Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Roger B. » 14 Nov 2015, 01:15

dat aangekoekte olie residu zit helaas niet alleen daar, en is het gevolg van te weinig onderhoud voor het gebruik van de motor. V8's zijn erg gevoelig voor te weinig olie verversingen, beter een keer te veel dan iets te laat.

Alles wat je er nu uit krijgt uiteraard verwijderen, ook bij het reinigen van de koppen extra aandacht aan schenken. Overweeg of je de klepstoters niet gelijk wil vervangen, hergebruik je de oude, dan is het wellicht (extra) raadzaam om de motor een keer te flushen, normaal doe je dat vlak voor de olieverversing omdat je de motor niet mag gebruiken met dat spul in de olie, dus na het flushen (een uur onbelast op wisselende toeren laten lopen met dat spul in de olie) laat je olie af en vervang je het filter.

Veel plezier met verder sleutelen morgen (straks)
gone

Justin

Berichtdoor Justin » 14 Nov 2015, 03:14

Bedankt voor je reactie Roger. Ik ga morgen eens even wat inlezen over dat flushen, lijkt me een optie gezien het feit ik erg veel vuil heb aangetroffen en verstopte oliekanalen het laatste is wat je wilt hebben. Ik mag dan wel een muggenzifter zijn met onder andere regelmatig olie wisselen, maar dat betekend natuurlijk niet dat de vorige eigenaars dat ook zijn geweest ;)

Ik wil de kleppen er zowiezo uithalen en met schuurmiddel de klepzittingen en kleppen aanpakken. Dan kan ik er direct voor zorgen dat alles boven de cilindervoeringen in ieder geval brandschoon is.

Speelde ook met het idee de as met tuimelaars uit elkaar te halen en alles los van elkaar goed schoon te maken.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Nov 2015, 08:46

Ik zou dat zeer zeker doen. Nu je de koppen er af hebt zou ik die als nieuw maken voor het terugplaatsen.

Heb zelf recent een BMW M51 motor in een P38 geflushed ivm verdenking op vastzittende zuigerveren.. lijkt het olieverbruik van 1 op 1500 naar 1 op 4000 verlaagd te hebben. Bij de volgende beurt doe ik het voor de zekerheid nog een keer... kijken wat het scheelt.

Nu was mijn motor niet aangekoekt met sludge natuurlijk.

Ik zou lin jouw geval nu ook het carter verwijderen en goed schoonmaken. Enige wat daar wat lastig aan is, is de wat nare eigenschap van de motor dat de oliepomp dan leeg kan lopen en niet meer aanzuigt.

Als ik me niet vergis zit die echter ook onderin in het blok bij de oudere V8 motoren en kun je er dan dus gelijk bij.... gelijk ook aanpakken en na schoonmaken vullen met ......ik meen dat ze er vaseline voor gebruiken dan zuigt ie wel aan en zodra er dan olie in zit blijft het weer werken
gone

dennis83

Berichtdoor dennis83 » 14 Nov 2015, 13:43

Roger B. schreef:
Ik zou lin jouw geval nu ook het carter verwijderen en goed schoonmaken. Enige wat daar wat lastig aan is, is de wat nare eigenschap van de motor dat de oliepomp dan leeg kan lopen en niet meer aanzuigt

Heb mijn pomp nu vol staan met vaseline, schijnt dat dit helpt om hem weer op te laten pakken. Moet je hem uiteraard wel even openhalen om hem vol te zetten.
Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

Justin

Berichtdoor Justin » 14 Nov 2015, 14:16

Van 1500 naar 4000km is een flinke verbetering! Mijn motor verbruikt nagenoeg niets gelukkig.
Ik wilde het carter er idd onderuit halen omdat je met alleen drainen met warme motor niet alles eruit krijgt. Kost alleen een nieuwe pakking en dan is hij weer lekker schoon.
Oliepomp vullen met vaseline? En daarna dus weer een oliewissel doen? Zou je deze pomp niet gevuld kunnen krijgen door de motor een aantal slagen met de hand te tornen als de carterbak weer vol met olie zit?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Nov 2015, 15:17

als ie met, wat is het?, 600 toeren starttoerental en stationair lopen niet aanzuigt hoef je niet te verwachten dat het wel lukt met met de hand ronddraaien natuurlijk...

de vaseline lost gewoon op in de olie, kan geen kwaad....

dus als het carter er onderuit is even de pomp uit elkaar, schoonmaken en vol drukken met vaseline, dichtbouwen en terugplaatsen. niet meer veel draaien en als er weer olie in het carter zit en alles in elkaar staat even oliedruk starten.
gone

Justin

Berichtdoor Justin » 14 Nov 2015, 15:23

Hmm. Dacht dat er bedoelt werd dat het gewoon te lang duurde voor je oliedruk had tijdens starten. Beetje vaseline erin dus, en nieuwe pakkingen opzoeken.

Meeste is inmiddels schoon maar krijg de aftappluggen op het motorblok nog niet los, en wil geen koelwater in m'n cilinders. Daar eerst een andere oplossing voor verzinnen dus.

Justin

Berichtdoor Justin » 15 Nov 2015, 01:32

Nou, rechter kop is eraf, geen zichtbare lekkages te zien. Cilinderbussen zien er op het eerste gezicht prachtig uit (nog niet getornd).

Direct de zuigerdiameter nagemeten natuurlijk, ik blijk gewoon netjes een 3.5L te hebben, zoals m'n motornummer aangeeft. Compressieverhouding 8.13:1. Bij de nokkenas zat helemaal geen olieresidu, ziet er op het eerste gezicht prachtig uit.

Linkerkop is los maar wil er niet af (wat is die stuurpomp een bitch trouwens, even geen rekening mee gehouden dat deze los moest ;) )

Er is geen beweging in de linkerkop te krijgen. Er zit achterop de kop (tussen het schot en de kop) nog een draadeind met moer erop. Volgens mij zit deze in de kop en niet in het blok, kan er niet echt bij. Enig idee of dit hetgeen is wat mijn kop op z'n plek houdt? Zou niet zo moeten zijn. Alle 13 kopbouten en de moer op de 14de (draadeind in kop waar bracket van dynamo op zit) zijn eruit. Any idea?

Morgen weer een dag ;)

Edit: linkerkop ook los. Onder bracket van dynamo bleek een stud-bout te zitten met extra moer onder het bracket. Deze moest er dus toch af. Achterop kop was groundlead.

Justin

Berichtdoor Justin » 17 Nov 2015, 17:53

Koppen worden morgen netjes gevlakt. Ik ben nu onderdelen aan het bestellen bij paddock.

Omdat ik niet wist of ik een 3.5L of 3.9L had, heb ik nog geen parts manual van deze motor.

Kan iemand mij zeggen wat de onderdeelnummers zijn van de 3 verschillende lengtes kopbouten?

Verder zie ik bij de Payen koppakkingset geen klepsteelrubbers, wel heel veel andere rubbers? ( http://www.paddockspares.com/stc1642g-g ... d-set.html )
Denk wel dat dit de juiste set is voor een 3.5L V8 efi van na '86.

Ik ben bang dat ik de onjuiste onderdelen (koppakkingset en kopbouten) bestel als ik het niet navraag, ben al twee uur aan het zoeken ;)

Dank bij voorbaat.

Heytse

Berichtdoor Heytse » 17 Nov 2015, 19:40

Klep steel rubbers zijn afhankelijk van het type kop dat je hebt verschillend. Ik had koppen waar alleen een soort rubber ring om de klepsteel hoort te zitten (waren bij mij geheel afwezig). Er zijn ook (nieuwere) koppen waar gewone kleprubbers in horen. Ik heb uiteindelijk een passende vervanging gezocht bij een onderdelen boer. Waren geloof ik van een Opel Manta...

Terug naar “Techniek”