S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Marcel SIII Stawag
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Aug 2015, 22:29
Locatie: Bergschenhoek

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Marcel SIII Stawag » 02 Nov 2015, 11:14

Hallo Allemaal,
dank voor jullie adviezen! Er is nog veel te overwegen en ik ga ermee aan de slag.
En PPW: dank voor de foto! Had hem nog niet op het internet ontdenk :D
Marcel
Series III Stawag 1977 | Defender 90 TD5 Stawag 2000

Pascal87
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 Apr 2013, 21:02
Locatie: Maarn
Contact:

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Pascal87 » 02 Nov 2015, 11:40

Heb je ook al eens aan een kaapstander gedacht? Wel zo authentiek, past mooi bij de auto.

Gebruikersavatar
Marcel SIII Stawag
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 Aug 2015, 22:29
Locatie: Bergschenhoek

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Marcel SIII Stawag » 02 Nov 2015, 15:59

Hoi Pascal,
nee, eigenlijk niet. Lijkt me wat lastiger in gebruik of valt dat mee? En wat kost zoiets? Ik heb voor zover ik weet verder geen voorbereiding voor zo'n ding in of aan de wagen. Wel leuk! Maar eerst nog even een ander probleempje oplossen....krukas draait maar kleppen bewegen niet :cry:
Marcel
Series III Stawag 1977 | Defender 90 TD5 Stawag 2000

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Roger B. » 02 Nov 2015, 21:15

oeps...klinkt als gebroken distributieriem/ketting
gone

Pascal87
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 Apr 2013, 21:02
Locatie: Maarn
Contact:

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Pascal87 » 03 Nov 2015, 20:27

Marcel,

dat klinkt als werk aan de winkel :cry:

Een kaapstander is niet heel makkelijk te verkrijgen, maar mogelijk dat hier of daar iemand er nog eentje in een hoekje heeft liggen. Anders hier eens kijken:
http://www.lr-winches.com/Parts/Winches ... n_Winches/

Het is zeker niet goedkoop, maar een goede elektrische lier + goede accu en voldoende kabels etc. ben je ook al snel veel geld kwijt.

Installatie van de lier heb ik zelf nooit gedaan, maar is volgens mij niet heel ingewikkeld. Wordt aangesloten op de krukas, verder geen voorbereiding voor nodig. De lier wordt bediend met 1 hendel (aan of uit), lekker simpel. Als liertouw gebruiken we vaak een dik scheepstouw. En het is super sterk. In overloon nog een RRC uit de prut gehaald met de kaapstander :mrgreen: :mrgreen:

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor ppw » 03 Nov 2015, 20:52

Kaapstander heb je wel een tweede persoon nodig...
Zou eerder voor een kinetisch touw gaan voor ee weinige keren dat je vast zit... Al is dat ook verslavend :D
Maar een budget lier/touw/albright/bumper ect kost je snel al kleine €1000
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2015, 21:28

Waarom heb je voor een Kaapstaander een 2e persoon nodig?? Nooit leren knopen bij de zeescouts? :roll: :roll:

Touw met een mastworp on de staander en zorgen voor genoeg touw zodat ie eerst een winding of 5 erom draait voordat ie belast wordt en je prima alleen lieren. Hoe vaak komt dat trouwens voor??

De lier die jij hebt is ook steeds zo gebruikt omdat ik steeds te lui was om er een touw bij te kopen te monteren :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor ppw » 03 Nov 2015, 21:36

:roll: :D
kaapstander moet je toch begeleiden.... en gasgeven , net zoals een pto :( of heb ik het mis?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2015, 21:52

Ik knoop er gewoon een mastworp omheen, draai hem twee keer om de staander, stap in en laat hem draaien. Geleiden moet je een gewone lier ook. Ook nog nooit gedaan..... :lol: :lol:

Zolang je er geen 50 meter touw omheen probeert te draaien gebeurt er niks.

Maar ik heb in 20 jaar misschien 5x in m'n eentje moeten lieren en verder altijd met minimaal twee personen geweest.... ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: S3 109", 1977, Benzine: Lier kiezen

Berichtdoor ppw » 03 Nov 2015, 22:04

nou, zondag jl. stond ik echt helemaal alleen vast....waren wel anderen, maar niet in de buurt, en die hadden geen CB..... lier( m'n gereviseerde Warn) was wel noodzakelijk, en prettig om alleen te kunnen gebruiken :( en 30 meter touw is echt wel genoeg... al had ik ook een klapblok nodig :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten