Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
ronald61
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 Mar 2012, 20:09

Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000

Berichtdoor ronald61 » 06 Okt 2015, 15:10

Hallo Allemaal,

Weer een heel jaar zonder problemen gereden, maar het tweede jaar gaat niet lukken, want:

Brandstof pomp maakte een geluid als een formule 1 wagen, heb ik eerder gehad, weet dus dat hij vervangen moet gaan worden,maar wat gebeurde er, de motor sloeg een twee tal seconden aan, sloeg af, en niet meer aan de praat te krijgen.
Nieuwe pomp geplaatst, geen resultaat, slaat niet aan. Leiding van de koeler los gemaakt, daar komt wel diesel uit... en nu?
Suggesties aub???

Bedankt alvast
Gr. Ronald

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000

Berichtdoor JanTD5 » 06 Okt 2015, 16:21

Accu spanning? Ecu is een goede spanning noding onder, ik geloof 10V gaat hij wel rond maar slaat niet aan. Stekker Ecu bekeken op olie? Crash sensor uitsluiten. Anders uitlezen voor fouten. De enige sensor die echt nodig om hem te laten lopen is de krukas sensor. Rest is voor het goede mooie. Zelfs met de pomp zekering eruit moet hij gewoon kunnen lopen.
Weet je zeker dat er geen rest lucht meer in zit? Goed ontlucht.

Succes, groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000

Berichtdoor Roger B. » 06 Okt 2015, 17:17

Weet je zeker dat de pomp stuk was.? Of kreeg ie lucht in het brandstof systeem langs de verstuivers?(brandplaatjes overleden)
gone

Gebruikersavatar
ronald61
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 Mar 2012, 20:09

Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000

Berichtdoor ronald61 » 07 Okt 2015, 12:07

Lucht, dat is een goede, ik ben er van uitgegaan dat dat automatisch ging. Gestart met wat remmenreiniger in de luchtaanvoer, als hij start heeft hij meer kracht om een eventuele luchtbel er uit te trekken.........
Gelukt dus, hij doet het weer, pfffffffff,
Bedankt voor de suggesties, heb voor de zekerheid de sensoren dog even langsgelopen en schoon gemaakt. ECU is nog steeds schoon, ik heb aan de kabels voordat deze bij de ecu komen een spons gemaakt, die vangt toch wat olie op!
Ben toch blij dat dit forum er is!
nogmaals bedankt!s

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000

Berichtdoor JanTD5 » 07 Okt 2015, 13:26

Mooi dat het gevonden is. Maar die spons? Hoe heb je dat gedaan dan? Want de olie komt door de kern van de kabels heen. Tussen de koperen tiertjes waarmee de kabel is opgebouwd.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000

Berichtdoor michielsl » 08 Okt 2015, 01:08

De td5 is trouwens heel makkelijk te ontluchten; dit gaat electronisch door de ECU

Contact op stand II, gaspedaal 5x intrappen. Motormanagment lampje gaat knipperen en de procedure gaat vanzelf, de brandstofpomp doet z'n werk voor een aantal minuten en zodra het lampje uit is, gewoon starten een klaar..

Ben ook benieuwd naar een foto van de spons ;)

Groet Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000

Berichtdoor Roger B. » 08 Okt 2015, 09:25

das dan wel apart... want bij de 3 verschillende Td5 motoren waar ik heb moeten ontluchten heb ik die procedure van wachten tot lampje uit is een keer of 5 a 10 herhaald, hoorde de pomp nog steeds lucht pompen en moest alsnog erg lang doorstarten voor de motor aan wilde
gone

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000

Berichtdoor conny » 08 Okt 2015, 11:49

Met RogerB; liever lang doorstarten dan remmenreiniger. Dat spul smeert niet zo lekker!

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000

Berichtdoor Roger » 08 Okt 2015, 12:18

heb zelfde ervaring.

laat ook contact lang aan en je hoort de pomp flink tekeergaan.
vervolgens erg lang doorstarten voordat ie aanslaat.

wist eerlijk gezegd ook niets van die 5 x pedaal intrap procedure.

maar mijn methode werkte uiteindelijk ook.

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000

Berichtdoor Edward » 08 Okt 2015, 19:26

Roger schreef:heb zelfde ervaring.

laat ook contact lang aan en je hoort de pomp flink tekeergaan.
vervolgens erg lang doorstarten voordat ie aanslaat.

wist eerlijk gezegd ook niets van die 5 x pedaal intrap procedure.

maar mijn methode werkte uiteindelijk ook.

:D


Jouw methode komt ook op hetzelfde neer want dat 5x intrappen van het gaspedaal maakt dat je daarna dezelfde startprocedure hebt als je toch al had. :mrgreen: :mrgreen:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten