Edward schreef:Heeft niks met hardliners te maken maar met een chassis van peperkoek![]()
Het chassis is een koker van blik van een goeie mm dik........
Je kunt een Jatering wel met 80.80 bouten vastzetten ipv 8.8 het chassis wordt er niet sterker van. Er zitten twee gaten in de koker met door overheen een hoeklijntje van een mm dik dat op vier plekjes gehecht zit.
Als je zo lomp bent dat je wagen tot het dak in water staat zul je ook wel zo lomp zijn dat je de Jaterings van het chassis rukt. Daqn kun je wel een recoverypunt met 12 bouten vastzetten, het enige resultaat is dat je nóg meer sloopt.![]()
Dat zijn weliswaar niet zo diplomatieke maar wel wijze woorden.
Toch wil ik een bescheiden nuancering toevoegen:
De sjor-ogen (of moet is zeggen sjors-ogen) zitten met zo'n 8.8 bout eenzijdig tegen het chassis gebout.
Een JATE-ring zit met een zelfde bout om het chassis gebout.
Sjor je nu een beetje scheef dan trek je zo'n sjor-oog zo van het chassis, de bout door het chassis krijgt gewoon wat ruimte omdat het chassis onvoldoende stevig is, het sjor-oog kan aldus zich maximaal hefboomsgewijze verder loswrikken. De sjor-ogen zijn dus werkelijk niet meer als "sjor-ogen". JATE-rings zijn twee-zijdig gefixeerd en zelfs als het chassis een beetje meegeeft, en ook als er scheef aan getrokken wordt, er ontstaat niet of nauwelijks een hefboom-moment. Uiteindelijk maakt het bij genoeg ongepast geweld allemaal niks uit, in beide gevallen trek je het chassis stuk .... en ben je zo bruut ... dan zijn sjor-ogen wellicht beter want met sjor-ogen heb je meer kans dat de 8.8 bout het opgeeft vóór het chassis.
Anyway, het min of meer officiële "The Land Rover Experience. A user's guide to four-wheel driving." beveelt JATE-rings aan bij serieuze recovery-klussen.
Ik weet het, het is een beetje als "wij van wc-eend ..." want voornoemd boekwerkje is published by LandRover (dus staat er nergens "let op, het chassis is van pie-deeg").
Groeten MarcS