200 tdi, zuigers uit blok

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Re: 200 tdi, zuigers uit blok

Berichtdoor tim » 12 Okt 2015, 19:00

Ik wil inderdaad , als eea uitkomt, samen met roger een keer de kop eraf trekken en dan gelijk dat soort dingen uiteraard meenemen.
Moeten even kijken hoe en wat qwa vervangend vervoer voor de timebeing dan, as zaterdag gaat roger eens flink in de electra duiken, daar dat aandacht vraagt.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

conny

Berichtdoor conny » 13 Okt 2015, 11:29

Compressie meten kun je waarschijnlijk wel; olie op zuigers spuiten (oliespuitje) en dan nog een keer compressie meten. Als het verbeterd, zijn het je zuigerveren. Niet; dan kleppen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Okt 2015, 12:25

Hij moet eerstceens vertellen waarom hij denkt dat het nodig zou zijn de kop van het blok te trekken... waarschijnlijk weer ergens iets gelezen of gehoord dat niet per definitie ook bij hem exact zo speelt :roll:
gone

tim

Berichtdoor tim » 13 Okt 2015, 20:46

Roger B. schreef: waarschijnlijk weer ergens iets gelezen of gehoord dat niet per definitie ook bij hem exact zo speelt :roll:

Komt ie: Ik loop nu dik 1.5 jaar rond te rijden met een tempmeter die op maximaal staat, lees aan het eind van de witte schaal, waar voorheen die op pakweg 1/3 stond, naar mijn weten de normale schaalaanduiding.
pakweg 6 maanden geleden vervangen: nieuwe waterpomp, viscofan, thermostaat, thermostaatvoeler in kop, een zeer nette goede gebruikte radiator.
geen verandering van tempaanduiding.
Vorig jaar zomer met zo'n infraroodding op diverse plekken van het blok gericht/gemeten: nette waardes.
Geen enkele symptonen van lekke koppakking: geen geborrel in expansievat, geen harde slangen, geen grote sissen ed bij losdraaien dop expansievat.
Wel koelvloeistof verbruik, en meer dan het bekende " eigen verbruik, ieder tdi houdt zo zijn eigen peil in het expansievat aan" .
Niet zorgelijk, ala het olieverhaal, geen feitelijke meting tot dusverre verricht.
Wel pakweg 6 maanden geleden een warmloper gehad; tijdens een autorit ging de meter naar het maximale rood op de schaal, bleek een kapotte thermostaat te zijn, met afkoelen, bijvullen en geknepen billen naar huis gekomen en dat ding de volgende ochtend direct vervangen.
Het meterverhaal speelde dus allang hiervoor.
Lang verhaal kort; kan geen kwaad die kop ereens af te halen, zal de tip van conny zeker terharte nemen alvorens het gaan demonteren.

Voor wat het waard is, het tempmeterverloop: bij koude start uiteraard helemaal onderaan, op het moment dat het blok warm(gaat worden) loopt ie in 1 vloeiende beweging naar min of meer z'n eindstand.
Waar voorheen de meter gewoon normaal " gedrag" vertoonde; van nul in stapjes naar pakweg 35% op de schaal.
De tempmeter heb ik nooit getest.
110 HT 200 Tdi 1989.

Johnny

Berichtdoor Johnny » 13 Okt 2015, 20:57

Floris je hoeft je niet te verantwoorden als je iets wil doen voordat het stuk is. Nu zijn de meeste vaak van het omgekeerde die rijden alles aan puin en gaan dan pas kijken hoe mee het kunnen oplappen..

En als ze dit overdreven vinden, dan zal ik mijn project maar nooit online zetten :mrgreen:
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Okt 2015, 21:06

het heeft totaal geen zin een motor die geen klachten vertoont uit elkaar te halen. zonder demontage is een heleboel goed te testen en te meten. in geval van totaalrestauratie gelijk de motor reviseren is een ander verhaal, maar zou ik dan nog steeds in overweging ook de staat van de motor meenemen.

Als je motor niet warm is, maar je meter dat wel aangeeft heeft het meer zin de oorzaak buiten het blok te zoeken.
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Okt 2015, 21:15

Preventief onderhoud is prima, maar dan moet je wel weten wat je wilt verhelpen/ voorkomen en gericht te werk gaan. Het budget bij Floris is beperkt en dan wil je niet een hoop dure arbeid verrichten of onderdelen wisselen terwijl de oorzaak ergens anders ligt....... :shock: :shock:

Meten is weten. Doelloos delen wisselen of goede onderdelen gaan reviseren is geld verdampen op niks. Leuk als je niet weet waar je het anders moet laten maar in Floris z'n geval heeft ie nog een paar heule mooie motoren waar wel eer aan te behalen is. Dus de 110 moet het gewoon doen en liefst voordelig! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 13 Okt 2015, 21:28

:D :D
Dank voor jullie reacties!
Ik wil zeker niet onnodig geld uitgeven aan dat ding, maar wil ook niet verkeerd bezuinigen, daar heb ik m'n lessen wel in geleerd.
Ik zal eea as zaterdag met roger nog eens bekijken en doornemen, maar een koplichting en een beperkte vernieuwing van seals en evt veren lijkt me niet een megaonderneming met dito gelduitgave.
Anyway, dank nogmaals.
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Okt 2015, 22:00

nou, zonder onderdeelprijzen op te zoeken denk ik dat je met kop demonteren, en als ie er af is dus gelijk ff onder handen nemen... nieuwe zuigerveren, wat pakkingen bouten en zooi.... je snel bij 1000 euro of er overheen bent.... als je het over hebt.... leuk, maar anders alleen doen als het nodig is
gone

tim

Berichtdoor tim » 13 Okt 2015, 22:41

We kijken wel even zaterdag Roger, hoe en wat qwa wijsheid.
110 HT 200 Tdi 1989.

Terug naar “Techniek”