Die dubbel progressieve veer is leuk als je meestal leeg rijdt.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 23 Nov 2015, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 23 Nov 2015, 07:44

Senna schreef:Ik begrijp dus dat de RKB101111 de beste keuze is en stabilisator stangen niet nodig aangezien er Koni Heavy tracks dempers op zitten.

Nog iemand een idee waar de RKB101111 het best kan kopen?

Die samenvatting is wat kort door de bocht.
Ik dacht eerlijk gezegd dat je de Heavy track Raid dempers had en niet de gewone heavy track.

Als je al stabilisatoren op deze auto hebt zou ik ze lekker laten zitten.
Als je ze niet hebt is dat ook geen probleem.
Goede dempers zorgen ervoor dat het deinende gedrag van de koets sterk onderdrukt wordt. Maar de gewone heavy track is wat mij betreft niet heel speciaal.
Als je rustig maar vlot rijdt zijn de normale heavy track dempers Ok. Wil je op hoge snelheid rijden zijn ze te licht.

RKB101111 kan je bij Paddock bestellen.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 23 Nov 2015, 07:54

Edward schreef:Ik heb de achterste gesloopt op dezelfde manier als jij, daar merkte ik echt geen verschil toen die weg was.

Dat kan goed kloppen want daar wordt je auto in een lange doordraai bocht iets meer onderstuurd van. waarschijnlijk merk je dat niet. Maar haal je de voorste stabilisator weg en laat je achterste zitten dan krijgt de vooras relatief meer grip en kan de auto gemakkelijk overstuurd worden. :twisted:

Toen ik in 1997 net mijn eerste 110 had heb ik een keer veel te slappe Range Rover veren op de vooras gemonteerd. Daarmee gebeurt voertuigdynamisch eigenlijk hetzelfde als het verwijderen van de voorste stabilisator.
Nou dat heb ik geweten. :o :o
OK ik reed veel te vlot. Maar op de afrit van de A4 naar de A9 maakte ik een 360 graden spin. Gelukkig zonder iets of iemand te raken.

Senna

Berichtdoor Senna » 23 Nov 2015, 13:04

Snelheid zal niet al te hoog liggen, we zijn er op reis en maken er geen rally van :)

Zit er nog verschil in de aftermarket RKB101111 van paddock en de originele anders dan 100 euro prijsverschil.

Verder kun je de Koni Dempers aanpassen in demping, een suggestie wat het beste is voor wasborden (max / min)?

Terug naar “Techniek”