Dag experts,
Hoop dat iemand me hiermee kan helpen, voordat ik leegloop bij een dealer.
Heb een Discovery 3 TDV6 uit 2008 (dan is dat maar bekend) en hoorde onder de auto een schavend geluid, hoge toon, ijzer op ijzer... zoiets.
Ooit al eens een Range Rover gehad, waarvan de handremschoenen vergaan waren.
Dus daarin gezocht. Draaien aan de achterwielen, klonk inderdaad een schavend geluid, voor niet.
Wielen , remmerij etc etc eraf.. de schoenen waren aan beide kanten heel, alles goed schoongemaakt, geluid bleef.. beetje centreren van de schoenen en het geluid werd minder.
Alles weer gemonteerd, rijden en helaas het schavend geluid blijft P-Plaats gezocht en de handrem er eens opgezet............... en toen begon het circus.
Een hoop lawaai onder de auto en PARK BRAKE FAULT kwam in beeld, geel lampje en knipperend rood lampje. Handrem zit vast !
Het bekende koordje aan getrokken en de auto kan weer rijden, maar het rode lampje van de handrem blijft knipperen.
Wanneer ik de handrem er weer probeer op te zetten, krijg een of ander Techno geluid onder de auto (Wel consequent, steeds hetzelfde geluid). Dan zit alles weer vast en brand er een geel lampje en de rode knippert. Het trekken aan het koord lost alles op behalve het knipperend rood lampje en de tekst: Park Brake Off Lift Switch to Apply.
Nou lees ik veel over de EPB module etc etc... maar ik gebruik de handrem nooit !
Dus de simpele 2 vragen, wat is er aan de hand en hoe krijg ik dat lampje uit ? (Is dat laatste met uitlezen en resetten verholpen, of is die module stuk en blijft die fout terugkomen?)
Alvast dank voor elke tip, truc die me hiermee kan helpen..
Handrem probleem Discovery 3
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Handrem probleem Discovery 3
... you can try adjustment which is via the inspection hole in the disc. Rotate the pegged wheel with a screwdriver until it stops then back it off 10 clicks. However if you get the famous squeal and Park Brake Fault then the EPB module has died and requires replacement, no tips or tricks just simple replacement, Part Number LR019223, € 728,43 inc BTW and have done hundreds of them.
It doesn't matter if you never use it it fails and you will need to a) reset the fault code and b) load new software into the new module.
Rob
It doesn't matter if you never use it it fails and you will need to a) reset the fault code and b) load new software into the new module.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Handrem probleem Discovery 3
RobStewart schreef:... you can try adjustment which is via the inspection hole in the disc. Rotate the pegged wheel with a screwdriver until it stops then back it off 10 clicks. However if you get the famous squeal and Park Brake Fault then the EPB module has died and requires replacement, no tips or tricks just simple replacement, Part Number LR019223, € 728,43 inc BTW and have done hundreds of them.
It doesn't matter if you never use it it fails and you will need to a) reset the fault code and b) load new software into the new module.
Rob
Dag Rob,
Dank voor je antwoord..
Nou ben ik niet zo heel technisch op dit vlak,.. en weet niet goed wat je bedoelt waar ik dit moet doen.. heb je het over de EPB module dit ik moet uitbouwen en openmaken (Vooral laten doen) ?
Maar zo te horen heb ik "The Famous Squeal"
Het knipperend lampje kan ook niet uit , na het uitlezen /reset ? Daar ben ik al tevreden mee.
Hoor het graag!
Re: Handrem probleem Discovery 3
Ik heb net het zelfde probleem gehad. Bij mij was de complete module kapot. Het motortje liep wel maar zodra er iets weerstand van de remkabels bij kwam kijken dan schreeuwde hij het uit en had de kracht niet op de handrem aan te trekken. De complete unit moest vervangen worden.. ca. 1.000,- incl btw.
Discovery 2 td5
Re: Handrem probleem Discovery 3
Vergeten:
Alleen de lampjes uit krijgen is geen optie.. het is APK-afkeur en je handremmotor zal en vroeg of laat een keer mee stoppen. Je hebt dus niet echt een keuze dan de module vervangen =)
Alleen de lampjes uit krijgen is geen optie.. het is APK-afkeur en je handremmotor zal en vroeg of laat een keer mee stoppen. Je hebt dus niet echt een keuze dan de module vervangen =)
Discovery 2 td5
-
Dutchhills
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 07 Jan 2014, 15:34
Re: Handrem probleem Discovery 3
Er is ook nog een andere optie die heel vaak werkt, scheelt je 1000,--.
Vaak wordt standaard de hele module vervangen terwijl alleen het weer verbinden van de kabeltjes intern in de module ook werkt. Als je een beetje handig bent kun je dit dus zelf doen. Eigenlijk is de module helemaal niet kapot maar heeft zichzelf beschermd door de kabels los te trekken.
Oorzaak van de herrie is dat de staaf die door een tandwielsetje met motortje in en uit draait, helemaal aan zijn eind zit en niet meer terug wil. Dit komt bijvoorbeeld door verkeerd afgestelde remschoenen of de arm van de schoenen is kapot.
Hierdoor zijn de kabels die naar de remschoenen lopen los gekomen. Je kunt handmatig de staaf weer indraaien en de kabels weer verbinden.
Wel belangrijk is eerst de oorzaak van het probleem op te lossen, dus goed je EPB remschoenen controleren en afstellen. Want anders loopt hij gelijk weer vast.
Hier staat de hele procedure beschreven met plaatjes
:
http://www.disco3.co.uk/forum/topic91299.html?highlight=epb+noise
Vaak wordt standaard de hele module vervangen terwijl alleen het weer verbinden van de kabeltjes intern in de module ook werkt. Als je een beetje handig bent kun je dit dus zelf doen. Eigenlijk is de module helemaal niet kapot maar heeft zichzelf beschermd door de kabels los te trekken.
Oorzaak van de herrie is dat de staaf die door een tandwielsetje met motortje in en uit draait, helemaal aan zijn eind zit en niet meer terug wil. Dit komt bijvoorbeeld door verkeerd afgestelde remschoenen of de arm van de schoenen is kapot.
Hierdoor zijn de kabels die naar de remschoenen lopen los gekomen. Je kunt handmatig de staaf weer indraaien en de kabels weer verbinden.
Wel belangrijk is eerst de oorzaak van het probleem op te lossen, dus goed je EPB remschoenen controleren en afstellen. Want anders loopt hij gelijk weer vast.
Hier staat de hele procedure beschreven met plaatjes
http://www.disco3.co.uk/forum/topic91299.html?highlight=epb+noise
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.
Re: Handrem probleem Discovery 3
Dank Dutchills !!!
Gisteren bij een Land Rover specialist geweest om alles goed af te laten stellen, maar het 'Techno' geluid onder de auto blijft bij het indrukken van de handrem. Module kapot was dan de diagnose. En 1000,= voor iets wat ik NEVER gebruik vind ik echt oprecht zonde geld.
Dus ga ik je doorgestuurde link eens voorleggen aan de specialist.. voor mij het belangrijkst dat dat lampje uitgaat.
Nogmaals dank en ik hou je op de hoogte
Gisteren bij een Land Rover specialist geweest om alles goed af te laten stellen, maar het 'Techno' geluid onder de auto blijft bij het indrukken van de handrem. Module kapot was dan de diagnose. En 1000,= voor iets wat ik NEVER gebruik vind ik echt oprecht zonde geld.
Dus ga ik je doorgestuurde link eens voorleggen aan de specialist.. voor mij het belangrijkst dat dat lampje uitgaat.
Nogmaals dank en ik hou je op de hoogte
Dutchhills schreef:Er is ook nog een andere optie die heel vaak werkt, scheelt je 1000,--.
Vaak wordt standaard de hele module vervangen terwijl alleen het weer verbinden van de kabeltjes intern in de module ook werkt. Als je een beetje handig bent kun je dit dus zelf doen. Eigenlijk is de module helemaal niet kapot maar heeft zichzelf beschermd door de kabels los te trekken.
Oorzaak van de herrie is dat de staaf die door een tandwielsetje met motortje in en uit draait, helemaal aan zijn eind zit en niet meer terug wil. Dit komt bijvoorbeeld door verkeerd afgestelde remschoenen of de arm van de schoenen is kapot.
Hierdoor zijn de kabels die naar de remschoenen lopen los gekomen. Je kunt handmatig de staaf weer indraaien en de kabels weer verbinden.
Wel belangrijk is eerst de oorzaak van het probleem op te lossen, dus goed je EPB remschoenen controleren en afstellen. Want anders loopt hij gelijk weer vast.
Hier staat de hele procedure beschreven met plaatjes:
http://www.disco3.co.uk/forum/topic91299.html?highlight=epb+noise
Re: Handrem probleem Discovery 3
Klopt inderdaad dat dit een bekend probleem is van de EPB module.
Let er op dat als de module hersteld is, of vervangen is dat de handrem juist afgesteld wordt.
Hier worden toch vaak fouten gemaakt, waardoor je tijdens het rijden in eens een trilling in de auto voelt.
Of de nieuwe module weer het loodje legt...
Let er op dat als de module hersteld is, of vervangen is dat de handrem juist afgesteld wordt.
Hier worden toch vaak fouten gemaakt, waardoor je tijdens het rijden in eens een trilling in de auto voelt.
Of de nieuwe module weer het loodje legt...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten