Defender 2,4 Puma - 110 HardTop - gerammel+oplossing

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Defender 2,4 Puma - 110 HardTop - gerammel+oplossing

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2015, 15:22

Dag Allemaal,

Soms ligt de oplossing meer dan evident voor de hand zodra je maar weet wat er loos is (of in dit geval "wat er los is").

Al een tijdje rammelde er iets in de Defender, eerst een beetje en vrij vlot steeds meer. Om te beginnen dacht ik aan wat losse zooi die herschikt zou moeten worden. Daarna bleek het ook te rammelen als de auto vol kampeerspul lag ... dat gaf te denken (vooral omdat ik geen tenten met overdadig veel stokken etc. heb).

Nu tijdens een weekje paddestoelenstudie viel mijn oog op een los moertje ... en na even rondkijken ontdekte ik de herkomst.

Boosdoener boutje.jpg
    Boosdoener-boutje
De vier boutjes waarmee de HardTop zijwanden via een beugeltje aan de laadbak vastgezet waren waren alle vier losgetrild. Bij de voorste twee montagepunten lag het moertje nog ± klem tussen bodycapping foam-tape en beugeltje, de achterste twee moertjes konden vrijelijk naar buiten rollen (zo vond ik er dus eentje, en eentje is zoek).
Deze boutjes blijken zonder borgring of locktite of andere borging gewoon vastgedraaid .... alleen zit er een rubberen ring in de HardTop zijwanden en dus is er blijvend enige beweging. Hobbel je maar lang genoeg rond dan komen de moertjes dus los en hobbel je nog verder dan liggen de moertjes "voor de hand" (of erger).

De oplossing is dus eenvoudig: Even frutten om de moertjes op z'n plek te krijgen, wat Lock-Tite en het zit weer vast.
Iets lastiger was het zoekgeraakte moertje ... gelukkig zitten de beugeltjes met een gelijksoortig moertje « een moer met aangeklonken, maar vrij draaiende, carrosserie-ring » en dus kan je zo'n moertje dan uitwisselen voor een normaler moertje + losse carrosserie-ring. Bij de moertjes tussen de HardTop en de laadbak heb je erg weinig ruimte dus wil je daar niet pielen met een losse ring, de "geklonken" versie blijft mooi op een platte ringsleutel liggen en raakt dus niet zoek als je het boutje erin probeert te frutten.

Vandaag even een ritje en ineens hoor ik niets meer rammelen ... ik was bijna aan het gerammel gewend geraakt, dacht bijna dat het normaal was, goed beschouwd en zoals altijd achteraf was het gerammel al langer en best luid aanwezig.

De HardTop zijwanden zullen overigens ook niet direct loskomen, ze zitten klem tussen laadbak en dak, ze zitten achter en voor ook nog eens vast en de foam-tape zit er ook nog eens tussen geplakt (en ik heb bij mij ook nog eens deze foam-kier aan de buitenzijde met MS-Polymeer dichtgekit omdat bij genoeg vriesweer het foam-tape uiteindelijk stukgedrukt wordt).

Overigens, toch weer echt LandRover.   Heel handig zo'n mecano-doos, en net als vroeger met die mecano-doos: als je de moertjes niet goed vastzet en/of borgt dan rammelt alles weer uitelkaar. Ook heel handig zo'n moertje met aangeklonken maar vrijdraaiende carrosserie-ring, maar tegelijk onhandig daar dan geen Lock-Tite oid bij te gebruiken ... een LandRover trilt en rammelt altijd al wat, een ingebouwd los-rammelen is dan een beetje veel van het "goede" (als je een beetje strak doorrijdt op wasbordwegen etc. dan rammelt een en ander nog binnen de 3 jaar garantie los!).
Overigens begreep ik dat deze mooie moertjes met aangeklonken maar vrijdraaiende carrosserie-ring iets van de "laatste tijd" zijn, bij oudere auto's moet je dus vechten met losse carrosserie-ringen en moertjes.

Groeten MarcS

tim

Re: Defender 2,4 Puma - 110 HardTop - gerammel+oplossing

Berichtdoor tim » 16 Sep 2015, 15:42

Marc, als ik zo vrij mag zijn,

die benoemde studie van je, in hoeverre blijft dat bij de theorie??
:mrgreen:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2015, 15:56

tim schreef:Marc, als ik zo vrij mag zijn,

die benoemde studie van je, in hoeverre blijft dat bij de theorie??

Floris-Tim,

Het betrof hier de echte harde praktijk.

P1000244.jpg
Bij dit bordje heb ik de boswachter ervan overtuigd dat het niet om "ramassage" (=verzamelen/plukken) ging, maar "la collecte de quelques echantillons" (=het nemen van enkele monsters) betrof, en verder dat het meestentijds om kleine giftige of gewoon oneetbare paddestoeltjes ging.
Qua consumptie, het was te droog geweest, viel het dit jaar tegen -- ik pluk graag een maaltje Stekelzwammen (ook wel Pied-de-Moutons genoemd), die geestverruimende dingen hoef ik niet, mijn geest is van zichzelf al ruim genoeg.

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 16 Sep 2015, 22:02

Ganz deudlich Marc :D ;)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Techniek”