Beste allemaal,
Mijn naam is Patrick en woon in Hoogvliet, ik heb nu ruim 2 maanden een 110 met een 3.5 V8 motor uit 1986. De olie en oliefilter zijn aan vervanging toe, nu heb ik verhalen gehoord dat de oliepomp niet zelf aanzuigend is, en je de olie en oliefilter niet zomaar kan vervangen. Hoe kan ik dit klusje het beste aan pakken?
Graag zou ik ook in contact komen met andere Land Rover rijders met een 3.5 V8 motor om wat meer te leren van de motor en de rest van de auto.
Hoor graag van jullie.
mvg Patrick
110 3.5 v8 olie en oliefilter vervangen
110 3.5 v8 olie en oliefilter vervangen
Land Rover 110 3.5 V8 1986
-
Roger B.
Re: 110 3.5 v8 olie en oliefilter vervangen
om problemen met de aanzuiging te voorkomen kun je het best zorgen dat je niet uren wacht met olie vullen en starten nadat je de olie afgelaten hebt.
wat ik altijd doe:
olie aflaten
filter ondertussen demonteren
nieuw filter vullen met schone olie en monteren
carterplug monteren
olie vullen
starten, oliedruklampje moet dan met enkele seconden uit zijn
wat ik altijd doe:
olie aflaten
carterplug monteren
olie vullen
gone
- Joep Weijers
Hallo Patrick,
Ik heb mijn 110 v8 csw uit 1986 in Delft staan. Ben een beginnend knutselaar, maar een land rover zit niet heel moeilijk in elkaar.
Wat interessante linkjes:
Riddertreffen.nl een (semi-)maandelijkse moterkapgluuravond in de buurt
De LRCH kennisbank met daarin onder andere de V8 tuning manual
Ik heb mijn 110 v8 csw uit 1986 in Delft staan. Ben een beginnend knutselaar, maar een land rover zit niet heel moeilijk in elkaar.
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Hallo Patrick,
ben toevallig ook 2 maanden eigenaar van een 110 maar dan een TD5 uit 2003. Van de week al m'n filters en olie gedaan, maargoed geen V8 natuurlijk. Woon aan de andere kant van de brug
Succes!
Gr Chris
ben toevallig ook 2 maanden eigenaar van een 110 maar dan een TD5 uit 2003. Van de week al m'n filters en olie gedaan, maargoed geen V8 natuurlijk. Woon aan de andere kant van de brug
Succes!
Gr Chris
-
LaRo 88 AE
Hoi,
Na het lezen van veel forum, manuals en vooral veel klussen leer je je auto snel genoeg kennen.
Maar ik heb wel altijd geleerd om nooit bij een V8 de oliefilter en olie tegelijk te vervangen.
Dit staat tenminste in het handboek, schijnt dat dan de olie uit je pomp kan leeg lopen wat schade kan veroorzaken als je hem na het vullen weer wilt starten.
Ik vervang altijd eerst het filter, vul deze weer met olie. na plaatsen even laten lopen. (is de olie ook gelijk op temperatuur wat het aflaten verbeterd)
Daarna pas olie aftappen uit het carter.
http://www.landroverweb.com/landrover/p ... r-manuals/
zoekfunctie werkt ook altijd erg goed. ook op de prikkerpagina.
http://landrover.startpagina.nl/forum/
wel minerale olie gebruiken.
Ik heb altijd gereden op 15w40 castrol en rij nu met 20w50.
veel klusplezier en wellicht tot snel in de modder...
groet Bernd
Na het lezen van veel forum, manuals en vooral veel klussen leer je je auto snel genoeg kennen.
Maar ik heb wel altijd geleerd om nooit bij een V8 de oliefilter en olie tegelijk te vervangen.
Dit staat tenminste in het handboek, schijnt dat dan de olie uit je pomp kan leeg lopen wat schade kan veroorzaken als je hem na het vullen weer wilt starten.
Ik vervang altijd eerst het filter, vul deze weer met olie. na plaatsen even laten lopen. (is de olie ook gelijk op temperatuur wat het aflaten verbeterd)
Daarna pas olie aftappen uit het carter.
http://www.landroverweb.com/landrover/p ... r-manuals/
zoekfunctie werkt ook altijd erg goed. ook op de prikkerpagina.
http://landrover.startpagina.nl/forum/
wel minerale olie gebruiken.
Ik heb altijd gereden op 15w40 castrol en rij nu met 20w50.
veel klusplezier en wellicht tot snel in de modder...
groet Bernd
-
Roger B.
Tja... dan liever andersom... eerst olie dan filter... dan gaat die ouwe olie iig niet eerst nog een keer door je verse filter....
Maar met de manier die ik eerder beschreef kan het prima in één keer... ik heb er nog nooit problemen mee gehad iig
Maar met de manier die ik eerder beschreef kan het prima in één keer... ik heb er nog nooit problemen mee gehad iig
gone
Ik doe het al vele jaren lang op precies dezelfde wijze zoals Roger B beschrijft. Ook inderdaad in 1 keer door en de olie niet te lang laten uitlekken. Iedere 5000 KM olie en filter.Geen volsyntetische olie. Verder heb ik nog een grote ronde magneet (uit een speaker) onder het carter hangen.Deze magneet haal ik er altijd even af bij olieverversen.Alle kleine beetjes helpen
.Vr gr Henk B.
-
LaRo 88 AE
Klopt echter in de manual staat in vet gedrukt beschreven dat je nooit het oliefilter van een V8 mag verwijderen als het Carter leeg is vandaar mijn opmerking.
Goed idee van die magneet.
Goed idee van die magneet.
Roger B. schreef:om problemen met de aanzuiging te voorkomen kun je het best zorgen dat je niet uren wacht met olie vullen en starten nadat je de olie afgelaten hebt.
wat ik altijd doe:
olie aflaten
carterplug monteren
olie vullen
Roger B, Bedankt voor je antwoord. Ga zeker je raad opvolgen!
Joep Weijers schreef:Hallo Patrick,
Hoi Joep Weijers,
Voor mij is het ook heeeeeeel lang geleden dat ik aan auto's gesleuteld heb, ooit opleiding motorvoertuigen genoten, maar daar nooit verder wat mee gedaan. Misschien dat we een keer kunnen afspreken om van elkaar te leren. Ook ga ik zeker een bij de riddertreffers.nl kijken, dit is niet ver van mij vandaan.