S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Marcel SIII Stawag
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Aug 2015, 22:29
Locatie: Bergschenhoek

S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Marcel SIII Stawag » 30 Okt 2015, 16:09

Hallo,
Laatste keer in Overloon goed vastgezeten. Zelf helaas nog geen lier...dus die moet er nu ook eens op. Vraag is: wat is een goede lier, kan iemand wat advies geven hierover? Ik weet er nog te weinig van. Welke kabel/trekkracht/fabrikant etc.
Bedankt!
Marcel
Series III Stawag 1977 | Defender 90 TD5 Stawag 2000

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Roger B. » 30 Okt 2015, 17:57

Om een juiste lier te kiezen (afgezien van minimale treksterkte) is het van belang op een rijtje te zetten wat je belangrijk vindt en hoe en hoevaak je de lier waarvoor zult gaan gebruiken.
gone

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor ppw » 30 Okt 2015, 18:09

zou eerst voor een goed kinetisch touw gaan....
en weet niet wat je wilt uitgeven, en nieuw/tweedehands.... maar met alleen een lier ben je er nog niet... ;) ook nog een lierbumper, solenoid, touw enz...
je ging idd bijna om, en goed vast :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
peter191064
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 Mei 2012, 06:38
Locatie: Brouwershaven

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor peter191064 » 30 Okt 2015, 19:37

Op LRCH dagen rijden er zat mensen met een lier rond die maar al te blij zijn je te kunnen helpen, die moet je d`r lolletje toch niet uit handen nemen. :lol:
Ik heb "voor `t geval dat" een tirfor 1600kg met klapblok in de auto liggen, en die kan ik zowel voor als achter gebruiken.

Defender 90 300 tDi / 1996 :D
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor tim » 30 Okt 2015, 22:58

Wat ik vaak alhier heb gelezen; Warn heeft de naam en het imago, maar maakt het te matig waar; inwendig te vaak onderhoud nodig ed.
De goedkope(re) chineeze kloonen schijnen het goed en probleemloos te doen, evenals een lier als T max.

Al met al kan het wel aardig oplopen:

lier, lierbumper, bekabeling, electrische aanpssing als evt 2 accu's enzenz.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Roger B. » 30 Okt 2015, 23:18

extra accu niet nodig voor sporadisch gebruik, bij een series/defender kun je met beperkte kosten een versteviging /lierplaat op/in de originele bumper maken.

maar uitgaande van nieuw kopen moet je toch snel aan een 350-500 euro denken en dan heb je niet heel gek gedaan kwa kosten inderdaad
gone

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor ppw » 30 Okt 2015, 23:38

kwam wel een lier op Modderpoel voorbij....
http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopi ... 20&t=30655
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2015, 23:57

Roger B. schreef:extra accu niet nodig voor sporadisch gebruik, bij een series/defender kun je met beperkte kosten een versteviging /lierplaat op/in de originele bumper maken.

Gaat dat ook met de kleine accu en dynamo van een S III 109" benzine ??

Roger B. schreef:maar uitgaande van nieuw kopen moet je toch snel aan een 350-500 euro denken en dan heb je niet heel gek gedaan kwa kosten inderdaad

peter191064 schreef:......
Ik heb "voor `t geval dat" een tirfor 1600kg met klapblok in de auto liggen, en die kan ik zowel voor als achter gebruiken.


Dat kan dus voor (minder dan) de helft van de kosten van een elektrische lier (als je een chinese Tirfor-kloon neemt).

Groeten MarcS

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor ppw » 31 Okt 2015, 00:07

Landmarcs schreef:extra accu niet nodig voor sporadisch gebruik, bij een series/defender kun je met beperkte kosten een versteviging /lierplaat op/in de originele bumper maken.
Gaat dat ook met de kleine accu en dynamo van een S III 109" benzine ??


in principe kun je op 1 accu prima lieren, alleen met een 65A dynamo en een standaard accu kom je uiteindelijk wel stil te staan....al ligt dat aan het gebruik en intensiteit :mrgreen:
een red/yellowtop bijv. doet al meer.... en een 100A dynamo ook... en twee accu's met een cyrix nog meer.... en heb je een oude diesel :mrgreen: :roll: werkt het nog net even wat makkelijker....
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2015, 10:25

ppw schreef:
Landmarcs schreef:extra accu niet nodig voor sporadisch gebruik, bij een series/defender kun je met beperkte kosten een versteviging /lierplaat op/in de originele bumper maken.
Gaat dat ook met de kleine accu en dynamo van een S III 109" benzine ??


in principe kun je op 1 accu prima lieren, alleen met een 65A dynamo en een standaard accu kom je uiteindelijk wel stil te staan....al ligt dat aan het gebruik en intensiteit :mrgreen:
een red/yellowtop bijv. doet al meer.... en een 100A dynamo ook... en twee accu's met een cyrix nog meer.... en heb je een oude diesel :mrgreen: :roll: werkt het nog net even wat makkelijker....


Ik weet niet wat er normaal aan dynamo en accu in een benzine Series III zit, het zou maar zo geen 65A maar minder kunnen zijn.
De accu is gebruikelijk navenant kleiner, en dat maakt dat het "uiteindelijk stil staan" snel heel dichtbij komt.
Anyway ... een goed werkende elektrische lier kost snel een boel meer als alleen de chinese lier zelf.
(De hand versus elektrisch discussie hebben we al uit ten treure gehad, dus kijk daar ook even.)

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten