Bij mijn auto hoor je op koudere ochtenden duidelijk de fan meejagen. Als ik een km of 2 a 3 gereden heb en even het toerental laat kelderen (gas effe helemaal los) is dat jagen weg. Dan komt het alleen nog als ie nodig is terug.
Dus met koude motor zal ie ook zwaar lopen waarschijnlijk. Beter is een kort ritje maken en dan een half uurtje laten staan, voelen of ie zwaar of licht draait, starten, even laten draaien, een keer gasgeven, dan stationair laten draaien en die krant mollen
Defender 110 TD5 1999 blaasgeluid vooronder
Re: Defender 110 TD5 1999 blaasgeluid vooronder
Klinkt als een bekend probleem. Had vorig jaar hetzelfde probleem.
Vorig jaar in Furstenau een modderbad gepakt, alles netjes uitgespoeld (ook de radiateur). Op de terugweg vanuit Furstenau ook blazend geluid. Na wat zoeken bleek de intercooler compleet vol met prut te zitten. Omdat dit bij mij tussen de condensor en de radiateur zat, is die bijna niet schoon te maken.
Doordat je dan geen airflow meer hebt door je radiateur, slaat de viscofan aan. Ik heb radiateur en intercooler vervangen en alles was weer helemaal top!
Het kan natuurlijk ook enkel de viscokoppeling zijn (zoals al aangegeven).
Ik weet niet of je recentelijk in de prut hebt gezeten, als dat niet het geval is zou je de fan er ook even af kunnen schroeven. De fan is in principe bij normaal gebruik niet nodig (alleen bij hele warme dagen). als het geluid dan weg is, weet je meteen de oorzaak.
Vorig jaar in Furstenau een modderbad gepakt, alles netjes uitgespoeld (ook de radiateur). Op de terugweg vanuit Furstenau ook blazend geluid. Na wat zoeken bleek de intercooler compleet vol met prut te zitten. Omdat dit bij mij tussen de condensor en de radiateur zat, is die bijna niet schoon te maken.
Doordat je dan geen airflow meer hebt door je radiateur, slaat de viscofan aan. Ik heb radiateur en intercooler vervangen en alles was weer helemaal top!
Het kan natuurlijk ook enkel de viscokoppeling zijn (zoals al aangegeven).
Ik weet niet of je recentelijk in de prut hebt gezeten, als dat niet het geval is zou je de fan er ook even af kunnen schroeven. De fan is in principe bij normaal gebruik niet nodig (alleen bij hele warme dagen). als het geluid dan weg is, weet je meteen de oorzaak.
- Erik Peters
Roger B. schreef:Bij mijn auto hoor je op koudere ochtenden duidelijk de fan meejagen. Als ik een km of 2 a 3 gereden heb en even het toerental laat kelderen (gas effe helemaal los) is dat jagen weg. Dan komt het alleen nog als ie nodig is terug.
Dus met koude motor zal ie ook zwaar lopen waarschijnlijk. Beter is een kort ritje maken en dan een half uurtje laten staan, voelen of ie zwaar of licht draait, starten, even laten draaien, een keer gasgeven, dan stationair laten draaien en die krant mollen
Opvallend was bij mij dat de fan direct na het starten geen lawaai produceerde en wel meedraaide (hoogstwaarschijnlijk 'losjes'). Tijdens het schoonmaken van de ruiten begon de fan dan ineens lawaai te produceren (en dus 'vast' mee te draaien). Dit alles gewoon bij koude stationair draaiende motor (900-950 rpm). Tijdens het rijden bleef het lawaai, al wordt het op een gegeven moment wat overstemd door andere geluiden, zodat het mij niet stoorde.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
95% zeker gewoon de viscosefan.

Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Viscose fan??
Soort van kleding fetish?

Zou ik ook raar geluid van gaan maken
Soort van kleding fetish?
Zou ik ook raar geluid van gaan maken
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
hahaha.
tja nou je t zegt, ik ook eigenlijk.

tja nou je t zegt, ik ook eigenlijk.
Life's a journey, not a destination.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
dank allen voor het meedenken, net de auto even laten lopen en geprobeerd de fan met een krant stil te houden, met als resultaat een inrit vol met snippers.
Als ik vervolgens bij stilstaande motor de fan rond probeer te draaien gaat dit maar moeizaam en dit voelt aan alsof er intern iets over elkaar schuurt. lijkt me een overleden viscokoppeling dus.
Kan het kwaad hier gewoon mee rond te rijden? lijkt me niet behalve dat het een hoop herrie maakt en de motor misschien maar moeilijk op temperatuur komt. toch?
Voor de reparatie: partnumber PGG500340... en een setje speciaal gereedschap?
Slechte ervaringen met aftermarket viscofan? scheelt nogal met origineel.
Ik heb begrepen dat de bout nogal vast kan zitten, dus voor de zekerheid, naar links is los toch?
Groeten,
Jasper
Als ik vervolgens bij stilstaande motor de fan rond probeer te draaien gaat dit maar moeizaam en dit voelt aan alsof er intern iets over elkaar schuurt. lijkt me een overleden viscokoppeling dus.
Kan het kwaad hier gewoon mee rond te rijden? lijkt me niet behalve dat het een hoop herrie maakt en de motor misschien maar moeilijk op temperatuur komt. toch?
Ik heb begrepen dat de bout nogal vast kan zitten, dus voor de zekerheid, naar links is los toch?
Groeten,
Jasper
-
Roger B.
Een visco draai je altijd los in de richting waarin hij draait als de motor loopt (omdat de weerstand van de lucht hem vaster draait) dus even kijken hoe ie lucht richting motor verplaatst, dat is de draairichting als de motor loopt n de richting waarop ie los moet
gone
- Erik Peters
JVos schreef:Kan het kwaad hier gewoon mee rond te rijden? lijkt me niet behalve dat het een hoop herrie maakt en de motor misschien maar moeilijk op temperatuur komt. toch?
Kwaad kan het niet en inderdaad zal de motor iets minder goed op temperatuur komen omdat het water in de radiateur extra gekoeld wordt en er dus kouder water naar het blok gaat wanneer de thermostaat opent (om het hete water naar de radiateur te laten stromen). Dit was ook merkbaar bij mijn Td5, met de nieuwe visco-fan iets eerder op temperatuur.
De originele ventilator zit aan de visco-unit gegoten bij de Td5. Het is één geheel, in tegenstelling tot mijn 300 Tdi, waar de visco-unit met boutjes aan de fan geschroefd zit.
Bij de aftermarket visco-fan die ik besteld heb (Paddockspares, inderdaad PGG500340) zit de fan ook weer met boutjes aan de visco-unit geschroefd (dan zou je later, indien nodig, alleen de visco-unit kunnen vervangen).
Tot nu toe nog geen slechte ervaringen, maar hij is er in februari van dit jaar opgezet.
Ik meen me te herinneren dat de schroefdraad gewoon rechtse draad is (linksom los). Bij mijn 300 Tdi is het linkse draad waarmee de viscofan vast zit.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Sommige vervangen hem door een elektrische fan. De motor zou daar sneller van oppakken en door een betere thermostaat ook sneller op temperatuur komen. Ik ben daar wat sceptisch over, zeker bij terrein rijden en door water waden maar ik ken er die er bij zweren.
Zoek maar eens op Kenlow fan. Vond het het melden waard. Succes
PS het is mij nooit gelukt om met mijn standaard gereedschap de fan er af te halen. Op ebay zijn idd tools te krijgen die wel passen. Zelf heb ik ze van Flat Dog vandaan.
Zoek maar eens op Kenlow fan. Vond het het melden waard. Succes
PS het is mij nooit gelukt om met mijn standaard gereedschap de fan er af te halen. Op ebay zijn idd tools te krijgen die wel passen. Zelf heb ik ze van Flat Dog vandaan.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.