Beste samen,
Mijn 109 verbruikt nogal wat olie (1liter per 500km schat ik). Hij zweet wel een beetje, maar een echt lek heb ik niet kunnen ontdekken. Is dergelijk verbruik normaal?
Alvast bedankt.
Series 3 109 2.25 benz 1978 olieverbruik
Re: Series 3 109 2.25 benz 1978 olieverbruik
Bij de blokken die ik heb gezien was het meestal een combinatie van versleten (uitgedroogde) klepseals in de kop en versleten of vastzittende zuigerveren in het blok.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Ok thanks voor de reactie!
Het blok loopt eigenlijk prima, maar zie inderdaad wel oliespettertjes op de plek van de uitlaat waar ik hem stationair laat warmdraaien. Had dus al een vermoeden dat er iets niet goed afsluit waardoor er olie via de uitlaat naar buiten gewerkt word. Toevallig gisteren een stuk bij *Radar* gezien over Audi Tfsi motoren die hetzelfde probleem hebben. Alleen is de mijne ruim 30 jaar ouder
.. Is het behalve het olieverbruik schadelijk om met dergelijke kwalen door te rijden? Ik wil namelijk over 2 jaar bij volledige wegenbelastingvrijheid de opties voor een conversie bekijken. Heb daarom nu niet perse zin om veel geld uit te geven aan het huidige blok.
cheers.
Het blok loopt eigenlijk prima, maar zie inderdaad wel oliespettertjes op de plek van de uitlaat waar ik hem stationair laat warmdraaien. Had dus al een vermoeden dat er iets niet goed afsluit waardoor er olie via de uitlaat naar buiten gewerkt word. Toevallig gisteren een stuk bij *Radar* gezien over Audi Tfsi motoren die hetzelfde probleem hebben. Alleen is de mijne ruim 30 jaar ouder
cheers.
Laatst gewijzigd door Twi op 29 Sep 2015, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
Hmm ... het was Radar en niet Kassa (dwz. het was wel "kassa" voor de bezitters van een Tfsi-motorblok).
Groeten MarcS
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 30 Sep 2015, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
Die oliedruppels op de straat bij je uitlaat is condens met roet... geen olie.
Ik denk dat je geen kilometervreter bent met die auto, dus 2 jaar doorrijden zal wel lukken... mocht je motor er verder stuk van gaan dan kun je nog de resterende tijd schorsen en alvast aan de ombouw werken
Ik denk dat je geen kilometervreter bent met die auto, dus 2 jaar doorrijden zal wel lukken... mocht je motor er verder stuk van gaan dan kun je nog de resterende tijd schorsen en alvast aan de ombouw werken
gone
Hey Roger,
Als ik de 5000km per jaar haal is het inderdaad veel. Auto is echt hobby voor erbij.
Als ik de 5000km per jaar haal is het inderdaad veel. Auto is echt hobby voor erbij.