Defender td5 2003 sleepogen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender td5 2003 sleepogen

Berichtdoor Landmarcs » 25 Okt 2015, 18:25

Edward schreef:Heeft niks met hardliners te maken maar met een chassis van peperkoek :shock: :shock: Het chassis is een koker van blik van een goeie mm dik........

Je kunt een Jatering wel met 80.80 bouten vastzetten ipv 8.8 het chassis wordt er niet sterker van. Er zitten twee gaten in de koker met door overheen een hoeklijntje van een mm dik dat op vier plekjes gehecht zit.

Als je zo lomp bent dat je wagen tot het dak in water staat zul je ook wel zo lomp zijn dat je de Jaterings van het chassis rukt. Daqn kun je wel een recoverypunt met 12 bouten vastzetten, het enige resultaat is dat je nóg meer sloopt. :shock: :shock:

Dat zijn weliswaar niet zo diplomatieke maar wel wijze woorden.

Toch wil ik een bescheiden nuancering toevoegen:
De sjor-ogen (of moet is zeggen sjors-ogen) zitten met zo'n 8.8 bout eenzijdig tegen het chassis gebout.
Een JATE-ring zit met een zelfde bout om het chassis gebout.
Sjor je nu een beetje scheef dan trek je zo'n sjor-oog zo van het chassis, de bout door het chassis krijgt gewoon wat ruimte omdat het chassis onvoldoende stevig is, het sjor-oog kan aldus zich maximaal hefboomsgewijze verder loswrikken. De sjor-ogen zijn dus werkelijk niet meer als "sjor-ogen". JATE-rings zijn twee-zijdig gefixeerd en zelfs als het chassis een beetje meegeeft, en ook als er scheef aan getrokken wordt, er ontstaat niet of nauwelijks een hefboom-moment. Uiteindelijk maakt het bij genoeg ongepast geweld allemaal niks uit, in beide gevallen trek je het chassis stuk .... en ben je zo bruut ... dan zijn sjor-ogen wellicht beter want met sjor-ogen heb je meer kans dat de 8.8 bout het opgeeft vóór het chassis.

Anyway, het min of meer officiële "The Land Rover Experience. A user's guide to four-wheel driving." beveelt JATE-rings aan bij serieuze recovery-klussen.
Ik weet het, het is een beetje als "wij van wc-eend ..." want voornoemd boekwerkje is published by LandRover (dus staat er nergens "let op, het chassis is van pie-deeg").

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 26 Okt 2015, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Okt 2015, 19:27

Landmarcs schreef:Anyway, het min of meer officiële "The Land Rover Experience. A user's guide to four-wheel driving." beveelt JATE-rings aan bij serieuze recovery-klussen.
Ik weet het, het is een beetje als "wij van wc-eend ..." want voornoemd boekwerkje is published by LandRover (dus staat er nergens "let op, het chassis is van pie-deeg").

Groeten MarcS

Inderdaad, toch staat er ook dat je bij normale recovery, de sjor-ogen hiervoor kunt gebruiken. In beide gevallen (gebruik sjor-ogen dan wel jate-rings) dien je beide ogen te gebruiken (voor- of achter) middels een voldoende lang sleeptint o.i.d., zodat de kracht verdeeld wordt over beide langsbalken (chassis) en er dientengevolge redelijk recht aan wordt getrokken. (zie hier)
Dit omdat LandRover bang is dat je anders het chassis krom trekt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Okt 2015, 20:20

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Anyway, het min of meer officiële "The Land Rover Experience. A user's guide to four-wheel driving." beveelt JATE-rings aan bij serieuze recovery-klussen.
Ik weet het, het is een beetje als "wij van wc-eend ..." want voornoemd boekwerkje is published by LandRover (dus staat er nergens "let op, het chassis is van pie-deeg").

Inderdaad, toch staat er ook dat je bij normale recovery, de sjor-ogen hiervoor kunt gebruiken. In beide gevallen (gebruik sjor-ogen dan wel jate-rings) dien je beide ogen te gebruiken (voor- of achter) middels een voldoende lang sleeptint o.i.d., zodat de kracht verdeeld wordt over beide langsbalken (chassis) en er dientengevolge redelijk recht aan wordt getrokken. (zie hier)
Dit omdat LandRover bang is dat je anders het chassis krom trekt.

Ah ... je hebt de eerste editie, in mijn second edition ben je al een paar bladzijden verder voor je bij hoofdstuk 5 bent.
Nog een paar bladzijden (4 om precies te zijn) verder staat ook een en ander over het zg. "Snatch towing" en daar staat ook dat je met twee JATE-rings moet werken en ondanks dat de maximale "trekkracht" onder de 3,4 ton moet blijven. Waarschijnlijk is die 3,4 ton een praktijk-gegeven: de zwakste schakel in de keten, hier het chassis.

Groeten MarcS

Gert van Amersfoort

Berichtdoor Gert van Amersfoort » 26 Okt 2015, 18:50

Bijkomend vraagde; ik heb onder mn Defender 90 een beschermplaat en nu passen er dus geen Jate Ringen onder, en nu? :(
Gert

Defender TD5 2006
Ducati 916

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 26 Okt 2015, 19:33

Gert van Amersfoort schreef:Bijkomend vraagde; ik heb onder mn Defender 90 een beschermplaat en nu passen er dus geen Jate Ringen onder, en nu? :(

Je pas aangeschafte lier gebruiken?
110-Td5 X-tech 2006

Gert van Amersfoort

Berichtdoor Gert van Amersfoort » 26 Okt 2015, 19:38

Prima idee :lol:
Maar als ik via een pulley block wil werken zal ik de sleepkabelhaak toch ergens aan mn auto moeten haken ben ik bang van. Luchtankers heb ik slechte ervaringen mee 8-)
Gert

Defender TD5 2006
Ducati 916

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Okt 2015, 19:59

recent zijn er een aantal mogelijkheden voorbij gekomen in een topic van, ik meen, PPW die ook zijn JATE ringen niet kwijt kan door de stuurstangbeschermplaat...

bijvoorbeeld de series sleepogen bovenop de bumper met de bumperbouten +2 extra gemonteerd.... of een degelijke lierbumper met daaraan ogen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Okt 2015, 20:04

Gert van Amersfoort schreef:Bijkomend vraagje; ik heb onder mn Defender 90 een beschermplaat en nu passen er dus geen Jate Ringen onder, en nu? :(

De "volgende" keer even opletten; er zijn stuurstang-beschermplaten waar je nog steeds JATE-rings naast/bij kan monteren, en er zijn er met "ingebouwd" links en rechts een trek-oog. (Die laatste versie heeft dan ook nog eens het pluspunt dat met een beetje geluk de steun-platen waarop de stuurstangbeschermplaat vast zit ook de trekogen dragen en dat die platen weer op meer dan één punt vastgebout zijn aan het chassis en zo dus waarschijnlijk meer kunnen hebben.)

Groeten MarcS

Gert van Amersfoort

Berichtdoor Gert van Amersfoort » 26 Okt 2015, 20:53

Als ik de volgende Defender koop zal ik opletten of er niet de 'verkeerde' onder zit :lol:
Gert

Defender TD5 2006
Ducati 916

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Okt 2015, 21:22

Gert van Amersfoort schreef:Als ik de volgende Defender koop zal ik opletten of er niet de 'verkeerde' onder zit :lol:

Iedere stuurstang beschermer is keisimpel aan te passen met een paar s;eepogen. Ik kan me niet herinneren hoeveel ik er al heb aangepast..... ;)

Stelt echt geen zak voor. Al kun je niet lassen of heb je niet de middelen, gewoon even de beschermer demonteren en naar de lokale smid oid.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”