Roger B. schreef:... das niet gecompliceerder dan pi r² s?
....
Het tussenliggende oppervlak is tamelijk eenvoudig te bepalen: Doe een verstandige gok over het gemiddelde van de vertanding (bijv. halverwege) naam dat als de radius van de twee cirkels, en dan heb je met « (π * R²) — (π * r²) » een nette benadering van het verschil-oppervlak, en dus vermenigvuldigd met de dikte ook een benadering van de bruto inhoud.
Nu heb ik verder alleen een vermoeden over de werking van dit soort pomp, en dus een vaag vermoeden over hoe verder te rekenen.
En ik vermoed dat een zekere lekkage/inefficiëntie een ingebouwde eigenschap is, en deze "lekkage" neemt natuurlijk toe met de tegendruk (en neemt ook toe met een lagere viscositeit) van de olie, dus dat gaat dan in de praktijk nog weer af van de opbrengst van de oliepomp.
Blijft staan dat je beter een proefondervindelijke bepaling kan doen als je de opbrengst echt wilt weten. Misschien lukt het om aan de zuigende kant en slang aan te koppelen, je kan dan de motor laten draaien en olie laten verpompen, de aftapplug uit het carter en in plaats hiervan een "overloop" en je hebt een pseudo dry-sump (en een boel gespetter).
Je kan misschien ook eens kijken of er geen ken-cijfers zijn die de rendementen van (olie-)pompen geven. Ik neem eigenlijk aan dat motor-ontwerpers zulke ken-cijfers wel kennen -- na het ontwerp zetten ze gewoon een aantal sensoren op het blok ... als de oliedruk snel genoeg hoog genoeg is is het goed.
Groeten MarcS