Hoeveel verkleurt verf eigenlijk na aanbrengen? Volgens mij verbleekt elke verf, afhankelijk van? kleur, zon, leeftijd? Kwaliteit, ongetwijfeld. Voor je geld neertelt voor precies de goede kleur, is het handig om je af te vragen hoe lang het duurt, denk ik.
Nou ben ik heel makkelijk, ik pak een roller en doe de hele kar in een halve dag met Action verf als er te veel vlekken opduiken. Die is na een half jaar weer compleet anders.
Maar als je duurbetaald spuitwerk laat doen, moet je wel vooruit denken.
Series 3 rollen/verven
-
Landmarcs
Re: Series 3 rollen/verven
2aatje schreef:Hoeveel verkleurt verf eigenlijk na aanbrengen? Volgens mij verbleekt elke verf, afhankelijk van? kleur, zon, leeftijd? Kwaliteit, ongetwijfeld. Voor je geld neertelt voor precies de goede kleur, is het handig om je af te vragen hoe lang het duurt, denk ik.
Nou ben ik heel makkelijk, ik pak een roller en doe de hele kar in een halve dag met Action verf als er te veel vlekken opduiken. Die is na een half jaar weer compleet anders.
't Is nog erger, afhankelijk van de gebruikte pigmenten verkleurt en verbleekt de ene verf anders als de andere, zelfs al was de aanvangskleur dezelfde.
Maar goed, ingeval van bijwerken (van bijv die zonnekap) kan je beter een moderne kwaliteitsverf verf die op dat moment 100% gelijk kleurt nemen als iets anders. Met de jaren zal er wel weer een zeker verschil optreden, maar zo'n verschil hoort in de toekomst ook weer bij het "patina".
Groeten MarcS
Als je duurbetaald spuitwerk laat doen kun je de lak dus ook wel ff laten scannen..........

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
2aatje schreef:Hoeveel verkleurt verf eigenlijk na aanbrengen? Volgens mij verbleekt elke verf, afhankelijk van? kleur, zon, leeftijd? Kwaliteit, ongetwijfeld. Voor je geld neertelt voor precies de goede kleur, is het handig om je af te vragen hoe lang het duurt, denk ik.
Lak is als je huid, onder invloed van de natuurelementen (met name het UV) slijt het.
Bij lichte kleuren ligt vergeling op de loer, waarbij gezegd moet worden dat een donkere omgeving dat facet extra in gang zet(achterzijde keukenkastje bijvoorbeeld).
Een watergedragen lak is daar tov een alkydlak minder gevoelig voor.
Goede kwaliteitslakken kunnen het qwa glansbehoud tot pakweg 3 jaar uithouden, in een schaduwzijde wellicht nog langer, maar das niet van toepassing voor een auto die altijd buiten staat.
Een lak die minder vatbaar is voor vergeling is de sikkens rubbol bl rezisto semi gloss.
Persoonlijk zou ik die hele zonneklep eraf halen, vindt het geen aanwinst voor de auto.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
He floris....het gaat hier over autos en daartoe bestemde lakken... niet om deuren en kozijnen 
gone
Weet ik roger, maar die pot (kwaliteits)verf maakt het niet uit, een autodeur of huisdeur.
Als je in het geval van een laro series/defender een grondlaag van Sudwest, type ullgrund, zet ben je meer dan voldoende bezig.
Als je in het geval van een laro series/defender een grondlaag van Sudwest, type ullgrund, zet ben je meer dan voldoende bezig.
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Roger B.
In mijn beleving is autolak toch echt wat anders als wat je op je kozijnen smeert
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:In mijn beleving is autolak toch echt wat anders als wat je op je kozijnen smeert
Tegen beleving kan niemand op. Goede "kozijnen-lak" heeft al langer bewezen ook goed als autolak te kunnen werken.
Echter ... de wijsheid aan de hand van het verkleuren en vergelen van keukenkastjes opbouwen is weer het andere uiterste.
Goede moderne "kozijnen-lak" verkleurt maar weinig.
En tenslotte: Die zonnekap is misschien niet ieders smaak, maar ... in dit geval wel een echt authentiek detail, passend bij de auto.
Groeten MarcS
Roger B. schreef:In mijn beleving is autolak toch echt wat anders als wat je op je kozijnen smeert
Helemaal waar, maar ik heb dan ook geredeneerd vanuit het startpunt van TS, te weten het op een nette huis tuin en keukenwijze zelf doen.
Vandaar ook de 2 optie's die ik aangaf; de 2K lak van de ijsselcoatings die een resultaat benaderd van professionele autolak maar die nog wel op een redelijke doe it jorself wijze is te verwerken, en de wat makkelijkere variant van een 1 componentenlak als bijvoorveeld een sikkenslak.
En zoals Marc beaamd, dat type lak kan nog heel goed volstaan, ook op langere termijn.
Persoonlijk vindt ik zelfs dat je deze pickup zou moeten rollen, dat onderstreept het karaktervolle van de auto.
So, und weiter kein gezeik jah bitte?!
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Roger B.
tim schreef:Persoonlijk vindt ik zelfs dat je deze pickup zou moeten rollen, dat onderstreept het karaktervolle van de auto.
So, und weiter kein gezeik jah bitte?!
ja, want origineel was ie ook gerold... wat een bullshit.... als je een oud uiterlijk wil moet je het zo laten, wil je hem opnieuw in de lak, moet je spuiten.... rollen wordt negen van de tien keer goedkoop uiterlijk... en ja ik zeik graag
gone