Disco D2 2004 ACE/PAS Filter en vloeistof vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Disco D2 2004 ACE/PAS Filter en vloeistof vervangen

Berichtdoor Edward » 27 Okt 2015, 11:42

Jij begint over zwarte olie etc. Daar reageer ik op. Onderhoud is ook gewoon visuele inspectie van alle onderdelen. als olie er slecht uitziet vervang je die, ongeacht wat welk boek dan ook zegt. :shock: :shock:

Of dat een forum waardig is moet je vooral zelf uitmaken. Ik heb al zoveel commentaar gelezen dat ik er verder niet eens op ga reageren...... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

p38rangerover

Berichtdoor p38rangerover » 01 Nov 2015, 11:07

Het ACE/PAS reservoir gewoon reinigen. Het reservoir leegzuigen, loshalen en lekker schoonmaken met b.v. koudontvetter. Het ACE filter moet inderdaad vervangen worden maar is goed schoon te maken, is een metalen filter. Probleem is het zit muurvast, uiteindelijk met een stuk pijp erop, komt het wel los met een klap. Het is een kapje waarachter het filter zit, het filter lostrekken door er even een m6 boutje in te draaien.
Als alles schoon is, alles terug plaatsen en het met de speciale groenachtige olie van Land Rover op niveau brengen. Dit betekent dat je maar een deel van de olie vernieuwd, de rest zit nog in de leidingen.
Om het systeem ff lekker te ontluchten, op een rotonde even lekker het systeem zijn werk laten doen. Uitdaging blijft dan natuurlijk wel om de rotonde ook rechtsom te nemen. ;) :lol:
Daarna systeem eventueel bijvullen.
D2 '04 Td5 (14-..)
D1 '95 300tdi (14-15) challenge
P38 '01 V8 (08-10)
FL1 '04 V6 (05-08)

tjeerd71

Berichtdoor tjeerd71 » 14 Jul 2016, 12:53

bedankt voor alle tips. Leuk leesvoer. Gisteren mijn ACE vloeistof vervangen. Kost wel een aantal cycli. Was dus inderdaad hard nodig. Volgens mij hebben mijn voorgangers nog nooit vloeistof vervangen. ACE filter kreeg ik inderdaad niet los. blok bewoog mee, dus maar gestopt. Nog wel 2 vragen:

1. Klopt het dat als de auto stationair loopt er beweging in de vloeistof van beide reservoirs zit (stuurbekrachting en ACE). lijkt mij logisch, maar nog nooit op gelet.

2. Ik heb er nu Landrover vloeistof ingegooid. Fles is nu leeg, maar moet nog een fles hebben. (2 voor zowel vervolg ACE als de stuurbekrachtiging zelf, als reserve) (is wat moeilijk aan te komen) Kan ik er nu ook andere power steering vloeistof bijgooien/gebruiken van een ander merk. (Onderstaande mogelijkheden uit een vloeistof blad op LRHC?) en zo ja wat moet je vooral wel of niet doen.

"Als de buitentemperatuur daalt tot onder -20°C mag uitsluitend Texaco Cold Climate Power Assisted
Steering Fluid PSF 14315 worden gebruikt (een Texaco stuurbekrachtigingsvloeistof voor koude
klimaten). Als de buitentemperatuur niet daalt tot onder -20°C, kan Texaco Cold Climate Power Assisted
Fluid (stuurbekrachtigingsvloeistof voor koude klimaten) of Dexron 11 of Dexron 111 niet-synthetische
vloeistof worden gebruikt".

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 14 Jul 2016, 20:06

Yep er moet beweging van vloeisof in het tankje te zien zijn.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

martijn_vK

Berichtdoor martijn_vK » 19 Jul 2016, 15:49

De vloeistof beweegt, omdat het systeem een pomp heeft die zijn werk doet als de motor draait.

Zou er ook LHM (dat groene goedje van Citroën) in kunnen? Dit is volgens mij hele goede hydrauliekvloeistof.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Jul 2016, 20:12

martijn_vK schreef:Zou er ook LHM (dat groene goedje van Citroën) in kunnen? Dit is volgens mij hele goede hydrauliekvloeistof.

Het kan er natuurlijk altijd in, maar of het ook net zo goed zijn werk doet als de Texaco Cold Climate PAS Fluid, dat betwijfel ik. De specificaties zijn niet gelijk en de LHM olie is een minerale olie terwijl de Texaco olie een mengsel is van minerale en synthetische olie.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”