Hallo ik ben voornemens om een massaschakelaar te plaatsen in mijn landrover 90 uit 1986. Heeft iemand tips voor mij om een massaschakelaar te plaatsen evt voorbeeld foto's en kun je daarbij aangeven welk materiaal ik daarbij verder nodig ben naast de schakelaar zelf. Wat is de beste plaats?
Groet drentie
Ninety 86 2.5d Massa schakelaar
-
Roger B.
Re: Ninety 86 2.5d Massa schakelaar
persoonlijk onderbreek ik doorgaans liever de plus, als je dan een permanente draad legt voor radio geheugen en klokje krijg je geen rare lekstromen via apparatuur die met geschakelde plus aan elkaar ligt en zo massa gaat zoeken...
bij defenders wordt een hoofdschakelaar vaak in de seatbase bij de accu geplaatst, de "buis" waar de sleutel in zit steekt dan door de wand van de seatbase.
naast de schakelaar waarschijnlijk dik stuk accukabel, ogen in de juiste maat ( zowel voor de kabel als voor de bout juiste maat) een tang om die ogen aan de kabel te zetten en eventueel een accuklem
bij defenders wordt een hoofdschakelaar vaak in de seatbase bij de accu geplaatst, de "buis" waar de sleutel in zit steekt dan door de wand van de seatbase.
naast de schakelaar waarschijnlijk dik stuk accukabel, ogen in de juiste maat ( zowel voor de kabel als voor de bout juiste maat) een tang om die ogen aan de kabel te zetten en eventueel een accuklem
gone
Ik heb niet zoveel verstand van stroom vandaar dat ik dacht dat wanneer ik de massa voeding naar de accu onderbreek ik de hele kring onderbroken heb en zeker geen lekstroom meer heb de radio gebruik ik alleen op cd naast een versterker die rechtstreeks op de plus zit heb ik geen apparatuur. Is het met de plus een zelfde effect? Volgens mij zit de versterker van de radio rechtstreeks op de plus de min heeft verder geen rechtstreekse bedrading moet ik de versterker afkoppelen?
-
Roger B.
als je niets permanent van spanning wil voorzien maakt het niet uit of je + of - onderbreekt.
voor beide opties geldt dat je niks moet aftakken vóór de hoofdschakelaar tenzij je dat permanent gevoed wil hebben
voor beide opties geldt dat je niks moet aftakken vóór de hoofdschakelaar tenzij je dat permanent gevoed wil hebben
gone
-
Landmarcs
Drentie schreef:Ik heb niet zoveel verstand van stroom vandaar dat ik dacht dat wanneer ik de massa voeding naar de accu onderbreek ik de hele kring onderbroken heb en zeker geen lekstroom meer heb ......
Mooi dat je zegt geen verstand van stroom te hebben .... maar tegelijk heb je kennelijk last van "lekstroom".
Misschien dan toch beter verstand van lekstroom ontwikkelen: als er werkelijk sprake is van een verborgen semi-kortsluiting (dat is de enige bron van "lekstroom") dan kan je die kortsluiting beter opzoeken want kortsluiting is het begin van brand. En heb je een "verborgen" verbruiker dan ook is het beter die op te zoeken, want waarom verbruikt die?
Een massa-schakelaar (of een plus-schakelaar) kan handig zijn als een bescheiden anti-diefstal aanvulling, of als beveiliging tegen onverwachte kortsluiting (onverwachte kortsluiting bestaat niet: het is hetzij een echt ongeval dan wel gewoon slecht ondehoud).
O ja, de enige echte "Lekstroom" is die van die rivier die bovenstrooms nog Rijn heet.
Groeten MarcS