Ik ben inmiddels een paar maanden tevreden eigenaar van een P38. Echte als ik de bandenspanning doe volgens het boekje: (1.9voor 2.6achter) dan vind ik de voorbanden wat ver indeuken als hij stilstaat, zeker als hij op de stoeprand staat. En 1.9 lijkt me ook best laag. Nou kan ik me voorstellen dat dit ook een spanning is waarmee off-road gereden kan worden, wat ik nooit doe.
Kan die 1.9 niet wat hoger? En wat zijn de consequenties daarvan? Hebben jullie hier ervaring mee?
Bandenspanning RR P38
Re: Bandenspanning RR P38
Mijne had ik gewoon op 2,5 rondom staan.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Bandenspanning RR P38
Zet maar rondom op 2,5. Te lage bandenspanning geeft alleen comfort bij rijden over gravel, verder is het alleen maar slecht voor je banden, meer gezwabber in bochten en zijwind, overmatige slijtage, etc.
Re: Bandenspanning RR P38
Da's bijzonder: allebei tegelijk. Op de minuut

-
willemdejong
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 Okt 2014, 14:54
Re: Bandenspanning RR P38
dank, ga ik doen.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Bandenspanning RR P38
Dag Willem,
Je zegt niet welke banden(maat) je hebt. Met name de band-breedte maakt ook nog wat uit.
Je kan bij benadering de "voet-afdruk" uitrekenen: Gewicht per wiel = bandenspanning x (effectieve)breedte x lengte.
Deze vuistregel leert dat je lengte van de voetafdruk bij verder gelijke cijfers afneemt bij bredere banden - of te wel: bij bredere banden moet de banden lager gekozen worden voor een zelfde lengte.
Mijn ervaring, bij de Defender, is dat je de bandenspanning uit het boekje gerust kan verhogen zonder veel op comfort in te leveren.
Qua weggedrag worden de banden "strakker" door meer lucht, maar ze verliezen uiteindelijk (bij de "maximale" druk) wel aan grip.
Meer lucht maakt dat ze lichter rollen, en lichter sturen, en dus ook dat de banden (veel) minder slijten (uiteindelijk slijten ze dan wel iets harder in het midden, maar dat duurt zoveel langer dat de levensduur van de banden netto toch toeneemt).
Je kan dus gerust eens experimenteren met (wat) meer lucht, eventueel ook achter.
Groeten MarcS
Je zegt niet welke banden(maat) je hebt. Met name de band-breedte maakt ook nog wat uit.
Je kan bij benadering de "voet-afdruk" uitrekenen: Gewicht per wiel = bandenspanning x (effectieve)breedte x lengte.
Deze vuistregel leert dat je lengte van de voetafdruk bij verder gelijke cijfers afneemt bij bredere banden - of te wel: bij bredere banden moet de banden lager gekozen worden voor een zelfde lengte.
Mijn ervaring, bij de Defender, is dat je de bandenspanning uit het boekje gerust kan verhogen zonder veel op comfort in te leveren.
Qua weggedrag worden de banden "strakker" door meer lucht, maar ze verliezen uiteindelijk (bij de "maximale" druk) wel aan grip.
Meer lucht maakt dat ze lichter rollen, en lichter sturen, en dus ook dat de banden (veel) minder slijten (uiteindelijk slijten ze dan wel iets harder in het midden, maar dat duurt zoveel langer dat de levensduur van de banden netto toch toeneemt).
Je kan dus gerust eens experimenteren met (wat) meer lucht, eventueel ook achter.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten