Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Justin

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Justin » 17 Nov 2015, 19:44

Haha, die van een Opel Manta heb ik nog wel liggen ;) Het zijn gewoon van die rubber busjes die je eroverheen schuift. Het lijkt mij dat deze in een koppakkingset moeten zitten maar dat is niet duidelijk te zien op de foto's van deze kit (op geen enkele website) en de onderdeelnummers zijn helaas niet apart vermeld.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat de klepseals wel bij de pakking/seal -set zitten. Alleen de part nr's van de kopbouten krijg ik niet gevonden in parts manuals en internet. Alle mogelijke bouten behalve die van een 3.5L V8 efi met 14 bouten per kop..
Anders gaan de oude er maar weer op.

Edit; voor de geïnteresseerden die later hetzelfde probleem hebben als ik had: 13xERR2943, 1x602200, 6xERR2944. De vier op de buitenste rij heb ik niet kunnen vinden, maar die gaan toch maar met 20nM en wat loctite vast.

Het hele zooitje is besteld. Zal bij in elkaar bouwen wat pics plaatsen ;)

Justin

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Justin » 03 Dec 2015, 14:54

De motor is weer helemaal opgebouwd en ik heb haar net weer opgestart! Loopt als een naaimachine, ook een stuk regelmatiger dan voorheen. Ook de witte rook uit de uitlaat is verdwenen :D

Nu pas 20KM gereden, eerst even een oliefiltertje halen, olie flushen, olie vervangen, sump schoonmaken. Dan oliepomp uit elkaar, checken op slijtage en vaseline erin. Daarna weer even warm rijden en compressie meten.

Ik wil hem eigenlijk buiten laten draaien met het flushmiddel door de olie en dan stationair naar binnen op de brug rijden (makkelijker met oliepan eronderuit halen etc). Is dit echt not-done met dit spul er doorheen (millers), of zou dit geen probleem moeten zijn?

Eerste 20KM één liter koelvloeistof moeten bijvullen, maar zal waarschijnlijk wel komen doordat er nog lucht in het systeem zit. Netjes opgevuld via de vulpijp boven de motor. De fan draait wel altijd vanaf starten, maar ondanks dat komt de motor redelijk snel op temperatuur en blijft dan netjes in zijn range.

Allen hartelijk dank voor de tips en reacties wederom! ;)

Terug naar “Techniek”