Ik ben van plan een winch aan te schaffen voor m'n Defender 90.
Nu zal ik niet wekelijks de blubber induiken, maar wil dat in de toekomst wel wat vaker gaan doen.
Al zoekende op internet is het me nog steed niet gelukt een voorkeur te hebben voor óf staalkabel óf synthetisch liertouw.
Wat is jullie ervaring, zowel positief als negatief?
Staal of synthetisch?
- Gert van Amersfoort
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 10 Apr 2014, 22:04
- Locatie: Vaassen
Staal of synthetisch?
Gert
Defender TD5 2006
Ducati 916
Defender TD5 2006
Ducati 916
Re: Staal of synthetisch?
Volgens mij is de goegemeente alhier voorstander van touw; wat ik ervan begrijp sterker en duurzamer tov staal.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Staal of synthetisch?
niet dus..
mits goed behandeld is staal zeer zeker duurzamer, en bij gelijke diameter wellicht ook sterker... maar ook zwaarder
maar één keer verkeerd oprollen onder belasting kan je staalkabel mollen en en zwak punt creëren.
Bij breuk richt een staalkabel doorgaans meer schade aan, en is dus potentieel gevaarlijker.
synthetisch varieert per soort, maar verlangt weer meer onderhoud in de vorm van schoonspoelen
mits goed behandeld is staal zeer zeker duurzamer, en bij gelijke diameter wellicht ook sterker... maar ook zwaarder
maar één keer verkeerd oprollen onder belasting kan je staalkabel mollen en en zwak punt creëren.
Bij breuk richt een staalkabel doorgaans meer schade aan, en is dus potentieel gevaarlijker.
synthetisch varieert per soort, maar verlangt weer meer onderhoud in de vorm van schoonspoelen
gone
Re: Staal of synthetisch?
Touw; sisal, katoen, nylon?? Staal; Rvs, PbS
Iedere discussie is totaal zinloos zolang je niet weet wat je vergelijkt. Touw is bij gelijke dikte sterker dan staal of zwakker..... Afhankelijk van welke soort je neemt.
Sterkte zegt ook alleen wat, zoals Roger al aangeeft, als het materiaal onbeschadigd is.
Voor recreatief gebruik zou ik gewoon de staalkabel die standaard op de lier zit gebruiken. Die kost 25 euri tegen vanaf 200 euri voor een redelijk touw.........

Iedere discussie is totaal zinloos zolang je niet weet wat je vergelijkt. Touw is bij gelijke dikte sterker dan staal of zwakker..... Afhankelijk van welke soort je neemt.
Sterkte zegt ook alleen wat, zoals Roger al aangeeft, als het materiaal onbeschadigd is.
Voor recreatief gebruik zou ik gewoon de staalkabel die standaard op de lier zit gebruiken. Die kost 25 euri tegen vanaf 200 euri voor een redelijk touw.........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Staal of synthetisch?
Komop ed, met touw bedoelde ik uiteraard dat syntetische spul, gewoon professioneel liertouw zoals u wilt.
Met duurzamer bedoelde ik inderdaad niet het geneuzel van staal en de kans op knikken erin, met de gevolgen vandien.
Wat weet ik er nou van?
Die ramsey uit 1865 gebruik ik 1.3 keer per jaar.
Moet wel zeggeens dat klanten vorige week uit het modaine wassenaarse zwaar onder de indruk waren hoe ik ter plaatse een heuze boom om zeep holp , met wegafzetting mbv kliko's , m'n stihl uit 1979, en dus de ramsey.
Maar ja, volgens mij was het allemaal meer geluk dan wijsheid dat het zowaar allemaal lukte..
Met duurzamer bedoelde ik inderdaad niet het geneuzel van staal en de kans op knikken erin, met de gevolgen vandien.
Wat weet ik er nou van?
Die ramsey uit 1865 gebruik ik 1.3 keer per jaar.
Moet wel zeggeens dat klanten vorige week uit het modaine wassenaarse zwaar onder de indruk waren hoe ik ter plaatse een heuze boom om zeep holp , met wegafzetting mbv kliko's , m'n stihl uit 1979, en dus de ramsey.
Maar ja, volgens mij was het allemaal meer geluk dan wijsheid dat het zowaar allemaal lukte..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: Staal of synthetisch?
Heb het ook niet specifiek tegen jou Floris. Maar ook nu weer: professioneel touw, Dyneema? Nylon? Er zijn veel verschillende touwen met elk hun eigen eigenschappen en samenstellingen.
Het is echt niet zo dat er maar één grondstof is en dat alle touwen van bv Dyneema gemaakt worden.
Het is echt niet zo dat er maar één grondstof is en dat alle touwen van bv Dyneema gemaakt worden.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Staal of synthetisch?
Het is vooral belangrijk wat wil je de mee gaan doen.
Een staal kabel vergt net zo veel onderhoud als een Dyneema of Nylon lijn. De lijnen moet je schoonspoelen en een kabel vettig houden. Resultaat: altijd zwarte tengels als je geen handschoenen heb.
Verkeerd oprollen kan bij beide tot problemen lijden, platdrukte plekken in de staalkabel of brandplekken in de Dyneema.
Grootse verschil is uiteindelijk gebruik. Schuurt de lijn over van alles en nogal heen kun je beter nylon of staal nemen. Weet je haast zeker dat hij niet veel wrijving te verduren krijg zoals natte trophy omstandigheden kan Dyneema ook prima.
Bezuinig niet op tonnage als het gaat om breeksterkte. De regel is totaal delen door 5 en je hebt een veiligheidsfactor die ok is onder normale omstandigheden.
Laatste, lijnen vallen vaak plat bij breuk waar een staalkabel als een zweep retour kan komen.
Een staal kabel vergt net zo veel onderhoud als een Dyneema of Nylon lijn. De lijnen moet je schoonspoelen en een kabel vettig houden. Resultaat: altijd zwarte tengels als je geen handschoenen heb.
Verkeerd oprollen kan bij beide tot problemen lijden, platdrukte plekken in de staalkabel of brandplekken in de Dyneema.
Grootse verschil is uiteindelijk gebruik. Schuurt de lijn over van alles en nogal heen kun je beter nylon of staal nemen. Weet je haast zeker dat hij niet veel wrijving te verduren krijg zoals natte trophy omstandigheden kan Dyneema ook prima.
Bezuinig niet op tonnage als het gaat om breeksterkte. De regel is totaal delen door 5 en je hebt een veiligheidsfactor die ok is onder normale omstandigheden.
Laatste, lijnen vallen vaak plat bij breuk waar een staalkabel als een zweep retour kan komen.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Staal of synthetisch?
vettighouden van staalkabel nooit gedaan en na tien jaar nog geen roest, verzinkte kabel leek het.
ook touw springt (het ene wat meer dan het andere), heeft alleen minder desastreuze gevolgen
ook touw springt (het ene wat meer dan het andere), heeft alleen minder desastreuze gevolgen
gone
Re: Staal of synthetisch?
mijn staalkabel sloot ik altijd aan op de kabelboom van de injectoren.
bleef ie vanzelf vet.

bleef ie vanzelf vet.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Staal of synthetisch?
jahduhhh en dan klagen over missfires.... staalkabel aan massa aan je lier, dus kortsluiting op je injectorsignaal

gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten