Maarten Serie III schreef:Ik ben even aan het worstelen met de gunstigste ontstekingscurve. Ik zoek die het dichts bij origineel ligt om mee te beginnen. Maar nu krijg ik voor de 123 ontstekingen 2 verschillende tabellen.
Volgens het boekje bij de geleverde 123 ontsteking:
Volgens handleiding op internet:
Welke van de 2 zou ik nu moeten gebruiken? Zit namelijk snel al 10graden verschil in.
Ik stel mijn 123 statisch af op 0 graden voorontsteking(met het ledje dat op de ontsteking zit) en dan heb ik vanaf stationair tot 1000rpm al 10 graden centrifugaal vervroeging. De fijn afstelling doe ik dan nog met een stroboscoop en testritjes.
Ik heb pas ergens gelezen dat de nieuwere 123 ontstekingen die 10 graden voorontsteking niet hebben en pas vanaf 1000rpm beginnen te vervroegen maar of dat waar is weet ik niet. Dat zal je dus met een stroboscoop moeten controleren. En zo ja dan zal je dus statisch al wat voorontsteking moeten geven.
Curve C komt inderdaad aardig overeen met de curve die Land Rover opgeeft voor de 2,25, maar houd er wel rekening mee dat die toendertijd bepaald is voor de brandstof die toen gebruikt werd. De huidige benzine verlangd een andere curve en die zal je proefondervindelijk vast moeten stellen.
Ik zelf gebruik curve 8 omdat ik voornamelijk op LPG rijdt en dan moet je dus 2000rpm en max rpm wat minder voorontsteking hebben dan op benzine.
Curve c is dus een goede om mee te beginnen als je op benzine rijdt en vandaar uit kan je wat gaan experimenteren wat het beste bevalt en waar hij het mooiste loopt. Een stroboscoop is daarbij wel erg makkelijk dus als je die nog niet hebt dan is dat nu de tijd om er 1 aan te schaffen. Neem er dan wel 1 waar ook een toerenteller op zit.
Eric.