oneten 2,25 1983 Zelf restaureren pick up

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
McHenk

oneten 2,25 1983 Zelf restaureren pick up

Berichtdoor McHenk » 19 Sep 2015, 21:05

Hallo Landy lovers,
Mijn pick up is aan een nieuw chassis toe, hij komt niet meer door de keuring.
Nu heb ik een vraag.
Is er iemand die zelf een land rover aan het restaureren is of was.
Ik zit eraan te denken om mijn pick up zelf te gaan opknappen maar heb niet echt een idee hoe dit aan te pakken.
Wat nog belangrijker is, wat zou dit gaan kosten?
Professionele bedrijven beginnen met bedragen van zo'n €10.000,00
En dat is heel simpel, dat heb ik niet.
Zou iemand mij kunnen helpen waar ik rekening mee moet houden.
Met vriendelijke groet,
Henk Dasselaar
Bijlagen
image.jpg
Dit is mijn beauty
image.jpg (42.56 KiB) 5360 keer bekeken

Roger72

Re: oneten bjr/motor? Zelf restaureren pick up

Berichtdoor Roger72 » 19 Sep 2015, 21:17

Verplaatst vanuit "projectverslagen" omdat het een vraag betreft (in projectverslagen mag niet gereageerd worden) en geen verslag van een lopend/afgesloten project.
Ik ben moderator-af.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Sep 2015, 21:24

tja, dat is afhankelijk van de staat van de rest van het voertuig en wat je allemaal in een keer wil aanpakken....

het mooist is een volledige restauratie, maar dan gaat het snel erg ver richting (of voorbij) die 10 mille.... ook als je veel zelf doet...

als je alleen je chassis nu aanpakt, dan is de rest allemaal ook wel in delen aan te pakken, tenzij er delen heel erg slecht zijn.

De body kun je in delen demonteren en verwijderen, als je een 2 koloms hefbrug hebt kan ie ook in zijn geheel, maar weet niet of een pickup daar ook stijf genoeg voor is (mist de boxvorm van tub en dak die een gewone 110 heeft)

als de body er af is kun je motor en versnellingsbakken vrij gemakkelijk er uit tillen

dan takel je het chassis van de assen af...

en omgekeerd de boel weer terug bouwen......

alle bevestigingspunten en rubbers zou ik wel gelijk nieuw doen.

wat je verder nog gelijk meeneemt is een kwestie van noodzaak en keuze
gone

McHenk

Berichtdoor McHenk » 19 Sep 2015, 21:42

Eigenlijk wil ik het hele onderstel in nieuwstaat hebben, samen met het schutbord.
Gegalvaniseerd en al.
Technisch in orde maken.
De body is nog heel erg mooi, de motor heeft nu bijna 60.000 miles gelopen, aantoonbaar.
Ben er erg gek mee.
Maar er werd mij verteld dat een pick up nooit meer waard wordt dan €8000,00
Iets dat ik moeilijk kan geloven.
Het is namelijk een originele one ten met nog een 2.25 ltr motor uit 1983, er zitten zelfs nog series deuren in.
Wij vinden hem gewoon prachtig en handig.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Sep 2015, 22:00

tja... nieuwstaat...

dus assen uit elkaar ontroesten behandelen lakken weer in elkaar met allemaal nieuwe lagers en pakkingen en dichtringen etc. alle rubbers van de ophanging vervangen eventueel nieuwe veren maar zeker nieuwe dempers...

motor en bakken zou ik dan gewoon goed schoonmaken en eventueel wat origineel geverfd is weer een likje geven en gelijk effe een goede beurt doen

schutbord galvaniseren betekent wel dat je dus moet gaan spuiten en dat kan resulteren dat je het toch gaat zien dat deuren en wings een kleurverschilletje met het schutbord hebben.....

ik weet niet wat je budget wel is, en wat je zelf kunt en moet uitbesteden. bespaar niet op de verkeerde dingen
gone

tim

Berichtdoor tim » 19 Sep 2015, 22:47

Dag Henk,

met recht een prachtexemplaar/uitvoering, 1 van de puurste defenders in de hele reeks.
Ik denk dat je met pakweg 4 K een eind kan komen, mits jezelf alles doet, veel tijd erin stopt en de beschikking hebt over een goede ruimte .
Grootste kostenpost is een nieuw gegelvaniseerd chassis(pakweg 2000 in uk, maar dan nog hier naartoe), een goed schutboord(rechts gestuurd heeft het voordeel dat ze goedkoper zijn dan een links uitvoering, een goed gebruikt exemplaar vinden wordt een uitdaging), en dan randzaken als onderdelen voor de assen.
gezien de kilometerstand zal de slijtage best mee kunnen vallen.
Ik denk te weten wat je er ongeveer voor hebt betaald, gezien de toenmalige vraagprijs van de vorige eigenaar, voor de vermeende waarde van 8000 ga je het inderdaad wellicht niet redden.
Maar moet je zo willen denken?
In de basis heb je een prachtding, maak 'm nog beter en fraaier, en heb er het plezier van de komende 10/15 jaar.
Gooi die boekhoudersbril over de heg met de wetenschap dat je een min of meer one off a kind ding hebt.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

McHenk

Re: oneten 2,25 1983 Zelf restaureren pick up

Berichtdoor McHenk » 19 Sep 2015, 23:10

Hallo Tim,
Dank je wel.
Toen ik naar land rovers begon te kijken was dit wat ik voor ogen had.
Hij is in de basis inderdaad een mooi exemplaar.
Als je hem ziet staan is het gewoon een plaatje.
Ik heb hem te koop staan.
Maar deze week loopt de APK af en ga ik hem schorsen.
Dan ga ik eens kijken wat ik ermee kan.
Ze hebben mij gezegd dat in deze staat hij nog €1500,00 tot €2500,00 waard is.
Nou dat vind ik echt te weinig.
Dan laat ik hem staan tot ik genoeg budget bij elkaar heb om hem op te knappen.
Maar als ik het zo begrijp zou ik met €5000,00 en heel veel eigen werk heel ver kunnen komen.
Kijk daar knap ik weer van op.

tim

Berichtdoor tim » 19 Sep 2015, 23:57

Hee henk,
je niet gek laten maken.
ik heb vorig jaar overwogen 'm te kopen, echter, ik heb er al 1 en daarnaast, een auto die je weinig gebruikt maar buiten moet staan loopt van je af.
persoonlijk vindt ik het een echt poepiedoepieding, en als ik een schuur had, had ik 'm gekocht, en savonds een glas whiskey achter het stuur opdrinkend , dromend van vergezichten..
maar goed...

echt, bewaren dat ding, geleidelijk mooier/beter maken als je dat financieel kan trekken, gewoon aan het avontuur beginnen.
gewoon doen, huiswerk van te voren doen, lees, hoe trek ik een def uitelkaar en weer in mekaar,stappie voor stappie, en weet dat er genoeg bereidwillige mensen alhier zijn die je kunnen ondersteunen met raad en daad.
ik weet zeker dat je met 4/5 k heel ver kan komen!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Sep 2015, 14:29

WAT is er slacht aan het chassis? Want vervangen is een optie, maar zeker niet de enige. :shock: :shock:

Ja, ik weet dat er hele hoop geblaat rondgaat over een gegalvaniseerd chassis, maar als je de kosten daarvan afzet tegen de baten is het gewoon een belachelijk duur verhaal.......

Zou je chassis idd echt zo slecht zijn dat vervanging de enige optie is dan begin je gewoon daarmee. Assen reviseren kan ook op een later moment en als je schutbord nog goed is kun je dat ook gewoon laten staan.

Een schutbord repareren, verzinken, scouperen, etc en spuiten kost rond de 500-700 euri. Een chassis rond de 2K. Verder kun je het zo duur maken als je wilt.

Dat egzegd hebbende ben ik nog maar weinig chassis tegengekomen die ik met een paar uur lassen niet kon repareren. Als ik de rest van de auto zie kan ik me moeilijk voorstellen dat je hele chassis zo rot is dat het per se vervangen moet worden..... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

McHenk

Berichtdoor McHenk » 21 Sep 2015, 06:51

Hallo Edward,
Wat het ergste is, is de langsligger rechts.
Die is op een paar plekken door of helemaal weggeroest.
Er lekken een aantal pakkingen en keerkringen.
Bij de voetenbak en schutbord moet gelast worden.
Schokdempers zijn slecht.
De motor hoeft in mijn ogen alleen maar wat tlc en een likje verf.
Assen wil ik schoon van roest en poedercoaten alle pakkingen en gelijk meenemen.
En als ik toch bezig ben kan ik ook alle andere delen op het chassis stralen en poedercoaten.
Maar ben blij dat de mensen het een mooie pick up vinden.
En hij is zo handig he?

Terug naar “Techniek”