Volgens de fabrieksinstructie dient elke 120.000 km, het ACE-filter vervangen te worden en iedere 250.000 km het PAS/ACE reservoir. Echter het vervangen van beide vloeistoffen zie ik nergens staan? Wordt dat vervangen bij de reservoirwissel of in het geheel niet? In het onderhoudsformulier wordt nergens gesproken over het vervangen hiervan. Zeker als je blijft doorrijden met je disco lijkt het mij niet onbelangrijk ook deze hydraulische vloeistoffen eens te vervangen. Wie heeft info?
Groet, Chris
Disco D2 2004 ACE/PAS Filter en vloeistof vervangen
-
Waterrover
- Beheerder
-
Roger B.
Re: Disco D2 2004 ACE/PAS Filter en vloeistof vervangen
het ace filter zit doorgaans dusdanig vast dat het er nieteens uit te krijgen is (imbus oid aan onderzijde kleppenblok)
reservoir wordt ook doorgaans niet gedaan (dealermonteur mij verteld) wel wordt dan het tankje incl eventueel op het zeefje liggend vuil) afgezogen en vers gevuld
reservoir wordt ook doorgaans niet gedaan (dealermonteur mij verteld) wel wordt dan het tankje incl eventueel op het zeefje liggend vuil) afgezogen en vers gevuld
gone
Het praktisch advies is over het algemeen dat als je er geen problemen mee hebt alles lekker laat zitten. Ik heb ook een filter liggen waarvan me afgeraden werd die pro actief te vervangen.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
-
Waterrover
- Beheerder
sketcher schreef:Het praktisch advies is over het algemeen dat als je er geen problemen mee hebt alles lekker laat zitten. Ik heb ook een filter liggen waarvan me afgeraden werd die pro actief te vervangen.
Uiteindelijk zullen de problemen wel komen! Als je niets doet aan onderhoud, en je ACE-vloeistof is pikzwart, dan gaat vroeg of laat er iets in het systeem kapot door gebrek aan onderhoud. Zeker als je auto al de nodige kilometers heeft gemaakt, lijkt het mij belangrijk om beide systemen te vullen met verse olie, en de voorgeschreven filters te vervangen. Een Stuurbekrachtigings- en Ace pomp schijnen kostbaar te zijn, nog afgezien van de schade aan het systeem.
-
Roger B.
tja... ik heb veelvuldig gelezen dat men het filter niet losgedraaid kreeg of zelfs het kleppenblok vernielde in de poging (geen idee hoe lomp je daar dan voor moet zijn)
de reden dat je het reservoir zou moeten vervangen is het zeefje dat in de aanzuigaansluitingen zit, maar als je dat reinigt zou het ook goed moeten zijn... Olie verversen kan door middel van doorspoelen ook zonder ingrijpend aan het systeem te komen
de reden dat je het reservoir zou moeten vervangen is het zeefje dat in de aanzuigaansluitingen zit, maar als je dat reinigt zou het ook goed moeten zijn... Olie verversen kan door middel van doorspoelen ook zonder ingrijpend aan het systeem te komen
gone
Als de vloeistof gewoon regelmatig ververst wordt zal het filter niet veel te lijden hebben. Als zwarte vloeistof hebt heb je dus heel lang geen onderhoud gedaan en moet je niet zeuren dat je dus aan de beurt komt met het filter......
Het is er idd bijna niet uit te krijgen en sowieso is werken aan het kleppenblok kut omdat normale hydrauliek aansluitingen weer te simpel waren en er dus een klotesysteem opzit dat leidingen aansluiten er niet fijner opmaakt.....

Het is er idd bijna niet uit te krijgen en sowieso is werken aan het kleppenblok kut omdat normale hydrauliek aansluitingen weer te simpel waren en er dus een klotesysteem opzit dat leidingen aansluiten er niet fijner opmaakt.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Waterrover schreef:sketcher schreef:Het praktisch advies is over het algemeen dat als je er geen problemen mee hebt alles lekker laat zitten. Ik heb ook een filter liggen waarvan me afgeraden werd die pro actief te vervangen.
Uiteindelijk zullen de problemen wel komen! Als je niets doet aan onderhoud, en je ACE-vloeistof is pikzwart, dan gaat vroeg of laat er iets in het systeem kapot door gebrek aan onderhoud. Zeker als je auto al de nodige kilometers heeft gemaakt, lijkt het mij belangrijk om beide systemen te vullen met verse olie, en de voorgeschreven filters te vervangen. Een Stuurbekrachtigings- en Ace pomp schijnen kostbaar te zijn, nog afgezien van de schade aan het systeem.
Okay maar als je vloeistof zwart is zou ik dat dus wel zien als een probleem! Mijn Disco is 15 jaar oud en loopt tegen de 2 ton aan en vloeistof ziet er nog erg goed uit, dan blijf ik er dus van af ondanks dat ik verder het onderhoudsschema trouw volg of zelfs vooruit ben.
Paul,
-
Waterrover
- Beheerder
sketcher schreef:Waterrover schreef:sketcher schreef:Het praktisch advies is over het algemeen dat als je er geen problemen mee hebt alles lekker laat zitten. Ik heb ook een filter liggen waarvan me afgeraden werd die pro actief te vervangen.
Okay maar als je vloeistof zwart is zou ik dat dus wel zien als een probleem! Mijn Disco is 15 jaar oud en loopt tegen de 2 ton aan en vloeistof ziet er nog erg goed uit, dan blijf ik er dus van af ondanks dat ik verder het onderhoudsschema trouw volg of zelfs vooruit ben.
In het onderhoudsschema staat nergens iets over het vervangen van de hydraulische vloeistof bij een bepaald kilometrage, wel dat je je ACE/PAS reservoir bij 250.000 km moet vervangen. Wellicht dat het dan pas noodzakelijk is?
Hoe belangrijk is het nou wat er in het "schema" staat??
Toen ik onze D2 kocht bij 170K heb ik gewoon ALLE oliën vervangen. Blok, bak, tussenbak, assen, pas, ace gewoon om een nulpunt te hebben. Verder kijk je toch gewoon regelmatig naar al je oliën?
Als je olie dan ineens zwart is heb je serieus niet op zitten letten of onderhoud gepleegd......
Toen ik onze D2 kocht bij 170K heb ik gewoon ALLE oliën vervangen. Blok, bak, tussenbak, assen, pas, ace gewoon om een nulpunt te hebben. Verder kijk je toch gewoon regelmatig naar al je oliën?
Als je olie dan ineens zwart is heb je serieus niet op zitten letten of onderhoud gepleegd......
Edward van Vugt
-
Waterrover
- Beheerder
Edward schreef:Hoe belangrijk is het nou wat er in het "schema" staat??![]()
![]()
Het onderhoud wat door Land Rover is voorgeschreven staat in het onderhoudsschema, indien meer offroad wordt gereden, dan dient het onderhoud geïntensiveerd te worden. Het onderhoudsformulier is m.i. een prima uitgangspunt voor het onderhoud, of je het nu zelf doet of of door Land Rover laat uitvoeren. Kennelijk is de verversing van de ACE/PAS hydraulische olie in dit schema, bewust niet meegenomen. Uitsluitend het vernieuwen van het reservoir (met de ingebouwde filters) komt aan bod.
Om nu te beweren dat ik niet op zit te letten, of geen serieus onderhoud heb gepleegd vind ik te ver gaan. Ik ga ervan uit dat mijn vragen een serieus antwoord krijgen, een antwoord dat ik "niet op zit te letten" o.i.d., daar kan ik niets mee, en vind ik in dit forum ook onwaardig.
Groet, Chris