Een vraagje, als je naar joetube filmpjes kijkt, worden de zuigers en drijfstangen altijd van onderaf het cilinderblok aangebracht, mbv een soort van hulpstuk om de veren in te klemmen.
Kan je de zuiger ook van bovenaf eruit halen en vervolgens met nieuwe veren van boven naar beneden monteren?
200 tdi, zuigers uit blok
200 tdi, zuigers uit blok
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: 200 tdi, zuigers uit blok
Weet niet welke films jij kijkt, maar ik heb nog nooit anders dan van boven de zuigers gemonteerd.
Als je het van onderen zou doen zou je eerst de zuigers monteren en dan de krukas. Om de krukas goed te monteren hang je het blok op z'n kop en met de zuigers al in de cilinders flikkeren die dus op de grond.....
Eérst de krukas en dan de zuigers met drijfstangen van boven en meteen de kap vd drijfstang los monteren. Als alle zuigers erin zitten blok weer keren en de kappen op het juiste moment aantrekken.
Als je het van onderen zou doen zou je eerst de zuigers monteren en dan de krukas. Om de krukas goed te monteren hang je het blok op z'n kop en met de zuigers al in de cilinders flikkeren die dus op de grond.....
Eérst de krukas en dan de zuigers met drijfstangen van boven en meteen de kap vd drijfstang los monteren. Als alle zuigers erin zitten blok weer keren en de kappen op het juiste moment aantrekken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
Mot ie nou ook al gereviseerd worden??
effe een PL afsluiten en 3 weken een andere auto huren jongeh... trekken we er even fulltime 3 weken voor uit voor je
effe een PL afsluiten en 3 weken een andere auto huren jongeh... trekken we er even fulltime 3 weken voor uit voor je
gone
Gewoon een nieuwe kopen is nog voordeliger. Tis net een Groene Draak, onderhoud en revisie is eigenlijk te duur. Technisch en financieel total loss.

Edward van Vugt
Ed, je hebt gelijk.
Vrees dat ik die fimpjes onderste boven heb zitten bekijken, kan het niet anders verklaren.
Die 110 gaat m'n graf in, und weiter kein commentaren jah?!
Alhoewel de suggestie van Roger eigenlijk de beste is..
Goed, wie heeft er een bakfiets met opgevoerde hulpmotor te leen?
Vrees dat ik die fimpjes onderste boven heb zitten bekijken, kan het niet anders verklaren.
Die 110 gaat m'n graf in, und weiter kein commentaren jah?!
Alhoewel de suggestie van Roger eigenlijk de beste is..
Goed, wie heeft er een bakfiets met opgevoerde hulpmotor te leen?
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Roger B.
Mag die bak er ook achter? .... kun je die yamaha in Onstwedde gebruiken met een kar er achter 
gone
Roger B. schreef: .... kun je die yamaha in Onstwedde gebruiken
Yamaha?????? Wat ben je toch een ongeloooooflijke boer!!! Dat is een Kawasaki!!!!
Maar wat is eigenlijk de aanleiding voor de vraag? Zo slecht zal het blok toch niet zijn dat er een complete revisie nodig is? Als dat wel zou zijn zou ik eerst een ander blok zoeken zodat je voorlopig gewoon kunt rijden en die dan in orde maken en later omwisselen.
Edward van Vugt
-
Roger B.
Edward schreef:Roger B. schreef: .... kun je die yamaha in Onstwedde gebruiken
Yamaha?????? Wat ben je toch een ongeloooooflijke boer!!! Dat is een Kawasaki!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Boeit mij een tweewieler nou... dacht dat kawas groen waren
gone
We zeggen gewoon dat ze 2 wielen en een prettig autobahnvermogen aan boord heeft..
Terug naar de veertjes; geen directe paniek, anders dan dat ik iets meer dan me lief is van tijd tot tijd olie moet bijvullen.
Feitelijke meting, lees verbruik, heb ik nog niet gedaan, alleen gevoelsmatig heb ik zoiets van dat het geen kwaad zou kunnen, die vervanging/vernieuwing.
Kilometerstand van het blok weet ik niet, gebruikt gekocht, ik heb er inmiddels pakweg 160K mee gereden.
Denk dat het wel rieel is dat het blok zeker 300K erop heeft zitten op dit moment.
Loopt gewoon goed, verder totaal geen klachten.
Savonds met een auto met xenon verlichting achter me, bij het optrekken bij bv een stoplicht zie ik wel duidelijk een rookontwikkeling, op de dag kijkend in m'n zijspiegels zie ik geen blauwe/grijsachtige rook.
- nb: ik ga er gemakshavlve vanuit dat olieverbruik per definitie vanwege veren is-
Terug naar de veertjes; geen directe paniek, anders dan dat ik iets meer dan me lief is van tijd tot tijd olie moet bijvullen.
Feitelijke meting, lees verbruik, heb ik nog niet gedaan, alleen gevoelsmatig heb ik zoiets van dat het geen kwaad zou kunnen, die vervanging/vernieuwing.
Kilometerstand van het blok weet ik niet, gebruikt gekocht, ik heb er inmiddels pakweg 160K mee gereden.
Denk dat het wel rieel is dat het blok zeker 300K erop heeft zitten op dit moment.
Loopt gewoon goed, verder totaal geen klachten.
Savonds met een auto met xenon verlichting achter me, bij het optrekken bij bv een stoplicht zie ik wel duidelijk een rookontwikkeling, op de dag kijkend in m'n zijspiegels zie ik geen blauwe/grijsachtige rook.
- nb: ik ga er gemakshavlve vanuit dat olieverbruik per definitie vanwege veren is-
110 HT 200 Tdi 1989.
Dat is het dus niet. Veel vaker is de kop de boosdoener, de klepseals.
Meten is weten, wat is de compressie van het blok? De kop er een keer af trekken en reviseren stelt niet zoveel voor en is erg betaalbaar. Kleppen inschuren en klepseals vervangen kun je zelf. Dus alleen het vlakken eventueel de klepzittingen moet je uitbesteden.
Meten is weten, wat is de compressie van het blok? De kop er een keer af trekken en reviseren stelt niet zoveel voor en is erg betaalbaar. Kleppen inschuren en klepseals vervangen kun je zelf. Dus alleen het vlakken eventueel de klepzittingen moet je uitbesteden.
Edward van Vugt