Defender 110 TD5 1999 blaasgeluid vooronder

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JVos

Defender 110 TD5 1999 blaasgeluid vooronder

Berichtdoor JVos » 27 Okt 2015, 17:58

Hoi allen, graag jullie kijk op het volgende.

Vandaag plotseling zonder duidelijke aanleiding een vreemd geluid onder de motorkap vandaan.

Het klinkt als een zware ventilator die heel hard blaast, het is toerenafhankelijk, ook zonder aandrijving.
Verder geen vermogensverlies alleen een hoop herrie, als een stofzuiger die op vol vermogen blaast.
Het geluid lijkt ergens voor uit de motor te komen, bij de ventilator....

De turbo heb ik al bekeken, hier lijkt niets mis mee te zijn.

Iemand een idee?

Groeten,

Jasper

ppw

Re: Defender 110 TD5 1999

Berichtdoor ppw » 27 Okt 2015, 18:08

Poelie;dynamo;waterpomp;stuurbekrachtiging ...multiriem ...
Heb je wel genoeg Atf in je stuurpomp ?
Visco??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Re: Defender 110 TD5 1999

Berichtdoor Erik Peters » 27 Okt 2015, 18:55

JVos schreef:Hoi allen, graag jullie kijk op het volgende.

Vandaag plotseling zonder duidelijke aanleiding een vreemd geluid onder de motorkap vandaan.

Het klinkt als een zware ventilator die heel hard blaast, het is toerenafhankelijk, ook zonder aandrijving.
Verder geen vermogensverlies alleen een hoop herrie, als een stofzuiger die op vol vermogen blaast.
Het geluid lijkt ergens voor uit de motor te komen, bij de ventilator....

De turbo heb ik al bekeken, hier lijkt niets mis mee te zijn.

Iemand een idee?

Groeten,

Jasper

Is het die ventilator dan niet? Zou een defecte visco-unit kunnen zijn, zodat ie altijd mee draait.

Bij mijn Td5 (2001) heb ik de complete ventilator inclusief visco-unit vervangen. Na het starten bij (ijs)koude motor begon de ventilator na ± 1 minuut te draaien en dit was duidelijk hoorbaar. En dat hoort niet, dus vervangen en nu hoor ik hem niet meer, dus dat probleem is opgelost.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

sketcher

Re: Defender 110 TD5 1999 blaasgeluid vooronder

Berichtdoor sketcher » 27 Okt 2015, 21:01

Het is natuurlijk moeilijk van hier te bepalen maar ik zou ook zeker even kijken naar het uitlaat spruitstuk. Die willen nog wel eens krom trekken en boutjes laten breken. Dit kan allemaal bijgeluiden veroorzaken. Zelf heb ik een geluid zoals jij beschrijft bij bepaalde toerentallen (net boven stationair en bij een hoger toerental )

Let op roet rond het spruitstuk en gebroken moeren.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Okt 2015, 21:18

spruitstuk vind ik niet als een grote ventilator klinken...daarnaast is de geluidsproductie daarvan zeer afhankelijk van de belasting, onbelast toeren maken heeft veel minder geluidseffect als dat ie toeren maakt terwijl ie moet werken. ik denk dat je visco gewoon "vast" zit en daardoor je fan altijd meedraait en dat geeft fors geluid
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Okt 2015, 22:17

Roger B. schreef:..... ik denk dat je visco gewoon "vast" zit en daardoor je fan altijd meedraait en dat geeft fors geluid

Het geeft ook fors "storm". 's Zomers kan zoiets overigens een pluspunt zijn: 's zomers verwarmt de versnellingsbak de tunnel meer dan je lief is. Op die spaarzame momenten dat de visco-fan (bij mij) dan wel ging meedraaien - en dat dan dus met een stevige ventilator-sound - voelde je direct effect op de tunnel-temperatuur.

Groeten MarcS

PS De Visco draait ook altijd even mee wanneer de motor (en dus de visco + fan) enige tijd heeft stilgestaan, dat is normaal, en normaal is dan ook dat de fan daarna snel alleen nog maar wat losjes ronddraait.

Peu

Berichtdoor Peu » 27 Okt 2015, 23:14

Ik denk dat het een kapotte of losgeschoten intercoolerslang is..?!
Failing to prepare is preparing to fail!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Okt 2015, 23:28

dat zou je in vermogen merken, en onbelast blaast de turbo nauwelijks, dus zou het blazen ook beduidend minder zijn, toch?
gone

JVos

Berichtdoor JVos » 28 Okt 2015, 09:29

Bedankt voor de reacties, een losgeschoten slang was ook mijn eerste optie, maar dan had ik inderdaad iets moeten merken in het vermogen. Olie van de stuurpomp is nog op peil. Verder klinkt het lawaai ook niet echt als een kapotte lager, dus een poelie lijkt het mij niet te zijn.

Uitlaatspruitstuk had ik ook al even overwogen, hier is op het eerste gezicht ook weinig aan te zien.

Ik zal vanavond eens met een koude motor een krant tegen de ventilator houden om te kijken of deze mee blijft draaien.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Jasper

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2015, 09:51

Jasper,

Je kan om te beginnen bij stilstaande motor even checken of de fan wil draaien en dat draaien na aanvankelijk een beetje stroef steeds makkelijker wordt. Na even moet de fan makkelijk losjes draaien (om te beginnen is de visco-vloeistof uitgezakt en dan zit ie "vast"). Wil ie niet loskomen dan zal ie als de de motor laat draaien ook de krant wel versnipperen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”