Soms ligt de oplossing meer dan evident voor de hand zodra je maar weet wat er loos is (of in dit geval "wat er los is").
Al een tijdje rammelde er iets in de Defender, eerst een beetje en vrij vlot steeds meer. Om te beginnen dacht ik aan wat losse zooi die herschikt zou moeten worden. Daarna bleek het ook te rammelen als de auto vol kampeerspul lag ... dat gaf te denken (vooral omdat ik geen tenten met overdadig veel stokken etc. heb).
Nu tijdens een weekje paddestoelenstudie viel mijn oog op een los moertje ... en na even rondkijken ontdekte ik de herkomst.
Deze boutjes blijken zonder borgring of locktite of andere borging gewoon vastgedraaid .... alleen zit er een rubberen ring in de HardTop zijwanden en dus is er blijvend enige beweging. Hobbel je maar lang genoeg rond dan komen de moertjes dus los en hobbel je nog verder dan liggen de moertjes "voor de hand" (of erger).
De oplossing is dus eenvoudig: Even frutten om de moertjes op z'n plek te krijgen, wat Lock-Tite en het zit weer vast.
Iets lastiger was het zoekgeraakte moertje ... gelukkig zitten de beugeltjes met een gelijksoortig moertje « een moer met aangeklonken, maar vrij draaiende, carrosserie-ring » en dus kan je zo'n moertje dan uitwisselen voor een normaler moertje + losse carrosserie-ring. Bij de moertjes tussen de HardTop en de laadbak heb je erg weinig ruimte dus wil je daar niet pielen met een losse ring, de "geklonken" versie blijft mooi op een platte ringsleutel liggen en raakt dus niet zoek als je het boutje erin probeert te frutten.
Vandaag even een ritje en ineens hoor ik niets meer rammelen ... ik was bijna aan het gerammel gewend geraakt, dacht bijna dat het normaal was, goed beschouwd en zoals altijd achteraf was het gerammel al langer en best luid aanwezig.
De HardTop zijwanden zullen overigens ook niet direct loskomen, ze zitten klem tussen laadbak en dak, ze zitten achter en voor ook nog eens vast en de foam-tape zit er ook nog eens tussen geplakt (en ik heb bij mij ook nog eens deze foam-kier aan de buitenzijde met MS-Polymeer dichtgekit omdat bij genoeg vriesweer het foam-tape uiteindelijk stukgedrukt wordt).
Overigens, toch weer echt LandRover. Heel handig zo'n mecano-doos, en net als vroeger met die mecano-doos: als je de moertjes niet goed vastzet en/of borgt dan rammelt alles weer uitelkaar. Ook heel handig zo'n moertje met aangeklonken maar vrijdraaiende carrosserie-ring, maar tegelijk onhandig daar dan geen Lock-Tite oid bij te gebruiken ... een LandRover trilt en rammelt altijd al wat, een ingebouwd los-rammelen is dan een beetje veel van het "goede" (als je een beetje strak doorrijdt op wasbordwegen etc. dan rammelt een en ander nog binnen de 3 jaar garantie los!).
Overigens begreep ik dat deze mooie moertjes met aangeklonken maar vrijdraaiende carrosserie-ring iets van de "laatste tijd" zijn, bij oudere auto's moet je dus vechten met losse carrosserie-ringen en moertjes.
Groeten MarcS