D2 TD5 1999 dakraamslang afgebroken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MLaro

Re: D2 TD5 1999 dakraamslang afgebroken

Berichtdoor MLaro » 13 Okt 2015, 10:28

Gevonden!
in Enschede
"All parts falling off this car are of the finest British workmanship"

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Okt 2015, 11:11

RobStewart schreef: ...... used mine on all sorts of plastic trim that has fallen apart over the years and never had to repair it twice.

...

Tja, ik repareerde ooit voor een buurman de plasticken beugel van zijn favoriete koptelefoon ... met Hema 2 componentenlijm en een stukje paperclip ... nu 25 jaar later is die (inmiddels voormalig) buurman nog steeds blij en tevreden met de reparatie -- hij toont het werk nog steeds trots aan wie dat wil zien (en soms ook aan wie het niet wil zien) ... het werk is overigens vrijwel onzichtbaar, het meest opvallend zijn nog twee metalen stipjes: de uiteindjes van de paperclip.

Het lastige met 2 componenten epoxy lijm is 1º dat het te dun of te dik is -- dun is nodig voor een nette onopvallende verlijming, maar dun is lastig aanbrengen, dik lijkt makkelijk verwerken maar het geeft vrijwel altijd een lelijk eindresultaat (en dikkere epoxy is niet per se steviger, vaak zelfs zwakker), en 2º epoxy-lijm "lijmt" niet in de traditionele zin: voordat het verhard doet de "lijm" niks, dus moet je de verschillende delen fixeren totdat er voldoende uitharding heeft plaatsgevonden.

Overigens bij de Hema 2 componentenlijm (en vlgs mij bij iedere epoxy lijm) loont het om de lijm even te verwarmen tijdens of net na het aanbrengen.
De lijm wordt daardoor nog dunner (wat het nog weer lastiger maakt) maar daarna verloopt de uitharding sneller en ook veel beter (de eindsterkte wordt veel hoger na een zekere verwarming).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Okt 2015, 13:02

Ja, want netjes is ook heul belangrijk bij een slangaansluiting die achter de hemel verstopt zit. :shock: :shock:

Overigens is het alleen kwestie van wat ervaring om ook met dunne of dikke epoxy netjes te kunnen werken. ;)

Je had die spuit ook gewoon hier kunnen lenen Michiel. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Okt 2015, 13:43

Edward schreef:Ja, want netjes is ook heul belangrijk bij een slangaansluiting die achter de hemel verstopt zit. :shock: :shock:

Ja, ja, je hebt netje en netjes. In dit geval wil je in ieder geval dat de verlijming dicht is, en solide, en dat de slangaansluiting ook nog eens goed als slangaansluiting werkt ... en dat noem ik ook "netjes". Een schoonheidsprijs hoeft niet, maar gewoon "netjes" is net genoeg.

Groeten MarcS

MLaro

Berichtdoor MLaro » 19 Okt 2015, 20:02

Ondanks dat ik normaal wel voor een degelijke oplossing ben en ik zelf ook ergens zo'n knijper heb liggen waar je 2 kokers in kan doen (houtrotreparatie), heb ik toch de Hema methode gekozen. Ook uit nieuwsgierigheid. Vanmorgen gelijmd en lijkt goed gegaan. Beetje lijm op plamuurmes, mengen, even boven een waxinelichtje op dashboard, nog eens mengen, uiteinde van de slang(tuitje) dopen en vastzetten.

Iedereen bedankt voor de input!

@Edward: Als bij monteren van de hemel het alsnog fout gaat kom ik graag setje lenen :mrgreen:

MLaro

Berichtdoor MLaro » 21 Okt 2015, 20:32

[img]/Users/michiellamers/Pictures/Foto's-bibliotheek.photoslibrary/Thumbnails/2015/10/20/20151020-163734/nnu1AfSSSJep0U4glqZifg/thumb_IMG_0661_1024.jpg[/img]

beetje ducktape om te fixeren. Ging best goed eigenlijk.
Heb de hemel ook schoon gemaakt. Zal kijken of ik daar nog wat foto's van kan plaatsen.

MLaro

Berichtdoor MLaro » 21 Okt 2015, 20:34

hmmm, dit gaat minder goed geloof ik

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Okt 2015, 01:41

als je wil linken naar een afbeelding middels image tags zoals je hierboven deed, dan moet je die foto wel eerst ergens uploaden, nu heb je de "link" binnen je pc/netwerk in de tags staan, maar men kan natuurlijk niet die foto bij jou van de pc halen .....
gone

MLaro

Berichtdoor MLaro » 23 Okt 2015, 22:10

Ik dacht gewoon knippen- plakken. dat was te simpel gedacht dus..

Terug naar “Techniek”