Def 110 TD5 olie + filter verversen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Chris1980

Def 110 TD5 olie + filter verversen

Berichtdoor Chris1980 » 25 Sep 2015, 16:57

Hallo iedereen,

vandaag begonnen aan mijn eerste keer olie verversen en alle filters doen. Ik gebruik de werkplaatsmanual als leidraad, maar ik heb wel wat (beginners :roll: )vraagjes :)

In de manual staat dat als eerste het underbelly panel los moet en daarvoor zou de voorste aandrijfas deels los moeten. Maar bij mijn panel zit een inkeping bij de drainplug. Dan zou ik toch niet alles hoeven loshalen om de olie af te tappen of heeft een specifieke reden?

Hoe krijg ik de clip het beste los (zonder hem te slopen) waarmee breather slang op het kleppendeksel vast zit? Er zitten nog meer slangen mee vast, dus ik zal dit nog wel vaker moeten doen :) (service repair - 12.60.04)

Kan het kloppen dat de boutjes waarmee het hitteschild van het uitlaatspruitstuk van verschilde maten zijn? en ik ben ook niet zeker of ze metrisch zijn (8mm past nog het best)...

En hebben jullie verder nog tips mbt tot het verversen of met name het oliefilter vernieuwen?

Bedankt!

LennardG

Re: olie + filter verversen 110 TD5

Berichtdoor LennardG » 25 Sep 2015, 18:12

De eerste olie verversen van een td5 vond ik een hel.. Aangezien het oliefilter enorm vast zat en je dus op geen enkele manier kracht kan zetten. In Engeland kun je voor een paar euro een speciale sleutel bestellen om hem los te draaien.
Land rover serie 3 109 verkocht
Land rover defender td5 1999

JanTD5

Re: Def 110 TD5 olie + filter verversen

Berichtdoor JanTD5 » 25 Sep 2015, 21:28

Als je geen airco hebt dan kun je prima met een filtertang bij het olie filter. Ervaring met een undertray heb ik niet. Zelf ook nog nooit gezien. Waarom moet de breather slang op het kleppen deksel los? Of moet je die loshalen om bij het olie filter te komen als je een airco pomp hebt zitten? Maar die clip gaat prima los met een waterpomp tang.
Alle bouten en moeren op de Td5 zijn metrisch. Uitzondering zijn de bouten van de propshafts hier voor sleuteltje 9/16 nodig ;)

Groet en succes, Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Sep 2015, 21:32

wees voorzichtig met de boutjes van het deksel van het centrifugaal filter, trek die met een momentsleutel aan
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 25 Sep 2015, 21:48

Zelfs als je dat doet dan komt het draad een keer mee. Zo ben ik uit ervaring achter gekomen. Dan rest alleen helicoils zetten of een ander filterhuis monteren.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Sep 2015, 22:34

kan ook eerder al een keer gemold zijn... maar je kunt ook optappen naar een maatjegroter en ander boutjes gebruiken
gone

ernsts

Berichtdoor ernsts » 25 Sep 2015, 23:24

Olie verversen bij een D90 zonder airco is goed te doen, lukt mij nu ook :D .
Vulplug open, doekje er los op tegen vuil, peilstok beetje omhoog.
Aftapplug onder los met bak eronder (wacht tot de motor goed is afgekoeld, olie blijft lang heet!). En lekker leeg laten lopen (grote bak nodig, er komt 8 ltr olie uit.)
Ondertussen centrifugaalfilter boutjes los, filter vervangen, beetje olie op rubber nieuwe afdichtring. Boutjes met beleid weer vast, vast is dus vast. Ik doe het zonder momentsleutel.
Oliefilter is lastiger, ik heb zo'n filtertang met stuk ketting gekocht. Wacht tot de motor is leeggelopen, en verschuif je opvangbak tot hij ook onder het filter staat. Even rommelen hoe de tang er omheen moet en nadat de eerste slag is gemaakt verder met de hand losdraaien.
Rechtop houden als hij los is, zit ook nog veel olie in!
Nieuw filter er op, pakking ook weer beetje olie op. Handvast en dan doe ik nog een klein slagje met de tang.
Plug er weer in met nieuw ringetje, goed vast zetten.
Dan nieuwe olie er in. Het lastigste daarvan vind ik nog dat de nieuwe olie erg transparant is en dus lastig te peilen op de peilstok. Niet te veel erin, motor even laten lopen zodat het oliefilter ook weer vol is en nogmaals peilen en evt. wat er bij.
Succes!
Defender 90 Td5 CSW 2002

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Sep 2015, 00:01

ernsts schreef:Olie verversen bij een D90 zonder airco is goed te doen, lukt mij nu ook :D .
Vulplug open, doekje er los op tegen vuil, peilstok beetje omhoog.
waarvoor? beluchting?? voor zover dat nodig zou zijn heb je daarvoor de carterontluchting die kan vanuit ht luchtfilter beluchten.

ernsts schreef:Aftapplug onder los met bak eronder (wacht tot de motor goed is afgekoeld, olie blijft lang heet!). En lekker leeg laten lopen (grote bak nodig, er komt 8 ltr olie uit.)
Koude olie is ook stroperiger en er zal dan dus meer in de motor achterblijven.. heb nog nooit echt mijn handen verbrand aan olie die ik binnen een uur na uitzetten van de motor aftapte uiteraard wel met verstand en beleid werken

ernsts schreef:Ondertussen centrifugaalfilter boutjes los, filter vervangen, beetje olie op rubber nieuwe afdichtring. Boutjes met beleid weer vast, vast is dus vast. Ik doe het zonder momentsleutel.
gezien ze erg gevoelig zijn en erg laag moment hebben (uit het hoofd iets van 7nm maar) en niet iedereen en goed gevoel voor hoe vast het kan heeft, lijkt me gebruik van een momentsleuteltje niet onverstandig
ernsts schreef:Oliefilter is lastiger, ik heb zo'n filtertang met stuk ketting gekocht. Wacht tot de motor is leeggelopen, en verschuif je opvangbak tot hij ook onder het filter staat. Even rommelen hoe de tang er omheen moet en nadat de eerste slag is gemaakt verder met de hand losdraaien.
Rechtop houden als hij los is, zit ook nog veel olie in!
Nieuw filter er op, pakking ook weer beetje olie op. Handvast en dan doe ik nog een klein slagje met de tang.

de genoemde filtertang (oa bij paddockspares) is naar mijn beleving een stuk makkelijkr dan de kettingtang die ik geprobeerd heb
ernsts schreef:Plug er weer in met nieuw ringetje, goed vast zetten.
Dan nieuwe olie er in. Het lastigste daarvan vind ik nog dat de nieuwe olie erg transparant is en dus lastig te peilen op de peilstok. Niet te veel erin, motor even laten lopen zodat het oliefilter ook weer vol is en nogmaals peilen en evt. wat er bij.
Succes!
gone

ernsts

Berichtdoor ernsts » 26 Sep 2015, 12:18

Roger B. schreef:
ernsts schreef:Olie verversen...
waarvoor? beluchting??....
ernsts schreef:Aftapplug onder...
Koude olie is ook....
ernsts schreef:Ondertussen centrifugaalfilter...
gezien ze erg gevoelig....
ernsts schreef:Oliefilter is... l
de genoemde filtertang....

Ik vind het reuze meevallen, slechts 4x commentaar op mijn "technische" posting! :D ;)
Defender 90 Td5 CSW 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Sep 2015, 12:47

ernsts schreef:
Roger B. schreef:
ernsts schreef:Olie verversen...
waarvoor? beluchting??....
ernsts schreef:Aftapplug onder...
Koude olie is ook....
ernsts schreef:Ondertussen centrifugaalfilter...
gezien ze erg gevoelig....
ernsts schreef:Oliefilter is... l
de genoemde filtertang....

Ik vind het reuze meevallen, slechts 4x commentaar op mijn "technische" posting! :D ;)

Moet je eens een keer koffie met hem drinken, da's pas erg :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”