Beste mensen! Nieuw op het forum dus zal me bij deze even voorstellen. Ik ben Kevin en heb momenteel problemen met mijn discovery 2 uit 2002 TD5.
Heb al heel veel gelezen op het forum over het probleem maar de symptomen komen niet helemaal overeen met wat ik ervaar.
(Alvast excuses dat ik dit bericht hier post maar heb even geeen idee hoe het hier allemaal werkt! Tips uiteraard welkom!)
Dan nu het probleem:
De TD5 loopt SOMS op 4 cilinders. En alleen wanneer deze koud is (na 2 minuten rijden is het probleem weg en komt dan pas weer terug wanneer hij min. 1 dag stil staat. Soms doet hij het ook direct goed. Wat bijzonder is (en ik hoop dat de kenners hier dit herkennen) dat hij pas BOVEN de 1000 RPM wegzakt en op 4 cilinders gaat lopen. Starten en stationair draaien is geen enkel probleem. Als ik mij voet steady op 1100 toeren houd, zakt hij terug onder de 1000 en loopt ie op 4 cilinders en zodra hij onder de 1000 toeren is, pakt hij alle cilinders weer totdat hij weer op 1100 is en vervolgens weer op 4 gaat lopen.
De dingen die ik al heb gedaan:
- uitlezen: geen codes
- brandstoffilter vervangen
Resultaat: 2 weken lekker rijden en weer hetzelfde probleem
- olie ECU -> kabelboom onder kleppendeksel vervangen, kabelboom schoon gemaakt(behoorlijk wat olie!!), ecu van binnen schoon gemaakt, etc..
Resultaat was 2 weken lekker toeren en vervolgens weer hetzelfde probleem.
- brandstofpomp eruit gehaald (was bijzonder schoon) en gecontroleerd (niet op druk overigens)
Resultaat: geen verbetering
- filterhuis; bleed & non returnvalve gecontroleerd
Resultaat: hele stille brandstofpomp ineens want return valve zat in de verkeerde thule -> linksvoor op de auto zegmaar.. maar nog geen verbetering.
Wat even schijnt te helpen is als ik de ontluchtingsprocedure uitvoer (1 min contact, 30 sec uit, 1 min contact en direct volgas starten OF de 5 keer trappen)
Soms als ik het probleem ervaar voer ik deze procedure uit en kan ik weer door (startritueeltje van 3 minuten is best irritant hehe)
Hoop dat iemand hetzelfde heeft ervaren en het heeft kunnen oplossen!
Nogmaals, hoop dat ik het hier goed gepost heb:)
Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000
-
RS landrovers
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 Sep 2019, 14:05
Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000
Lijkt op een brandstofprobleem. Een Td5 heeft pompverstuivers die gevoed worden door een gezamenlijke brandstofkamer (om het zo maar te noemen); iedere verstuiver pakt diesel op het moment dat hij dat nodig heeft. De brandstofkamer is gescheiden van de explosieruimte door een brandplaatje en o-ringen. Die o-ringen kunnen gaan lekken; brandstof lekt dan weg en er ontstaat lucht in het brandstofsysteem, dat duurt even en vandaar dat je er de volgende dag pas last van hebt. Je kunt het ook merken aan je olie; maxstand wordt steeds hoger en het ruikt naar diesel ipv naar olie.
Zijn revisiesetjes voor; gebruik de originele van landrover
Zijn revisiesetjes voor; gebruik de originele van landrover
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000
Als het die O-ringen zijn, rijdt dan niet door want met diesel verdunde motorolie is geen goed smeermiddel.
't Zou jammer zijn als je met zo iets triviaals een Td5 blok ruïneert.
Groeten MarcS
-
RS landrovers
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 Sep 2019, 14:05
Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000
bedankt voor de reacties!
Heb zonet de auto even gestart (stationair loopt hij prima namelijk) en 5 minuten laten draaien, daarna 5 minuten uit laten staan, daarna gestart en probleem verdwenen...
Begin toch te denken aan de koperen ringen inderdaad omdat het na het "uitzetten" door de warmte de ringen misschien toch goed afsluiten.
toch wel vreemd dat hij dan stationair wél goed draait en pas na dat hij warm is ook goed blijft draaien op hogere toeren..
Kan het zijn dat hij stationair de afdichting wel "aankan" en wanneer er vermogen gevraagd wordt ze niet goed afdichten en dan INEENS lucht in het systeem veroorzaakt?
groot vraagteken bij mij blijft ook waarom hij na sommige reparaties zoals filter vervangen en olie uit de boom verwijderen toch een aantal weken probleemloos weer draaide...
Zal toch de ringen maar gaan vervangen om dit uit te sluiten...
Ik houd jullie op de hoogte!
grtz Kevin
Heb zonet de auto even gestart (stationair loopt hij prima namelijk) en 5 minuten laten draaien, daarna 5 minuten uit laten staan, daarna gestart en probleem verdwenen...
Begin toch te denken aan de koperen ringen inderdaad omdat het na het "uitzetten" door de warmte de ringen misschien toch goed afsluiten.
toch wel vreemd dat hij dan stationair wél goed draait en pas na dat hij warm is ook goed blijft draaien op hogere toeren..
Kan het zijn dat hij stationair de afdichting wel "aankan" en wanneer er vermogen gevraagd wordt ze niet goed afdichten en dan INEENS lucht in het systeem veroorzaakt?
groot vraagteken bij mij blijft ook waarom hij na sommige reparaties zoals filter vervangen en olie uit de boom verwijderen toch een aantal weken probleemloos weer draaide...
Zal toch de ringen maar gaan vervangen om dit uit te sluiten...
Ik houd jullie op de hoogte!
grtz Kevin
Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000
Ca 240K km en exact hetzelfde probleem gehad met een TD5. Dezelfde procedure doorlopen (vervangen van onderdelen) plus nog een paar dingen
Uiteindelijk brandplaatjes en O-ringen van de verstuivers vervangen en ..... probleem opgelost.
Gedurende het proces werd ik een specialist in het ontluchten
Voor mezelf even een checklistje gemaakt wat de oorzaak zou kunnen zijn bij jankende brandstofpomp en startproblemen.
- brandstofpomp staat op punt kapot te gaan (gek genoeg meestal niet het probleem),
- slechte of vervuilde brandstoffilter,
- non return valve (bovenop brandstoffilter) verstopt,
- air bleedvalve in retourleiding naar tank (bovenop brandstoffilter) verstopt of O-ring kapot,
- lucht/gas in het systeem veroorzaakt door:
* brandplaatjes en/of O-ringen van de injectoren dichten niet goed af,
* brandstoffilter niet goed gemonteerd,
* overige lekkage in brandstofsysteem.
Ontluchten volgens handleiding Land Rover:
- Contact aan (je hoort de pomp lopen en/of janken als er lucht in het systeem zit).
- 5 x gaspedaal kort, snel en vol intrappen (binnen 15 sec.).
- Je hoort de pomp (zeer duidelijk), na een tijdje stopt hij, maar zo lang de MIL knippert zal hij vanzelf weer opnieuw beginnen. Je komt in de verleiding te denken dat als de pomp de 1e keer stopt dat de procedure is voltooid. Dat is dus niet zo.
- Wacht tot “engine lampje” (MIL) niet meer knippert en de pomp stopt (pomp kan dus tussentijds soms even stoppen, procedure kan in totaal zo’n 5 minuten duren).
- Gaspedaal vol intrappen.
- Contactsleutel doordraaien en starten.
De theorie achter deze procedure is dat 5x vol gas voor de ECM het signaal is om de brandstofpomp niet na 30 sec. uit te schakelen (default), maar om door te gaan totdat de lucht uit het systeem is.
Er circuleren overigens meerdere ontluchtingsprocedures.
Uiteindelijk brandplaatjes en O-ringen van de verstuivers vervangen en ..... probleem opgelost.
Gedurende het proces werd ik een specialist in het ontluchten
Voor mezelf even een checklistje gemaakt wat de oorzaak zou kunnen zijn bij jankende brandstofpomp en startproblemen.
- brandstofpomp staat op punt kapot te gaan (gek genoeg meestal niet het probleem),
- slechte of vervuilde brandstoffilter,
- non return valve (bovenop brandstoffilter) verstopt,
- air bleedvalve in retourleiding naar tank (bovenop brandstoffilter) verstopt of O-ring kapot,
- lucht/gas in het systeem veroorzaakt door:
* brandplaatjes en/of O-ringen van de injectoren dichten niet goed af,
* brandstoffilter niet goed gemonteerd,
* overige lekkage in brandstofsysteem.
Ontluchten volgens handleiding Land Rover:
- Contact aan (je hoort de pomp lopen en/of janken als er lucht in het systeem zit).
- 5 x gaspedaal kort, snel en vol intrappen (binnen 15 sec.).
- Je hoort de pomp (zeer duidelijk), na een tijdje stopt hij, maar zo lang de MIL knippert zal hij vanzelf weer opnieuw beginnen. Je komt in de verleiding te denken dat als de pomp de 1e keer stopt dat de procedure is voltooid. Dat is dus niet zo.
- Wacht tot “engine lampje” (MIL) niet meer knippert en de pomp stopt (pomp kan dus tussentijds soms even stoppen, procedure kan in totaal zo’n 5 minuten duren).
- Gaspedaal vol intrappen.
- Contactsleutel doordraaien en starten.
De theorie achter deze procedure is dat 5x vol gas voor de ECM het signaal is om de brandstofpomp niet na 30 sec. uit te schakelen (default), maar om door te gaan totdat de lucht uit het systeem is.
Er circuleren overigens meerdere ontluchtingsprocedures.
Defender 90 Td5 2002
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
-
RS landrovers
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 Sep 2019, 14:05
Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000
OK even een update..
Net de redelijk gecorrodeerde minpool van de accu schoongemaakt en ingevet en het probleem is (tot nu toe) verdwenen. Kan het zijn dat door slechte massa hij slecht gaat lopen? starten is nog nooit een probleem geweest.. gister een Hawkey obd scanner besteld welke zomenteen binnenkomt. Kan ik daarin hierover iets uitlezen?
Zoals ik in eerdere posts al aangegeven heb is het probleem er niet altijd en een slechte massa zou het "af en toe" probleem kunnen verklaren lijkt mij?
Wellicht heeft iemand hier eerder ervaring mee gehad?
Auto heb ik te koop staan overigens (grijs kenteken discovery 2 - 2002 zwart). Maar wil het uiteraard GOED hebben zodat ik niet iemand anders met ellende opzadel.
Alvast bedankt weer!!
grt
Net de redelijk gecorrodeerde minpool van de accu schoongemaakt en ingevet en het probleem is (tot nu toe) verdwenen. Kan het zijn dat door slechte massa hij slecht gaat lopen? starten is nog nooit een probleem geweest.. gister een Hawkey obd scanner besteld welke zomenteen binnenkomt. Kan ik daarin hierover iets uitlezen?
Zoals ik in eerdere posts al aangegeven heb is het probleem er niet altijd en een slechte massa zou het "af en toe" probleem kunnen verklaren lijkt mij?
Wellicht heeft iemand hier eerder ervaring mee gehad?
Auto heb ik te koop staan overigens (grijs kenteken discovery 2 - 2002 zwart). Maar wil het uiteraard GOED hebben zodat ik niet iemand anders met ellende opzadel.
Alvast bedankt weer!!
grt
-
RS landrovers
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 Sep 2019, 14:05
Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000
Nog een update!
Hawkeye eraan gehangen, vele foutcodes uit het verleden blijkbaar. (heb ook tijdens proberen diverse sensoren los gehad dus wel begrijpelijk) Alles netjes genoteerd en daarna gewist. Het probleem begon zich weer voor te doen maar computer geeft GEEN foutcodes. Ik heb nog een disco 2 TD5 en heb de live data vergeleken met de live data van de slecht lopende disco.
Live data komt overeen met de goedlopende disco. De Cylinder Roughness verschilt (soms cylinder 1 en soms cylinder 4) wanneer hij boven de 1000 rpm draait en op 4 cilinders loopt. Wanneer deze stationair draait is de Cylinder Roughness weer normaal.
Mocht het toch om de brandplaatjes gaan van de injectoren en er lucht in het systeem komen, wordt dit opgepikt in de computer? Lijkt mij niet gezien er geen sensoren in dit circuit zitten? Heb de plaatjes en O-ringen binnen dus kan morgen aan de slag alles vervangen!
Iemand ideeen hierover?
THANKSSS!!
Hawkeye eraan gehangen, vele foutcodes uit het verleden blijkbaar. (heb ook tijdens proberen diverse sensoren los gehad dus wel begrijpelijk) Alles netjes genoteerd en daarna gewist. Het probleem begon zich weer voor te doen maar computer geeft GEEN foutcodes. Ik heb nog een disco 2 TD5 en heb de live data vergeleken met de live data van de slecht lopende disco.
Live data komt overeen met de goedlopende disco. De Cylinder Roughness verschilt (soms cylinder 1 en soms cylinder 4) wanneer hij boven de 1000 rpm draait en op 4 cilinders loopt. Wanneer deze stationair draait is de Cylinder Roughness weer normaal.
Mocht het toch om de brandplaatjes gaan van de injectoren en er lucht in het systeem komen, wordt dit opgepikt in de computer? Lijkt mij niet gezien er geen sensoren in dit circuit zitten? Heb de plaatjes en O-ringen binnen dus kan morgen aan de slag alles vervangen!
Iemand ideeen hierover?
THANKSSS!!
Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000
hallo de td5 moet 4bar dieselolie druk hebben op de aanvoerleiding aan de persdruk regelaar ik heb er een meter voor gemaakt met oude snel koppelingen van een td5 werkt prima en een goede controle op de pomp
mvg luc
mvg luc
Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000
bij slechte brandplaatjes en o ringen duwt de 20 bar compressie druk de diesel olie weg en lucht in het systeem sucses
Re: Brandstof probleem TD5 Disco 2, 2000
Ik had een keer dat één cilinder niet meedeed. Kabelboom (Harness) onder kleppendeksel vervangen en alles weer goed. Te weinig brandstofdruk kan ook verschijnselen geven evenals lucht in de brandstof. Controleer ook het retourventiel bovenop het dieselfilter.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten