Bandenspanning RR P38

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
willemdejong
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 Okt 2014, 14:54

Bandenspanning RR P38

Berichtdoor willemdejong » 09 Okt 2015, 13:58

Ik ben inmiddels een paar maanden tevreden eigenaar van een P38. Echte als ik de bandenspanning doe volgens het boekje: (1.9voor 2.6achter) dan vind ik de voorbanden wat ver indeuken als hij stilstaat, zeker als hij op de stoeprand staat. En 1.9 lijkt me ook best laag. Nou kan ik me voorstellen dat dit ook een spanning is waarmee off-road gereden kan worden, wat ik nooit doe.

Kan die 1.9 niet wat hoger? En wat zijn de consequenties daarvan? Hebben jullie hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Bandenspanning RR P38

Berichtdoor Edward » 09 Okt 2015, 14:21

Mijne had ik gewoon op 2,5 rondom staan.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Bandenspanning RR P38

Berichtdoor conny » 09 Okt 2015, 14:21

Zet maar rondom op 2,5. Te lage bandenspanning geeft alleen comfort bij rijden over gravel, verder is het alleen maar slecht voor je banden, meer gezwabber in bochten en zijwind, overmatige slijtage, etc.

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Bandenspanning RR P38

Berichtdoor conny » 09 Okt 2015, 14:22

Da's bijzonder: allebei tegelijk. Op de minuut :lol: :lol:

willemdejong
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 Okt 2014, 14:54

Re: Bandenspanning RR P38

Berichtdoor willemdejong » 09 Okt 2015, 15:13

dank, ga ik doen.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Bandenspanning RR P38

Berichtdoor Landmarcs » 09 Okt 2015, 15:26

Dag Willem,

Je zegt niet welke banden(maat) je hebt.   Met name de band-breedte maakt ook nog wat uit.
Je kan bij benadering de "voet-afdruk" uitrekenen:   Gewicht per wiel = bandenspanning x (effectieve)breedte x lengte.
Deze vuistregel leert dat je lengte van de voetafdruk bij verder gelijke cijfers afneemt bij bredere banden - of te wel: bij bredere banden moet de banden lager gekozen worden voor een zelfde lengte.

Mijn ervaring, bij de Defender, is dat je de bandenspanning uit het boekje gerust kan verhogen zonder veel op comfort in te leveren.
Qua weggedrag worden de banden "strakker" door meer lucht, maar ze verliezen uiteindelijk (bij de "maximale" druk) wel aan grip.
Meer lucht maakt dat ze lichter rollen, en lichter sturen, en dus ook dat de banden (veel) minder slijten (uiteindelijk slijten ze dan wel iets harder in het midden, maar dat duurt zoveel langer dat de levensduur van de banden netto toch toeneemt).

Je kan dus gerust eens experimenteren met (wat) meer lucht, eventueel ook achter.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten