Defender 110 TD5 1999 blaasgeluid vooronder

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender 110 TD5 1999 blaasgeluid vooronder

Berichtdoor Landmarcs » 29 Okt 2015, 10:55

sketcher schreef:Sommige vervangen hem door een elektrische fan. De motor zou daar sneller van oppakken en door een betere thermostaat ook sneller op temperatuur komen. Ik ben daar wat sceptisch over, zeker bij terrein rijden en door water waden maar ik ken er die er bij zweren.

Zoek maar eens op Kenlow fan. Vond het het melden waard. Succes

In theorie is een elektrisch fan beter (en zelfs dat niet).
Zolang de visco-unit (≠ viscose) goed werkt draait de fan niet (of nauwelijks) mee zolang de motor niet te warm is (behalve dan die eerste minuut na stilstand), dus neemt de fan meestentijds* geen energie weg (anders dan het vermogen dat zoek raakt in de V-snaar of multiriem, maar dat is dus weer weinig omdat de fan veelal niet hoeft te werken en de snaar/riem dan alleen maar over een "poelie" loopt).
    * Heb je een grotere geforceerde-koelingsvraag dan wordt het een ander plaatje. Dan gaat het feit dat een "vaste" fan ook bij stationair moet werken en dus bij meer toeren verspilt ook meewegen.
Een elektrische fan neemt dus nooit energie weg op bovengenoemde punten, maar in ruil wel weer via de dynamo (en dus ook weer via V-snaar of multiriem), en dan moet je ook nog eens rekenen met de verliezen in dynamo en elektromotor .... dus netto gaat er méér energie in die elektro-fan.

De wintspunten van een elektro-fan zijn dat je die fan eventueel in twee of meer stappen kunt activeren, de elektro-fan kan ook vol vermogen draaien met stationair lopende motor (en ook nog even nakoelen na het uitzetten van de motor), de elektro-fan kan bovendien handmatig geschakeld (bijv uit vóór een doorwading), en uiteindelijk kan je een klein beetje extra vermogen voor de aandrijving vrijmaken door de dynamo bij hoge vermogensvraag kortdurend af te schakelen (de fan loopt dan gewoon door op de accu). O ja, ook een klein winstpuntje, een elektro-fan is meestal iets stiller.

De winstpunten van de visco-fan: Simpel, doet het altijd (in geval van disfunctioneren van de visco moet je "altijd" echt letterlijk nemen), en netto energetisch voordelig (in de meeste gevallen draait de visco-fan namelijk maar weinig, en dan is er een netto winst - draait de visco veel mee dan wordt het wat anders).

Groeten MarcS

JVos

Berichtdoor JVos » 29 Okt 2015, 11:10

Nieuwe viscofan en tools van flatdog zijn in bestelling.
Vanavond alvast het spul met WD40 voorbewerken... :D Het spul zit waarschijnlijk al 15 jaar op de zelfde plek en vrees dat dit niet zonder slag of stoot van zijn plek wil komen.

conny

Berichtdoor conny » 29 Okt 2015, 14:13

Dikke steeksleutel erop en klap naar links met de hamer.

ppw

Berichtdoor ppw » 29 Okt 2015, 15:08

prcs!! ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Okt 2015, 17:49

JVos schreef:Nieuwe viscofan en tools van flatdog zijn in bestelling.
Vanavond alvast het spul met WD40 voorbewerken...

Nou.....wie weet kun je dat voorbewerken nog wel de nodige keren herhalen.........
gone

Peu

Berichtdoor Peu » 30 Okt 2015, 09:39

Volgens mij is WD40 geen kruipolie en er zit water in?! Beter bv Imal
Failing to prepare is preparing to fail!

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Okt 2015, 10:08

Peu schreef:Volgens mij is WD40 geen kruipolie en er zit water in?! Beter bv Imal

Kruipolie is het niet volgens het etiket maar kenners hier zeggen dat het zeker zo goed werkt.

Water zit er niet in lijkt me want ik hou er al jaren de machines in de werkplaats mee roestvrij. (de blank stalen oppervlakken) :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2015, 12:05

Edward schreef:
Peu schreef:Volgens mij is WD40 geen kruipolie en er zit water in?! Beter bv Imal

Kruipolie is het niet volgens het etiket maar kenners hier zeggen dat het zeker zo goed werkt.

Water zit er niet in lijkt me want ik hou er al jaren de machines in de werkplaats mee roestvrij. (de blank stalen oppervlakken) :lol: :lol:

Precies, vlgs een testje (voor wat dat waard is) was Imal nauwelijks beter als petroleum, of WD40 volgens iedere testopzet het beste is weet ik niet maar het werkt (en het is wel zo handig niet nog meer spuitbussen voorhanden te moeten hebben ... (en vlgs de schilder was WD40 rampzalig omdat er ook siliconen in zouden zitten), water zit er vlgs mij niet in.

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 30 Okt 2015, 12:11

water lijkt me niet... aangezien het WATER DISPLACEMENT is...
De hoogste kwaliteit van het begin af aan.
Het bedrijf werd in de jaren 50 opgericht als “Rocket Chemical Company”. Norm Larsen ontwikkelt na 39 onsuccesvolle pogingen een bijzonder beschermmiddel tegen vochtverdringing en noemt het WD-40: Water Displacement= waterverdringer, 40e testformule.
De interesse in het WD-40 multifunctionele product, dat oorspronkelijk werd ontwikkeld voor de ruimtevaart en ook is gebruikt om de Atlas raket te beschermen tegen corrosie, is zo enorm dat de bedrijfsoprichter Norm Larsen in 1958 begint WD-40 in spuitbussen te verkopen. In 1969 wordt de onderneming vernoemd naar het succesvolste product: WD-40 Company is geboren.

http://www.wd40.nl/geschiedenis/
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 30 Okt 2015, 13:43

Kleine aanvulling, ook de samenstelling staat erbij welke volgens datasheet gepubliceerd wordt. Wel in het Engels ;)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/WD-40

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Terug naar “Techniek”