Erik Peters schreef:Roger B. schreef:als het om ventilatie gaat..... volgens mij zijn er geen bepalingen die een schuif/kantel dakraam verbieden voor grijs kenteken
Dat betwijfel ik, er zit dan een raam in de laadruimte, er van uitgaand dat je hem daar (in het dak) plaatst.
Vlgs de "regels" gaat het om "openingen" (en dus niet om ramen) in de (zij)wanden van de laadruimte.
Daarom mogen dak-ramen of dak-luiken wel, dichte zijluiken mogen ook (net als een geblindeerde deur), ventilatieroosters idem, maar bijv een oprolbare lap voor een raampje in een huif mag weer niet. En de term "opening" wordt kennelijk zo gelezen dat een raam met spijlen, en dus met meer ruiten, gezien wordt als één opening.
En ... de regel dat de opening niet langer mag als een percentage van de laadlengte is vlgs mij slechts een persoonlijke invulling van de regels.
Anyway, het blijft verstandig - na je goed op de hoogte gesteld te hebben (ik bijv. ook even naar hoe LandRover ze nu aflevert) - om je vraag bij de officiele instanties te droppen - schriftelijk, en liefst geïllustreerd met schetsen en/of foto's. Als je dan een "akkoord" hebt heb je in ieder geval iets om op terug te vallen wanneer er later discussie is.
En dan nog ... weet je het nooit 100%. Toen de huidige (basis)regels voor grijs werden ingevoerd moesten ineens al die ramen in voorheen grijze auto's dicht om grijs te blijven.
Groeten MarcS